• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torrbolls test

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

För att en torrboll skall göra nytta krävs att den är placerad i ett helt slutet rum där ingen luft utifrån kan tränga in. Torrbollen kommer att "kondensera" ut en del vatten ur den luft som finns i bilen. Denna relativt torra luft kommer kontinuerligt att ersättas med fuktig luft utifrån. Det är med andra ord som att försöka avfukta atmosfären, en ganska hopplös uppgift för en liten torrboll.

Har du däremot värme på i bilen så kan den varma luften bära en större mängd vatten än den kallare luften utanför. Detta ger en relativ luftfuktighet inne som är lägre än ute på grund av att den luft som finns ute har en mindre mängd vatten per volymenhet än den varma. Jämför personbilen där du kör värmefläkten på vintern. Det blir en väldigt torr luft i kupén eftersom den vintertid torra luften ute tas in i friskluftsintaget och värms upp. Den uppvärmda luften får då en lägre relativ luftfuktighet eftersom den kan bära betydligt mer vatten än den kalla. Klimatet blir torrt.
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Hej svejs..

Torrboll är toppen..använder vi alltid, hade vi alltid även i husvagnen...och ingen värme behövs alls.Funkar så bra ändå. Använder man inte husbilen eller husvagnen på vintern så är det dumt att ha värmen på ,inte alls bra säger dom jag pratat med räcker med 1-2 torrbollar , kanonbra. Pratade med repres. på sollentuna mässan och han sa NEJ till värme..inte bra alls.


Hälsn Stefan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Torrbolls test

100% luftfuktighet är om jag minns rätt 18 gram vatten per kubikmeter luft vid +20 grader.
Sänks temperaturen så kan inte luften innehålla 18 gram vatten längre utan daggpunkten nås och vattnet fälls ut som dagg eller dimma.
Det betyder att 100% luftfuktighet vid +10 grader innehåller mindre vatten än vid +20 grader.
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Hej!

Det fungerar bra med torrbollen. Den suger till sig fukten och samlar upp den i burken och när den är full så fyller man bara upp med en ny påse.

Har själv använt det när vi hade husvagn i flera år men även i husbilen förra vintern som jag tycker med bra resultat.

Vi har även en el-frostvakt inkopplad som ser till så att tempen inte faller längre ner än till ca 4 grader.

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: Torrbolls test

Hej Franke!
Jag som gammal båtägare så fylde jag en kaffemugg med ÄTIKA det far bort unken lukt+hindrar att det blir mögel+torrboll
Verkstan
 
Senast redigerad av en moderator:

Ess-Ge

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14569
Medlemskap
2025
Sv: Torrbolls test

Om jag förstått saken rätt så försöker Michael säga oss att det är meningslöst att använda torbollar i husbilar, eftersom den avfuktade luften hela tiden ersätts av ny fuktig luft genom ventilationssystemet. Det är bättre att spara in kostnaden för torrbollar och i stället lägga pengarna på uppvärmning.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Om jag förstått saken rätt så försöker Michael säga oss att det är meningslöst att använda torbollar i husbilar, eftersom den avfuktade luften hela tiden ersätts av ny fuktig luft genom ventilationssystemet. Det är bättre att spara in kostnaden för torrbollar och i stället lägga pengarna på uppvärmning.

Exakt! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :twitcy: !
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Torrbolls test

Naturligtvis blir det svårt att avfukta hela jorden....vilket man antagligen måste göra om man inte tillsluter all ventilation i husbilen...att fylla torrbollsburkarna med vatten är absolut ingen konst, frågan är till vilken nytta...att det finns en massa vatten i burken betyder inte att det är mindre fukt i luften i din bil... eftersom det fylls på hela tiden....själv har jag en tro på att om jag skapar ett övertryck i bilen genom att låta en fläkt gå på i bilen....då blir det väl lite svårare för fukten ....att ställa till med något...luft i rörelse är väl detsamma som mindre kondens så att säga...om man dessutom ser till att hålla frostfritt...ja då är det ungefär som i vår bil... friskt och fräscht mest året runt!
Dock var och en blir väl "salig" på sin egen tro....
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Torrbolls test

Som jag skrev tidigare....
Kall luft innehåller mindre fukt än varm luft!
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Torrbolls test

Hejsan,
Intressant tråd detta,blir lika förvånad varje gång jag ser dessa "Torrbollar" i butikerna.
Köper folk dessa?
Om jag inte missminner mig så var det ett företag i Gislaved (mitten på 80 talet)som kom på den briljanta idén om att fylla en behållare med vägsalt (kalciumklorid) och sedan sälja dessa dyrt.
Ok det funkar men endast i slutna utrymmen se länk:Umeå Universitet - Resurscentrum för Kemi i Skolan
Nej jag håller nog med Michael och Ess-Ge här att lägg hellre pengarna på något som fungerar.
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Hejsan..

Ojsan vilken diskussion det blev ang torrbollar. Eftersom man är ny ang det här med husbil, så frågar man naturligtvis sin handlare och firman som husbilen kommer ifrån om råd. Och det var då jag fick rådet att ej ha värme på om vintern, bara se till att skotta bort snön från tak o ventiler om det blir mkt. Absolut inte sa dom om värme på, även 5-7 gr, och då har jag pratat med många olika . Eftersom man har haft husvagn i många år och då alltid haft 1-2 torrbollar i, och det funkat kanonbra, så ska det väl vara samma sak med husbil tycker man, och det svaret fick jag från firmorna jag frågat med.

Man blir lite rådlös av alla olika svar, vad som är bra och inte bra.

Dalahälsn Stefan
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Hej alla!
Jag står i samma garage med annan husbil (Hbk medlem delfin) han hade torrbollen i sin men inte jag. Resultatet när vi hämtade våra bilar var att delfin hade klarat sig från mögel men det hade inte jag. Så i år blir det 2-3 torrbollar i min bil. Så visst gör dom nytta!!:confused:
mvh Stefan
 
Toppen