• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

totalvikt

Janne o Maggan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
11433
Medlemskap
2024
Hejsan
Första året som husbilsägare, har jag märkt att lastvikten är för liten. En dethleffs magic edition med lastvikt 230 kg, kan någon hjälpa mig hur jag går tillväga, pratade med Codat på mässan men dom var inte intreserade.

Janne

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: totalvikt

Det beror på vad du har för chassi.
Vissa går att väga upp till 3850kg, andra inte.
Mitt går tex inte att väga upp, så det är bara att lätta på utrustningen så långt det är möjligt. Trist, men enda sättet att åka någotsånär lagligt.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Om bilen är en 3500kg bil kan den gå att väga upp. Hur mycket beror på om du har ett maxi eller light chassi. Du måste också ha körtkortsbehörighet för "tungt" fordon. Om ditt körkort är från före 1/7 96 och aldrig varit återkallat klarar du dig men annars gäller C eller nya C1 efter nyår.
Hur mycket bilen går att väga upp kan generalagentan svara på. Du behöver också ett nytt CoC intyg från dem. De vill nog ha litet pengar för detta men när det är i din hand kan du boka tid hos bilbesikningen. Glöm inte att också boka för kontrollbesiktning då bilen automatiskt har körförbud annars. Hoppas du har körkortsbehörighet och ett maxi chassi. Om bilen har light chassi kan du troligen bara väga upp till 3650 och det räcker ju inte. Många skulle då klassa bilen som värdelös som annat än sommarstuga.
Du är tyvärr offer för det i mitt tycke bedrägeri som husbilstillverkarna bedriver genom att sälja en husbil med 230 kg lastvikt. Hur fn tänkte de när de sålde den bilen?:mad:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag har "lightchassi" på 3500kg och får inte väga upp det öht.
Det går det också, men 230kg låter lite.
Med stora motorn, markis och det vanligaste så har jag 350-400kg på mig i min Rimor med Ducato 3,0 2011.
Vad har du för utrustning monterad?

Janne o Maggan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
11433
Medlemskap
2024

Jag tittade på en likadan på mässan i Codats monter med totalvikt 3499kg lastvikt 399kg
längst ner med röd skrift 3368kg på utställd bil = 131kg hur löser man det???

Janne o Maggan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
11433
Medlemskap
2024

Det är en privatimport så den är EU-reg.besiktigad i Sverige 120330 med full utrustn. där av den höga tjänstevikten 3265kg.

F

F.d. 52945

Guest

Nåja...en känd forumsskribent har en husbil som han i princip inte kan få ut på vägen utan att ha fjärilar i magen...men det är väl priset för en extremt vinterisolerad husbil..här kommer hans "invägning"........Och I dag kom han med datorvågen och vägde HB:n.
2065 Kg bak samt 1460 kg fram = 25 kg för mycket.
Full tank 70 l och ca: 25 liter vatten + gråvattens vikt okänt men max 10 l, 2 gasol tuber.
Så blir det att kolla vad man inte behöver ha med nästa gång.

Kan han inte få bilen uppvägd och omreggad så hade iaf. jag sålt denna svensktillverkade supervinterbil....(tydligen väger isolering)

P.s absolut ingen skadeglädje från min sida bara ett konstaterande!

Pilot

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Jag hade samma problem med min EURA när jag köpte den.

Vid kontroll vägning (fulla tankar samt lite öl o vin från calles) på väg hem efter köp vägde bilen 3560kg

Men jag lyckades väga upp den i följande steg..

3800 Kg gick Dekra med på på mitt fordon (Dekra utfärdade intyget för vikt, buller, avgaser och stöldskydd till bilprovningen) som var en MB 312D, men när jag sedan påpekade att det är även luftfjärding bak och skickade in dokumentationen på detta så ökade vikten till 4100kg. Detta ansåg bilprovningen vara helt ok, således kan jag nu lasta 600 kg i bilen från tjänstevikt som är 3460kg.

/Freddy

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag tittade på en likadan på mässan i Codats monter med totalvikt 3499kg lastvikt 399kg
längst ner med röd skrift 3368kg på utställd bil = 131kg hur löser man det???

Om den bilen inte går att väga upp med minst 400 kg borde det vara straffbart att sälja den som husbil. Ett solklart fall av bedrägeri. Näringsförbud för sådana skojare:mad::mad::mad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Var ser jag om det är Maxichassi resp. light
Du kan se det på typ-plåten under huven där max axelbelastning står.
Har bilen 16 tums hjul eller 15 tum. En maxi har 16 tum.
De vikter du nämner ovan tyder tyvärr på ett lightchassi. Sorry men då är det inte så mycket att göra annat än att plocka bort allt som inte behövs eller chansa på att inte åka dit. Risken skall inte överdrivas. Jag har aldrig blivit stoppad eller sett någon som blivit det.

Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Jag har en Dethleffs 6611 07:a.

Fick hjälp av Caravanhallen som ordnade intyg, inte billigt 7000:- men vad gör man, ringde först till dom.

Numera har jag 3850kg och inga problem med överlast.

Och pratet om tumstorlek på däck vet jag inte, har 15 tums däck på vår bil kolla gärna på vägverket (wcl810)

Mvh
Pelle

F

F.d. 50069

Guest

Du kan se det på typ-plåten under huven där max axelbelastning står.
Har bilen 16 tums hjul eller 15 tum. En maxi har 16 tum.
De vikter du nämner ovan tyder tyvärr på ett lightchassi. Sorry men då är det inte så mycket att göra annat än att plocka bort allt som inte behövs eller chansa på att inte åka dit. Risken skall inte överdrivas. Jag har aldrig blivit stoppad eller sett någon som blivit det.

Jag har sett ett antal vägkontroller utmed vägarna så risken finns....
Ett tips utifall.......kolla hur mycket länsmansbil väger!

För det är så att det ibland med deras bilar är att= Skomakarns ungar är sämst skodda:rolleyes:

Tog ett prat med ett par länsmän i somras på Öland och de började prata husbilar i en inte allt för uppskattande ton, då gjorde jag en egen slagning på deras "rullande polisstation" som var en Mercabaserad Nordichusbil.......lastvikten var bara ett par hundra kilo:oops:, i en fullutrustad bil med två välekiperade länsmän.
Hej å hå, inget mer husbilsprat med dessa herrar efter jag lagom försynt påpekat detta faktum för dem + att de var jäkligt dåligt pålästa om reglerna kring vad som gäller med fordonsvikter.

Så var det med det!

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag har en Dethleffs 6611 07:a.

Fick hjälp av Caravanhallen som ordnade intyg, inte billigt 7000:- men vad gör man, ringde först till dom.

Numera har jag 3850kg och inga problem med överlast.

Och pratet om tumstorlek på däck vet jag inte, har 15 tums däck på vår bil kolla gärna på vägverket (wcl810)

Mvh
Pelle

Men då måste du ha ett maxichassi väl?

C

cheetah1

Guest

Vi körde med övervikt på över 200 kilo när vi var fyra pers ombord på våran, med hundar och cyklar, dock tomt på färskvatten och gråvatten, då vi fick en läcka precis då, så vi tömde allt innan vi åkte hemåt.

D

Deleted member 11118

Guest

Jag ligger på gränsen och har ändå 3.800, bilen går förmodligen inte väga upp. Efter besök i Frankrike har jag övervikt.

Det är ett stort problem att bilar säljs med så liten lastvikt. För att det skall vara bedrägeri som några hävdar, skall man fällas i rätten för det och det kommer aldrig att ske. Däremot är det ett moraliskt problem att man säljer bilar med så lite lastvikt och kanske inte informerar kunden. Det gäller att sälja och tjäna pengar. Sen tycker jag köparen själv har eget ansvar att ta reda på vad som gäller när det gäller vikter.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag hade samma problem med min EURA när jag köpte den.

Vid kontroll vägning (fulla tankar samt lite öl o vin från calles) på väg hem efter köp vägde bilen 3560kg

Men jag lyckades väga upp den i följande steg..

3800 Kg gick Dekra med på på mitt fordon (Dekra utfärdade intyget för vikt, buller, avgaser och stöldskydd till bilprovningen) som var en MB 312D, men när jag sedan påpekade att det är även luftfjärding bak och skickade in dokumentationen på detta så ökade vikten till 4100kg. Detta ansåg bilprovningen vara helt ok, således kan jag nu lasta 600 kg i bilen från tjänstevikt som är 3460kg.

/Freddy

Låter intressant. Hur gick du tillväga.
Hur kunde du få ett intyg från Dekra ?
Vilken årsmodell är det på din bil.?

Toppen