Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Och vi har också vägt våran tom med 820 kg lastviktJa så brukar/ska det vara, brukar inte bli godkänt utan marginaler.
Jag höll på att köpa en Frankia på MB 316-chassi 3850kg tot. från fabrik,
men åkte och gjorde den obligatoriska vägningen innan köp, 190kg kvar i lastvikt, tom!!
Vår bil väger inkl allt husgeråd, full dieseltank 25%vatten 3030 kg. totalvikt 3850 kg så vi har 820 svårfördelade kilon som lastvikt. Förra sommaren vägde vi bilen samma dag vi åkte. Då var MC'n med i garaget fullpackat med mat och dryck hade vi 250 kg marginal.
Ja. 100 kg till godo. En liten 125:a som väger 100 Kg närmast bakaxeln i garaget.Hade ni marginal också på bakaxeln?
Vi viktade upp vår carthago I51 från 4500 till 4800 kg Behövdes fabriksmonterad luftfjädring bak,kraftigare fälgar och däck,samt godkännande från carthago, sedan besiktning ,enkelt.Det stämmer inte inte riktigt, det finns företag i Tyskland som får upp godkänd vikt på 250 chassiet till 4500Kg möjligen 4600Kg, genom att byta komponenter och eventuellt montera luftfjädring. Hur man får det godkänt i Sverige vet jag inte men inom EU skall ju det som är godkänt i ett land godkännas i övriga länder, så det borde ju gå på något sätt?
Vi viktade upp vår carthago I51 från 4500 till 4800 kg Behövdes fabriksmonterad luftfjädring bak,kraftigare fälgar och däck,samt godkännande från carthago, sedan besiktning ,enkelt.
Det var bra gjort.Vår bil väger inkl allt husgeråd, full dieseltank 25%vatten 3030 kg. totalvikt 3850 kg så vi har 820 svårfördelade kilon som lastvikt. Förra sommaren vägde vi bilen samma dag vi åkte. Då var MC'n med i garaget fullpackat med mat och dryck hade vi 250 kg marginal.
Vi har en FIAT 230 där skylten i motorrummet anger maxlast på framaxeln 1750 kg, bakaxeln 1900 kg. Totalt blir ju detta 3650 kg.
Men
Registreringsbeviset anger tillåten totalvikt 3400 kg varav1690 kg fram och 1750 bak.
Vilket gäller vid en poliskontroll i Sverige resp Tyskland?
Jag gissar att de går efter registreringsbeviset oavsett vad FIAT skrivit på motorrumsskylten.
Någon som har erfarenhet?