• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

totalvikt

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: totalvikt

Jag har en Dethleffs 6611 på Renault chassie och totalvikt 3900 kg. Lastmarginal tillgodo med full semesterlast är totalt är 405 kg, men med hänsyn till vad som är tillåtet Max axeltryck, så finns bara 365 kg marginal på framaxel och endast 260 kg marginal på bakaxel. Man får nog vara lite försiktig med vad som stuvas in i garaget för att inte äventyra tillåten axellast vilket är lika viktigt som totalvikten.

ovagman

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
11117
Medlemskap
2021

Jag vägde upp min dethleffs i6571 i förra veckan.Den hade samma axeltryck som eran och 15 tums hjul fiat chassie.Fick den höjd till 3850kg.Det var bara att beställa CoC intyg med tilllhörande typskylt den som sitter i bodelen.Typskylten i motorrummet behöver ej bytas .Jag tog kontakt med Napoli Handels AB-Bilfynd i helsingborg.Dom ordnade det på 10 dagar Dom visste precis vad som gällde en kontroll på chassinr så såg man direkt om man kunde väga upp den.7tusen kostar intyget+regbes 960kr ingen vägning eller vanlig bes behövdes göra den var tidigare bes i aug så nästa bes blir aug -13.så nu kör man lagligt och slipper oroa sig för 4000kr i böter och stoppad färd.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag har en Dethleffs 6611 07:a.

Fick hjälp av Caravanhallen som ordnade intyg, inte billigt 7000:- men vad gör man, ringde först till dom.

Numera har jag 3850kg och inga problem med överlast.

Och pratet om tumstorlek på däck vet jag inte, har 15 tums däck på vår bil kolla gärna på vägverket (wcl810)

Mvh
Pelle

Hej
Var någonstans besiktigade ni bilen ?
Bor själv i Söderhamn.

Toppen