MotormännenKälla på det.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
MotormännenKälla på det.
Jag får göra en rättning till mitt tidigare inlägg,det verkar som det skulle vara tillåtet att köra tung bil på B-kort i Schweiz nu,har skickat en fråga till ambassaden får se om det kommer svar,hittade denna text från Motormännen daterad 10 Okt-22, jag vill gärna ha detta på officiell skrift innan jag reser in.Denna text ska vara ett svar från en Schweizisk myndighet , har inga säkra referenser då jag hittat det på annan plats.
Men läser man igenom denna text, så skriver de att ”farfarsregel” ska var ok och att man bör ha med sig en översättning på regelverket.
/ Peter
Även jag har sett att M Sverige (Motormännen) har angett att "farfarsregeln" gäller i både Schweiz och Storbritannien.Jag får göra en rättning till mitt tidigare inlägg,det verkar som det skulle vara tillåtet att köra tung bil på B-kort i Schweiz nu,har skickat en fråga till ambassaden får se om det kommer svar,hittade denna text från Motormännen daterad 10 Okt-22, jag vill gärna ha detta på officiell skrift innan jag reser in.
Även Storbritannien finns på listan.
Redan tidigare har EES länder ingått detta avtal: Norge,Lichtenstein,Island,detta enligt tidigare information.
.....
Det verkar fortfarande inte klarlagt om det är tillåtet med B-kort tung bil i Schweiz eller Storbritannien,länkarna ger ingen förklaring alls, snarare tvärt om.Även jag har sett att M Sverige (Motormännen) har angett att "farfarsregeln" gäller i både Schweiz och Storbritannien.
Jag bad dem om en länk eller dyl. som styrker detta.
Betr. Schweiz hänvisade de till ekvivalenstabellen som finns på Transportstyrelsen sida (länk nedan).
Men eftersom Schweiz inte är medlem i vare sig EU eller EES så har det dokumentet sannolikt inte giltighet i detta fall.
Köra med svenskt körkort i andra länder inom EES - Transportstyrelsen
Körkort som tillverkats efter den 19 januari 2013 har samma utseende och innehåll inom hela EES. Samtidigt finns det nationella övergångsregler som skiljer s...www.transportstyrelsen.se
Betr. Storbritannien fick jag en denna länk. Den har jag inte studerat texten ännu.
Här har jag hittat en text betr Schweiz som verkar gälla detta ämne:
Driving in Switzerland on a foreign licence
www.eda.admin.ch
Det ska bli intressant att se svaret du förhoppningsvis får från Schweiz ambassad
Problemet du kan råka ut för en trafikolycka, och man fingranskar ditt körkort och kommer fram till att du kört olagligt med ditt B-kort,samt att ditt försäkringsbolag är av samma åsikt,det kan bli mycket kostsamt.Jag körde genom Schweiz för några år sedan och var inne vid gränsen och betalade för husbil över 3.5 ton. Jag visade svenskt regbevis och körkort och frågade om jag fick köra med mitt svenska B kort. De frågade då om det var min husbil och när jag svarade ja så sa de att då går det bra.
Att något land skulle hindra mig från att köra min egen bil som turist i landet skulle förvåna mig.
Däremot är det troligen så att många länder hindrar mig från att köra tyngre fordon än 3.5ton om bilen inte är en svensk PB2.
Man får därför vara uppmärksam på hur man ställer frågan för att kunna tolka svaret rätt.
Jag håller med. Jag vill gärna ha ett tydligt svar så att det inte blir någon diskussion med en lokal polis i någon Schweizisk kontroll...Det verkar fortfarande inte klarlagt om det är tillåtet med B-kort tung bil i Schweiz eller Storbritannien,länkarna ger ingen förklaring alls, snarare tvärt om.
Detta är ju bara ett fiktivt tänkande.. Kom med fakta iställetProblemet du kan råka ut för en trafikolycka, och man fingranskar ditt körkort och kommer fram till att du kört olagligt med ditt B-kort,samt att ditt försäkringsbolag är av samma åsikt,det kan bli mycket kostsamt.
Svensk klassning av din bil spelar nog ingen roll,dom har aldrig hört talas om en personbil klass2.
Problemet är att få fram fakta,dom myndigheter jag kontakta bollar bara ärendet vidare,men om jag får något relevant svar kommer jag lägga upp det, tills dess håller jag mig till fiktiva fakta och undviker dessa länder.Detta är ju bara ett fiktivt tänkande.. Kom med fakta istället
.
Jo.... Men som jag ser det.. Så har jag ett kk som svenska myndigheter har godkänt även om fordonet väget 5 eller 25 ton, så är det godkänt av den svenska myndigheten....Problemet du kan råka ut för en trafikolycka, och man fingranskar ditt körkort och kommer fram till att du kört olagligt med ditt B-kort,samt att ditt försäkringsbolag är av samma åsikt,det kan bli mycket kostsamt.
Svensk klassning av din bil spelar nog ingen roll,dom har aldrig hört talas om en personbil klass2.
Precis samma svar har jag också fått från M Sverige (som "Motormännens Riksförbund" heter numera). Jag har funderat på, men ännu inte kommit till skott, att fråga om förbundsjuristerna ställer upp och ger gratis hjälp vid domstolsförhandlingar etc., om en medlem råkar illa ut på grund av detta svar från förbundet.Så här svarar Motormännen på frågan om B- kort tung husbil.
Hej Olof
Din svenska körkortsbehörighet gäller också i Schweiz. Så om du hör till dem som får köra enligt övergångsregeln (gäller dem som tagit B-kort före 1/7 1996) är det fritt fram. Är ditt körkort av senare datum behöver du komplettera ditt körkort.
Den svenska övergångsregeln beskrivs i en ekvivalenstabell som man hittar på Transportstyrelsen Köra med svenskt körkort i andra länder inom EES - Transportstyrelsen Det är ett dokument på över 30 sidor med alla länders regler på olika språk. M Sverige har sammanställt förklaringen av den svenska regel på olika språk i ett blad som vi skickar ut till medlemmar.
Ekvivalenstabell hänvisar till den överenskommelse medlemsländerna har kommit överens om för att främja en fri rörlighet över gränserna. Även om Schweiz inte är medlem i EU/EES så är de medlemmar i Schengen som är en av hörnstenarna för fri rörlighet över gränserna.
Schweiz accepterar det nationella svenska körkortet Driving in Switzerland on a foreign licence
Återkom med ditt medlemsnummer så kan jag skicka dig vår blad med beskrivningen av denna övergångsregel. Bladet kan underlätta er kommunikation i det fall du blir stannad i en poliskontroll. Du kan dock inte förvänta dig att en enskild polisman i Schweiz känner till denna svenska övergångsregeln eller accepterar dokumentet. Det kan sluta med att du får fortsätta diskussionen på polisstationen där polischefen ska känna till dessa regler. Så i slutändan kommer du få rätt men det kan ta både tid och kraft. Vill du vara helt säker på att inte bli ifrågasatt uppdaterar du din körkortsbehörighet till C1 eller C beroende på hur tung din husbil är.
Att en motororganisation i Sverige kommit fram till denna tolkning innebär inte att myndighetern/polisen i andra länder kommer fram till samma sak.Precis samma svar har jag också fått från M Sverige (som "Motormännens Riksförbund" heter numera). Jag har funderat på, men ännu inte kommit till skott, att fråga om förbundsjuristerna ställer upp och ger gratis hjälp vid domstolsförhandlingar etc., om en medlem råkar illa ut på grund av detta svar från förbundet.
Just därför vore det intressant att höra om M Sverige är berätt att stå för all juridisk hjälp vid en eventuell tvist. Är det någon, som tror att M är så säker på sin sak, så att organisationen ställer upp på det?Att en motororganisation i Sverige kommit fram till denna tolkning innebär inte att myndighetern/polisen i andra länder kommer fram till samma sak.
Jag har ställt frågor direkt till Schweiz,hittils bara svar att detta är inte vårt ansvar,samt nya emailadresser,ambassaden har inte svarat.
Samma sak från UK.
Dementi-artikeln från "Husbil och husvagn" finns här om någon vill läsa, Får man köra husbil med farfarskörkort i Schweiz?M Sverige (och även Husbil & Husvagn) dementerar nu uppgiften att "farfarsregeln" gäller i Schweiz .
H & H verkar dock tro att Schweiz tillhör EES.... håhåjaja
Jag har fått följande svar från ambassaden.Jag tycker frågan är fel ställd. Länder behöver inte acceptera vårt farfarsundantag bara för att de tillåter en turist att köra sin egen bil i landet. Det finns en Wien konvention om att acceptera hemlandets körkortsbehörigheter under en begränsad tid som många länder anslutit sig till.
Vi får se när/om jag får svar på denna fråga från Schweiz. Vad gäller försäkring så gäller min försäkring i alla gröna kort länder och undantaget för olovlig körning kan ju inte tillämpas eftersom bilens registrering eller körkortet inte ändras bara för att jag passerar en landgräns.