• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Totalt okunnig

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Totalt okunnig

Bernte,
försök att kombinera flera funktioner i de grejor ni lastar ombord.

Äggkoppar funkar helfint både som saltkar, äggkopp och snappsglas!

Jag svetsade ihop halva spaken för att lyfta stödbenen med fälgnyckeln, där
vann jag dels längre fälgnyckel, dels minskade jag lastvikten med 3 hg!

Med en extra glidskena på utsidan kan man ta ut dinettbordet och fästa
i bilsidan för utefika.

Vetktygsportföljer med innehåll är komprimerade vertygssamlingar att bygga vidare på.

Skramlande luckor: köp möbeltassar och sätt dit så blir det lugnt.

Skaffa en dörrmatta att lägga utanför bodörren, samt litet set borste och skyffel.

Kom ihåg: ALLTID tunga saker lågt!

vintertid: töm bilen på ALL mat och ALLT som kan frysa sönder.

Lycka till! :)

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Hej
Stort tak for tips. Vi vill besöka Danmark i sommar. Närmare bestämt Videbaek. Ä r det något särskilt att tänka på i Danmark?
Beste hilsen fra
bernte

De är inte så glada i internationella kredit/betalkort i Danmark. Man bör ha med lite kontanter till att börja med, bankomaterna funkar som de ska. Betalar du trots allt med kort så får du betala extra sk gebyr (3% extra tror jag det brukar vara).
Ladda ner ställplatslistan för Danmark om du har GPS.
Tror du förväntas ha campingkort i Danmark.
Vad gäller trafiken är det inga problem.
Du vinner på att ha bropass om du åker över Öresunds och Storabälts broarna.
Det finna gott om tömningsmöjligheter på rastplatserna i Danmark Jylland.

Senast ändrad:
F

F.d. 29911

Guest

Det är inte fel att lyssna av om det är någon mer som skall den väg ni planerar på Er jungfruresa så att ni får sällskap för säkerhets skull.
Efterlys sällskap i detta forum.
Hälsningar från
HBK 5081

F

F.d. 25326

Guest

Hej
Nu börjar det likna något. Det är tips som dina som jag kommer att spara på. stort tack.
bernte

F

F.d. 25326

Guest

Hej
Skall tänka på detta inför Danmarksresan.Tack, tack
bernte

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

Troligen så åker vi ut via broarna mot Jylland den 17/4 för vidare färd mot Holland, vi kommer att vara borta i ca 4 veckor, önskar du sällskap en del av vägen så hör gärna av dig. Jag glömmer aldrig vår första resa med goda vänner till Mosel, allt var bra men vad jag lyssnade, kände efter, och var på min vakt. Allt gick bra och vi har sedan dess åkt både norrut som söderut.

Kjelle

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Hej Bernte.

Jag är rätt ny på det här med husbil men inte med camping.
Det har redan kommit in mycket bra tips, så därför ska jag komma med ett litet annorlunda tips.
Läs och begrunda här på HBK men känn dig inte pressad att göra just som andra, vi är olika. Tyck till själv och gör det som du tycker känns bäst.
Olika grupper har så lätt att skapa mallar för hur och vad man ska göra.
Njut av det fria livet med husbilen och ut och prova innan ni köper och utrustar med saker som ni kanske inte behöver.

Lycka till med nya bilen /Leif

F

F.d. 14324

Guest

Glöm inte anslutningskabel för 220 volt. Det har hänt mig flera gånger. Du måste ha både en med vanlig stickpropp och en med CEE-kontakt (rund,blå) det finns adaptrar och övergångskablar som är bra att ha. Tänk också på att skydda kontakterna mot regn om du måste skarva kabeln. För övrigt tycker jag bara att du ska ge järnet och lycka till mvh jocke

F

F.d. 50097

Guest

Grattis till husbilen! Vi köpte också husbilen utan att veta nånting. Vi gjorde många konstiga misstag i början... Jag minns vår första husbilshelg i Trosa när vi gjorde allting fel; vi fick inte igång värmen, vattnet läckte ut under bilen osv... ;)

Men man lär sig ju, och nu är vi helt husbilsfrälsta! :)

Börja med kort helgtur till nåt ställe inte alltför långt bort, och börja lära känna bilen: vatten, värmesystem, gasol osv. Det finns ju manualer.

Packa köksutrustning och liknande i lådor och annat så det inte åker runt för mycket och lägg eventuellt nåt mjukt emellan om det behövs. Glöm inte att "låsa" alla skåp när ni ska köra. ;)

Skaffa gärna en vattenslang (med olika kopplingar) för att enkelt fylla på vatten. Går att göra på de flesta bensinmackar.

Lite bra länkar för att resa i Europa har vi samlat här:
Husbil i Europa | Freedomtravel

Helena & Peter
Freedomtravel

Toppen