• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolka skylten

Status
Stängd för vidare inlägg.

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hur ska jag tolka skylten för "rattens" läge (i vänstra spalten) tillhörande färskvattentanken?
Jag tolkar den så här:
1. Övre läget och stängt, 100% volym vatten (110 liter)
2. 3/4 varv (ska enligt handboken vara 20 liter kvar i tanken) Men bilden visar 50 liter (högra spalten) ?! och som jag tolkar det så bör man inte köra, eller?
3. 2 varv, tömmer tanken.

Har ni någon bättre förklaring på den för mig svårtolkade skylten?
Kan man köra med full vattentank 110 liter men inte med ca. 50 liter (med undantag för den extra vikten) men var för inte med 1/2 tank?tempImageu7toCE.png
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Men hur ska man tolka min skylt, (3/4 var + en varningssymbol och en tank som visar 50 liter) ?
Har knappast med försäkringsvillkoren att göra.
Finns väl många olika varningar i instruktionsboken (och bilen) som inte påverkar försäkringen.
Varning låg spolarvättska. Varning ingen bältad bak (om jag öppnat o stängt bakdörren).
Och framförallt det ger ju inte per automatik vattenskada, som första posten i det här sidospåret handlade om.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror fortfarande på viktproblematiken. Redan vid halvfylld vattentank skall man tänka på att det kan vara övervikt, något som alltså varnas för.

//Michael, medlem

Exakt, jag finner ingen annan anledning till att göra nåt så knasigt som att dumpa färskvattnet, dock ok att dumpa de andra tankarna innan avfärd.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Efter att i många år ha arbetat med översättning av bl.a instruktionsböcker, är min tolkning av skylten följande:

100 %: Tanken full. (Hur många liter detta innebär beror på modell/planlösning.)
50 l: Den vattenmängd som ingår i typgodkännandet av just den aktuella modellen. (Kan vara annat antal liter i andra modeller/planlösningar av samma fabrikat.)
Utropstecknet inom en triangel: En vanlig symbol för att man ska läsa aktuellt avsnitt i instruktionsboken. *

(Utgår från att man använder endast ett fåtal skyltmodeller till alla sina modeller/planlösningar.)

Pålle

* Instruktionsbok = Den där tjocka pappersluntan man lämpligen tar fram när saker inte fungerar så som man trodde.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min tolkning av skylten är följande:

100 %: Tanken full. (Hur många liter detta innebär beror på modell/planlösning.)
50 l: Den vattenmängd som ingår i typgodkännandet av just den aktuella modellen. (Kan vara annat antal liter i andra modeller/planlösningar av samma fabrikat.)
Utropstecknet inom en triangel: En vanlig symbol för att man ska läsa aktuellt avsnitt i instruktionsboken.

(Instruktionsbok = Den där tjocka pappersluntan man lämpligen tar fram när saker inte fungerar så som man trodde.)

Pålle
Klockren sista förklaring :applaus::applaus:
Under förutsättning att detta sker på därför avsett ställe, vilket tyvärr inte alltid är fallet.

Pålle
Sjjälvklart Pålle,
jagmissade det förtydligandet :msn_embarrassed:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Nä, då har dom inget som ger undantag, nedskrivning eller annat.
Så fyll din tank, kör och var glad, som dom flesta…
Aha, jag tolkade din text: "Står klart och tydligt i dina försäkringsvillkor, bara att läsa." som att alla har den texten medans det ska tolkas som "Om du har det villkoret så står det klar och tydligt i dina försäkringsvillkor." Då förstår jag.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Aha, jag tolkade din text: "Står klart och tydligt i dina försäkringsvillkor, bara att läsa." som att alla har den texten medans det ska tolkas som "Om du har det villkoret så står det klar och tydligt i dina försäkringsvillkor." Då förstår jag.
Ja, så är det väl, dom skriver sällan upp alla olika sätt och alla olika former av skador som ger ersättning.
Oftast står det vad den inte gäller för eller har speciella regler undantag vilkor
Men att det finns dom som inte läst försäkringsbrev tror jag, men merparten här har nog skummat igenom och sen beror resten på om man vill förstå eller missförstå, tror jag.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Men hur ska man tolka min skylt, (3/4 var + en varningssymbol och en tank som visar 50 liter) ?
Min tolkning är att du inte skall köra bilen med ventilen 3/4 varv öppen för att du då riskerar att förlora delar av de 50 (eller 20) liter vatten du har kvar i tanken vid accelerationer, inbromsningar eller lutning.
Jag har samma ventil-lösning på min plåtis, men är osäker på om min dekal ser likadan ut (ska kolla nästa gång). Jag har dock alltid tänkt som ovan.
Säljaren på bilfirman där jag köpte bilen menade att det var en fiffig lösning för att vid behov kunna dumpa vikt, men samtidigt vara säker på att behålla en mängd färskvatten för dagens behov.
Eller när du börjar en färd: Öppna 3/4 varv innan du fyller vatten så får du 50 (eller om det var 20) liter vatten i tanken för att klara första dagen. Men, stäng ventilen innan du åker...
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Min tolkning är att du inte skall köra bilen med ventilen 3/4 varv öppen för att du då riskerar att förlora delar av de 50 (eller 20) liter vatten du har kvar i tanken vid accelerationer, inbromsningar eller lutning.
Jag har samma ventil-lösning på min plåtis, men är osäker på om min dekal ser likadan ut (ska kolla nästa gång). Jag har dock alltid tänkt som ovan.
Säljaren på bilfirman där jag köpte bilen menade att det var en fiffig lösning för att vid behov kunna dumpa vikt, men samtidigt vara säker på att behålla en mängd färskvatten för dagens behov.
Eller när du börjar en färd: Öppna 3/4 varv innan du fyller vatten så får du 50 (eller om det var 20) liter vatten i tanken för att klara första dagen. Men, stäng ventilen innan du åker...
Tack!
Det var en bra tanke, för det är ju ingen förbudssymbol utan jag ser den som bara en "varning". Självklart blir det så att om kranen står på läget 3/4 så kommer det att "skvimpa" ur en del vatten när bilen rör sig ;-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen