• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolka skylten

Status
Stängd för vidare inlägg.

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hur ska jag tolka skylten för "rattens" läge (i vänstra spalten) tillhörande färskvattentanken?
Jag tolkar den så här:
1. Övre läget och stängt, 100% volym vatten (110 liter)
2. 3/4 varv (ska enligt handboken vara 20 liter kvar i tanken) Men bilden visar 50 liter (högra spalten) ?! och som jag tolkar det så bör man inte köra, eller?
3. 2 varv, tömmer tanken.

Har ni någon bättre förklaring på den för mig svårtolkade skylten?
Kan man köra med full vattentank 110 liter men inte med ca. 50 liter (med undantag för den extra vikten) men var för inte med 1/2 tank?tempImageu7toCE.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur ska jag tolka skylten för "rattens" läge (i vänstra spalten) tillhörande färskvattentanken?
Jag tolkar den så här:
1. Övre läget och stängt, 100% volym vatten (110 liter)
2. 3/4 varv (ska enligt handboken vara 20 liter kvar i tanken) Men bilden visar 50 liter (högra spalten) ?! och som jag tolkar det så bör man inte köra, eller?
3. 2 varv, tömmer tanken.

Har ni någon bättre förklaring på den för mig svårtolkade skylten?
Kan man köra med full vattentank 110 liter men inte med ca. 50 liter (med undantag för den extra vikten) men var för inte med 1/2 tank?
Du kan köra med allt från tom till fullt, det är tillverkarens viktberäkning som ofta inkluderar 20L, varför det står 50 vet jag inte.
Det är bilens max vikt som gäller.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
På våran tank sitter det ett nivå rör och då är det ca 50lit kvar istället som i vårt fall transportera 200lit.
Visst kan man köra med full tank det beror på vad man har för marginal på vikten.
som jag tolkar bilden så har du full tank när ratten är åtdragen helt åt höger skruvar du 3/4 varv åt vänster så är det 50l och är rekomenderat att köra med, vrider du två varv åt vänster så tömmer man tanken.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Du kan köra med allt från tom till fullt, det är tillverkarens viktberäkning som ofta inkluderar 20L, varför det står 50 vet jag inte.
Det är bilens max vikt som gäller.
Tack för klargörandet, Det är alltså 50 liter och i de 20 som anges i handboken som gäller. Hur skall jag tolka Varningstriangeln ovan den åkande Husbilen tror du?Jag var lite rädd för att det var rörelseenergin som kunde vara ett problem med att köra med ca, 50 liter.
Jag har gott om viktmarginal på bilen, så jag har inga problem att köra med full tank om jag önskar det.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
På våran tank sitter det ett nivå rör och då är det ca 50lit kvar istället som i vårt fall transportera 200lit.
Visst kan man köra med full tank det beror på vad man har för marginal på vikten.
som jag tolkar bilden så har du full tank när ratten är åtdragen helt åt höger skruvar du 3/4 varv åt vänster så är det 50l och är rekomenderat att köra med, vrider du två varv åt vänster så tömmer man tanken.
Precis så har jag också tolkat bilderna till vredet.
Men hur du tolka Varningstriangeln ovan den åkande Husbilen tror du?
Jag var lite rädd för att det var rörelseenergin som kunde vara ett problem med att köra med ca, 50 liter.

Jag har gott om viktmarginal på bilen, så jag har inga problem att köra med full tank om jag önskar det (ca. 1 t lastvikt).
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Precis så har jag också tolkat bilderna till vredet.
Men hur du tolka Varningstriangeln ovan den åkande Husbilen tror du?
Jag var lite rädd för att det var rörelseenergin som kunde vara ett problem med att köra med ca, 50 liter.

Jag har gott om viktmarginal på bilen, så jag har inga problem att köra med full tank om jag önskar det (ca. 1 t lastvikt).
Brukar vara skvalpväggar i tankarna.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har en Hymer och där är det olycksrisken som styr att det helst ska vara max 20% vid körning. Färskvattentanken med fästen är inte gjord för att hålla för mer 20-30% vatten vid en krock eller mycket kraftig inbromsning. Det är förklaringen vi fick. Undrar vad försäkringsbolag skulle bedöma en vattenskada där man haft närmare full tank vid en krock? Bara en tanke.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
När vi är på resande fot längre än över dagen så har vi alltid full tan, dvs vi tankar så snart det finns möjlighet. På så sätt har vi förhoppningsvis gott om vatten om vi kommer till en fin plats där vi vill stanna. Det där med vattenskada tror jag är minsta problemet vid en kollision som är så kraftig att vattentanken skulle brista.

Att det finns en möjlig begränsning på 20%, framför allt för bilar på 3,5 ton och mindre, är ju bara för att tillverkarna vet att bilarna är så tunga redan från leverans i basutförande att det är näst intill omöjligt att köra utan överlast med full tank, extrautrustning och en massa prylar i bagaget. Man tänker väl att när man kommer till sin destination så fyller man fullt och den lilla sträckan från tappställe till uppställning går bra att köra med överlast, alternativt att en passagerare får gå. Detta funkar ju för de som planerar sina resor så att de vet att det finns vatten dit de skall.

//Michael, medlem
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Fattar inget. Detta vred är ett jätteproblem. Mitt kuggade över och lossnade.
Om det ären bottenventil som i mitt fall så kan den ju bara vara stängd eller öppen. Vid öppen släpper den ut allt färskvatten. Stå halvöppen kommer den ju också att släppa ut allt vatten.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Fattar inget. Detta vred är ett jätteproblem. Mitt kuggade över och lossnade.
Om det ären bottenventil som i mitt fall så kan den ju bara vara stängd eller öppen. Vid öppen släpper den ut allt färskvatten. Stå halvöppen kommer den ju också att släppa ut allt vatten.
Det är inte "bara" en bottenventil. Den fungerar som skrivet ovan, dvs om man bara vrider 3/4 varv så stannar en del vatten kvar i tanken. Förmodligen med ett rör som sticker upp en bit i tanken. Däremot håller jag med om att den känns "ostadig". Jag kan också få min att kugga över om jag vrider för långt. Men den har inte lossnat.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vi har en Hymer och där är det olycksrisken som styr att det helst ska vara max 20% vid körning. Färskvattentanken med fästen är inte gjord för att hålla för mer 20-30% vatten vid en krock eller mycket kraftig inbromsning. Det är förklaringen vi fick. Undrar vad försäkringsbolag skulle bedöma en vattenskada där man haft närmare full tank vid en krock? Bara en tanke.
Står klart och tydligt i dina försäkringsvillkor, bara att läsa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har en Hymer och där är det olycksrisken som styr att det helst ska vara max 20% vid körning. Färskvattentanken med fästen är inte gjord för att hålla för mer 20-30% vatten vid en krock eller mycket kraftig inbromsning. Det är förklaringen vi fick. Undrar vad försäkringsbolag skulle bedöma en vattenskada där man haft närmare full tank vid en krock? Bara en tanke.
Att en bil inte går att köra med full vattentank måste vara en allvarlig felkonstruktion, hur har man isåfall tänkt fylla 20L åka till ställplats/camping fulla fullt,nästa gång kanske du blir tvingad att tömma om du inte planerat förbrukningen rätt,detta verkar inte troligt.
Avsikten med dessa 20L är att öka lastvikten ,det ser bra ut på papperet sedan är det ju det här med verkligheten..
Ni som har dessa begränsningar titta på hur tanken är placerad och fastsatt, gör en bedömning om det är trafiksäkert,vid en ev. kollision så har nog försäkringsbolaget mer problem än lite vatten i bilen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen