• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Totalt okunnig

F

F.d. 25326

Guest
HJÄLP!!!! Finns det någon litteratur som heter exempelvis: "Husbil för dummies." Så här ligger det till: Hustrun och undertecknad har skaffat en husbil. Rapido 990 MVH Mercedes 2011. Vi har aldrig knappt campat än mindre prövat på husbilsliv. Dessutom har vi inte fått bilen levererad ännu. Så därför tänkte jag att det vore bra att förbereda sig lite, så vi inte åker på värsta chocken när vi kliver in i "monstret". Alltså letar jag efter hjälp för att klara oss undan de största missarna. Till exempel: utrustning, inredning, tillbehör, livet ombord,m.m. m.m.
Ser fram mot mängder av svar av såväl kunninga som besserwissrar. Alla har säkert ett litet korn att tillföra.
Hälsar en premiärnervös
Bernte

F

F.d. 5458

Guest
Sv: Totalt okunnig

Grattis till köpet! =)

Ett litet tips som jag tycker är bra köp inte massa porslinstallrikar och glas det för sådant väsen tycker jag hehe =) Snygga i plast e nästan bäst =)

F

F.d. 2577

Guest

Grattis till nya husbilen. Börja med att läs här på forumet, här finns allt du behöver veta. Leta på medlemslistan efter någon i närområdet som du kan ha som "fadder". Du kommer att lära dig detta fort, om du har frågor får du rringa eller maila mig. Det jag lärt mig under 3 år står jag till tjänst med.
Vi hörs, Leffe

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

Grattis till en fin bil, jag håller med Leffe, kolla efter någon i klubben som bor nära och be om lite hjälp, en bra idé med fadder. Jag står gärna till tjänst med det vi lärt under de år vi kört husbil. Hör görna av dig på mail eller telefon...

Kjelle

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Tror det finns inlägg i forumet med vad som man bör ha med sig. Tyvärr kommer jag inte på var och under vilken flik.
Skriv ned vad ni tror att ni behöver ta med. Sedan är det bara att kolla eftersom.
Vi brukar alltid göra en kort testresa den första för säsongen, detta för att se om allt fungerar som det ska. Funkar det inte är det ju bara att åka hem igen.
Eftersom bilen är så ny finns det säkert någon bok med vad som gäller bilens funktioner. Det övriga ger sig så småningom.
Men som sagt var testa testa med kortare resor först.
(P.S. Tyvärr har man en tendens att plocka med sig alldeles för mycket saker).
Tips: Ta kontakt med någon annan HBK:are i din närhet
tror det finns rätt så många.

För vissa är husbilen en hobby, för andra en livsstil.
Lycka till!

F

F.d. 53498

Guest

En bok som kan vara till stor glädje är

Husbil i Europa.

Författare Witt.

Här är många bra råd och tipps på hur vad och när med husbil.

Helene och Ingemar

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1920
Medlemskap
2024

Grattis till nya bilen.
För oss var första inköpet till bilen sköna, lätta och lättpackade solstolar och bord. Inte så lätt att hitta, när en är kort och en är lång. Vi har hela tiden haft som ledstjärna att det mesta skall väga så lite som möjligt, och inget skall vara onödigt skrymmande.
Bra ide att göra några kortare utflykter först - och läsa flitigt på klubbens sidor.
Ha en skön sommar!
Helene

kjeva

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2025

Hej
Om du vill ha lite tips och råd kan du kontakta oss.
Vi är inne på vår 3:e husbil under 10 år.
Vi bor ju nästan grannar.
Tel:073-600 57 28
Eva och Kjell
Kjeva 163

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Stort Grattis snygg bil! Ja en självklarhet som alltid i trafiken är att köra försiktigt. Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd. Ja som tidigare sagts så är det bra att de första turerna sker i närområdet som kan vara rätt stort ändå. Då går det att få kontakt med någon i detta fina forum för eventuell prolemlösning och hjälp. Många av medlemmarna har mycket stor egen erfarenhet och på "äldre" sidan så det inte är nåt vanligt arbete som hindrar resande. Ställer man en fråga så kommer oftast nåt svar den närmaste timmen. Helt otroligt eller hur?

F

F.d. 55221

Guest

Grattis med husbilen. Rapido 990 er en fin husbil men pas på vægten, få den væget når du henter den, ved 3500kg er der meget lidt tilbage til alle grejer.

ERIK DK.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Grattis till ett nytt sätt att leva! Själv var jag en av de största motståndarna, men är nu helt såld på detta liv.
Är nu inne på den fjärde husbilen på 3 år!!!!!:quest: och ni skall veta att jag har burit ut och burit in saker var ända gång. Nu först tror jag mig hittat hur vi vill ha det. Vad det gäller boendet beror det väldigt mycket på hur bilen skall användas t.ex skall ni laga mycket mat, är ni "skogsmullar" och behöver mycket plats till kläder och skor o.s.v....ja, ni förstår nog vad jag menar. Allt detta kommer av sig själv med tiden. När det gäller de olika funktionerna på bilen är det bästa att läsa de instruktionsböcker som följer. Som någon redan nämnt, var observanta på vikten, använd så lätta material som möjligt. Sedan måste även jag säga...kolla in i detta forum, här finns nästan allt du behöver veta. Välkomna! :bye:

Hälsningar Kerstin

F

F.d. 25326

Guest

Hej.
Det är just tips som detta som jag är ute efter. stort tack
bernte

F

F.d. 25326

Guest

Hej
Man tackar.Hör säkert av mig när jag får ändå fler grå hår. Stort tack tills vidare.bernte

F

F.d. 25326

Guest

Hej
Risken är väl att jag tjatar er till döds. Men det är en risk ni får ta. Stot tack så länge.
Bernte

F

F.d. 25326

Guest

Hej
Skall genast införskaffa boken. Vi har ett hus i Algarve, Portugal, så det blir säkert en eller flera resor dit.
Stort tack
bernte

F

F.d. 25326

Guest

Hej
jag har inte sett stolar och bord som det mest prioriterade. Men jag kanske skall tänka om.
Stort tack
bernte

F

F.d. 25326

Guest

Hej
Hör av mig om inte förr så när problemen hopar sig och tårarna tränger på. Stort tack
Bernte

F

F.d. 25326

Guest

Hej
Angående köra försiktigt så har jag jobbat inom räddningstjänsten i nästan 40 år. Så fort kommer det att gå.;-)
F.ö. tack tills vidare.
hälsar Bernte

F

F.d. 25326

Guest

Hej
Stort tak for tips. Vi vill besöka Danmark i sommar. Närmare bestämt Videbaek. Ä r det något särskilt att tänka på i Danmark?
Beste hilsen fra
bernte

F

F.d. 29911

Guest

Nog blir man lite fundersam över att man skaffar husbil direkt utan att ha några sk förkunskaper, Camping med tält, husvagn mm . I mitt tycke skulle det nog ha vait klokare att hyra en husbil först för att prova på det livet.
Tyvärr så har det visat sig att många har köpt husbil (dyra) för att efter en semesterresa upptäcka att det inte var deras melodi. Då återstår att sälja den och då med en rätt så stor förlust. Prova först och bestäm sedan ! (en del har köpt för stor första gången)
Det är förvånande att inte fler har tagit upp detta men det är ju klart Vi är ju redan frälsta !
I det läge ni nu befinner i är det att kolla alla tips ni får (alla är dock inte bra)
Jag hälsar i förhoppningen att ni har valt rätt trots allt.
HBK 5081

Toppen