• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom:s briljanta nya idé Map Share

F

F.d. 8764

Guest
Jag har en TomTom One v2.

Jag har just testat den nya funktionen Map Share som TomTom lagt in i sina nyaste versioner av programvara för både hårdvaran och PC:n. Jag har som test lagt in de campingar som jag vet saknats som POI/IP hemmavid.

Map Share medger att jag som enskild användare kan lägga in den nya rondellen jag upptäcker, markera att en gata nu blivit gågata, ändra riktning på en enkelriktning, lägga upp en ny golfbana mm mm.

Inmatningen kan ske "live" vid verklig passage av platsen, eller genom att i efterhand lägga in objektet hemma i soffan genom att navigera i kartan. Till hjälp i det senare fallet har du en ny knapp på GPS-displayen som sparar aktuell position i ett särskilt minne som lätt plockas upp för fortsatt bearbetning hemma.

Ni som vet hur uppslagsverket Wikipedia på nätet fungerar, inser snabbt att detta betyder "turbo" på GPS:en.

Nästa gång jag ansluter GPS:en till min PC (hårdvaran funkar som nyckel för att sålla bort de enklaste sabotageförsöken) laddas mina ändringar upp till TomTom:s centrala databas. Jag får sedan frågan om jag vill tanka ner det som andra användare bidragit med. Jag kan då välja att bortse från sådant som ett fåtal användare rapporterat, och för säkerhets skull endast tanka ner det som flera användare samstämmigt tankat upp.

Idén med användardrivet kartunderlag a la Wikipedia är ju lysande. På detta sätt kommer TomToms användare att snabbt ha det bäst uppdaterade och mest heltäckande kartmaterialet, och jag tror att alla andra fabrikat tvingas följa efter.

Det är ju egentligen helsjukt att inte t ex campingplatser finns inlagda från början i alla GPS:er, och att man måste behöva ta till fulprogram att mecka med, men TomToms lösning är då det näst bästa och med minst trassel.

Jag vill passa på att uppmana alla TomTom-ägare som läser detta att sätta igång att rapportera in sina campingplatser och övriga POI/IP hemmakring så att vi användare snabbt får fart på uppdateringarna.

För koll av vilka TomTom produkter som klarar Map Share hänvisar jag till TomTom:s hemsida. Jag kan tipsa om att ni som hittar en One v2 på rea som utgående, ändå kommer att få Map Share via uppdateringar. Detta står ingenstans vare sig på låda eller info-material. One v1 är jag osäker på om det funkar. v3 har senaste programvarorna ur lådan.

Nu återstår bara att övertyga TomTom om att införa den nya POI-kategorin "Ställplats", vi får mailbomba dem tillsammans! Och jo, Map Share-tjänsten är helt gratis!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: TomTom:s briljanta nya idé Map Share

Det var ju enastående bra!
Men...
Hur gör vi med våra ställplatser som vi medlemmar idogt samlar och som vi endast vill att klubbmedlemmar skall få tillgång till?
Risken finns ju att dom snart finns i alla TomToms navigatorer.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: TomTom:s briljanta nya idé Map Share

Varför ska bara medlemmar ha tillgång till det materialet.
Då får vi en sådan värld med massor av sekter där de sitter isolerade från omvärlden i egna karantäner som t.e.x. Lions
Därför blir det krig och elände p.g.a b.l.a. religösa sekter.
Nej tack inget "Vi och dom"
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: TomTom:s briljanta nya idé Map Share

Ja men du Dennis, när du blir medlem i klubben så ska du få se vilket arbete medlemmar och webfolket lägger ner på denna lista. Det är klart att man ska kunna behålla något för egen del när man lägger ner en massa arbete på det. Att få tillgång till det materialet är en av anledningarna till att man ska gå med i klubben.

Nu vet jag inte hur aktivt man måste agera när man ansluter sin navigator i synkstationen för att inte allt man lagt in ska flyga ut över världen. Man kan ha privata IP som man alls inte vill dela ut. Det måste väl vara var och ens ensak vad han vill ha i sin navigator utan att dela det med hela världen. Misstänker att man har valmöjligheter till detta.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: TomTom:s briljanta nya idé Map Share

Man ska väl gå med i klubben för att man vill vara med i den, så att säga. Inte för att få en ställplast/rastplats-lista. Tror man inte att klubben i sig har mer dragningskraft än så kanske man ska fundera på vad man håller på med!
Se det åt andra hållet också: Klubben lista kommer kanske att svälla tack vare alla ställen som andra, icke HBK:are lägger in i sina TomTom.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: TomTom:s briljanta nya idé Map Share

Observera att klubbens lista över Husbilsplatser endast är avsedd för medlemmars personliga bruk och får inte spridas vidare.

Markägarna är oftast inte tillfrågade varför var och en som utnyttjar listan har att själv kontrollera att platsen får användas.

Tänk också på att Allemansrätten inte gäller för fordon.
 

Solifer594

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
778
Medlemskap
2024
Sv: TomTom:s briljanta nya idé Map Share

Det är kul med olika synpunkter!
Diskussion är utbyte av kunskap – argumentation är utbyte av dumhet, som någon klok person formulerat!
För att få en annan mera filosofisk infallsvinkel på problematiken så har jag ytterligare frågeställningar att belysa frågan med!
Om våra samhällsbyggare önskar en avsevärt ökad tillströmning av turister till någon viss plats eller något visst område så bör detta marknadsföras på ett ansvarsfullt sätt, men i samband med detta så bör infrastruktur (vägar, parkeringsplatser, renhållning e.t.c.) tillgodoses. Om detta går hand i hand så finns förutsättningar att det samhälle vi bygger tillsammans fungerar någorlunda hyfsat. Om inte, så uppstår konflikter! Lokalbefolkningen upplever komplikationer och klagomål uppstår p.g.a att turisterna inte ”sköter sig”. Resultatet kan då bli det motsatta mot vad vi tänkt oss, att vi får regleringar och förbud i stället. Jämför med snöskoteråkandet! Snart kommer vi till en situation där bara yrkesmässigt snöskoteråkande är tillåtet, därför att de frivilliga skoterklubbarna inte förmår att dra till sig medlemmar och att många som inte har kunskap eller vill ha kunskap införskaffar snöskoter.
Inom en förening/klubb kan vi utbyta kunskaper och erfarenheter så att vi lär oss, att hantera oss själva, samt den omgivning vi rör oss i och vår natur på ett ansvarsfullt och berikande sätt. Kanske vi kan kalla det för en viss fostran också?

Min tanke är att TomTom sköter sina affärer som de önskar och HBK utvecklar och följer sin affärsidé som vi vill! Det arbete som ideellt görs och tillställts HBK kan väl inte ges till ett komersiellt företag som vill tjäna pengar, enligt samma idé som YouTube och FaceBook? (även i viss mån Wikipedia) Alltså på ”godtrogna” människor som införskaffar och tillhandahåller allt material (som de dessutom avsäger sig alla rättigheter till) vilket företagen annars skulle få betala för.

Hur vill Vi ha det? Vill vi ha färre medlemmar eller flera? Vill vi inskränka oss eller vidga våra vyer?
Vilka är Vi ? – Vi människor finns en mängd olika sammanhang där vi kan agera och just för tillfället så är Vi = HBK. Utanför HBK kan vi också agera, men då med ett annat ansvar, som den situationen kräver – eller?

Ha en trivsam och glad november i storm, halka och snö!
Snar är det midsommar!
Mvh
/HBK 778
 
F

F.d. 8764

Guest
Sv: TomTom:s briljanta nya idé Map Share

Jag tror inte jag kan välja vilka POI som laddas upp från min enhet till centrala databasen. Går jag med i systemet Map Share (man kan välja att stå utanför i programvaran) så kommer alla de POI jag laddat in att laddas upp. Jag misstänker att de dock inte görs tillgängliga för nedladdning förrän minst 2-3 andra användare laddat upp samma IP/POI.

Det blir enligt min åsikt ohållbart för de välvilliga medlemmar som tänkt upplåta sin skogsglänta/gårdplan till ett fåtal medlemmar att lägga upp det som en "riktig" ställplats i Map Share. Man kommer då att bli invaderad av allmänheten. Bättre att hålla denna lista inom föreningen och att man så länge får ladda in den med "fulprogram" om det är möjligt.

Min tanke var att vi endast lägger upp "officiella" FC- och CC campingar (och ställplatser när TomTom skapar den kategorin). Om TomTom i framtiden kommer med en mer selektiv programvarulösning kanske det optimala kan uppnås, nämligen att hålla POI inom en önskad krets. Än så länge går inte det såvitt jag kan begripa.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen