• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Skulle gärna villja ha lite tips och information vad som gäller för att ändra totalvikten på en husbil som jag är intresserad av.
1, Bilen är idag klassad som Lätt lastbil med en totalvikt på 3400 kg (efter att ha pratat med Transportstyrelsen är det inga problem att göra om den till PB 2) Är det någon skillnad vad det gäller skatt & försäkring på dessa alternativ?

2, Idag har bilen en lastvikt på 330 kg, (vilket inte är så mycket) Har pratat med såväl Transportstyrelsen som bilprovningen om detta, men ingen av dom verkar kunna svara säkert på vad som gäller om jag vill klassa om den och samtidigt höja totalvikten till tex 3850 kg (vilket verkar vara ganska vanligt) Enl bilprovningen ska jag ha ett intyg från sluttillverkaren om att det skett en förändring av bilen som gör att den klarar detta, vad är det som gäller här?

3, Om jag skulle få bilen omklassad till PB 2 och exempelvis få den omklassad till högre totalvikt, påverkar detta i så fall skatt och försäkring?

Bilen är en Pilote på Fiatchassi 128 hk årsmodell 2006
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Totalvikt

Om du går in på Skatteverkets hemsida och söker på fordonsskattetabeller så ser du skillnaderna direkt. Försäkring av bil över 3500 Kg blir dyrare, men det skiljer mycket mellan bolag, så bäst att fråga dom.

För att klassa om bilen behöver du sedan en ny typskylt, som levereras av tillverkaren/importören. Det finns ganska många olika chassier så dom vet också hur mycket du får väga upp den.

Det finns redan skrivet ganska mycket om detta på forumet. Sök på PB2* eller totalvikt eller liknande.

/Bertil
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Totalvikt

Hittade detta för några dagar sedan, det är nedladdat från www.al-ko.se.
/David
 

Bilagor

  • AL-KO_viktförändring.pdf
    16,3 KB · Visningar: 66
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Totalvikt

Det beror på om det är ett Maxichassi eller inte. Är det 15" hjul är det inte ett Maxichassi och då går det inte att göra någonting.
Är det däremot 16" hjul är det ett Maxichassi och då kan du komma upp i en totalvikt på 3850 kg.
Det kräver intyg från Alko-Kober, en ny typskylt och att man byter fjäderstavar i bakaxeln.
Det finns dom som gör detta åt dig, t.ex. Bossings i Lidköping.
Kostade ca 7500 (2007) för hela paketet inklusive ombesiktningen hos bilprovningen.
Jag fick det gjort hos dom. Körde upp ena dagen. Parkerade utanför (ström finns), nästa dag fixade dom alltihop inklusive besiktningen och på eftermiddagen kunde jag köra hem igen.
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Hej, har du alko chassie och bilen är minst från 2005 och har 15 tums hjul tror jag du kan höja den till 3700kg.säkrast är nog att ringa till fritsla och fråga på verkstaden
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Totalvikt

Hej har precis gjort detta från 3500 till 3850 med div intyg.
1 vad är det för bil och vilket chassi
2 är det sk hel lastbil under är det bodelstillverkar som säljer intyget och som kan tala om
om det går och vad som gäller

en av nackdelarna med uppvägning är körkortsklassning gammalt kort innan 96 eller c kort
en av fördelarna om man kan kalla de för fördel är kringgåendet av vinterdäckslagen

men den största fördelen är detta att man kanske klarar en vägning utan överlast
skatten hade jag redan sk maxskatt strax över 5000 spänn så de blev inte värre
 
Toppen