• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toatömning i "mittens rike"

F

F.d. 29862

Guest
Kan någon tala om var man kan tömma toatanken korrekt i Stockholm inkl kranskommunerna ?
Har sökt på många håll men inte kunnat finna något förutom genom att ta in på camping naturligtvis.
Tacksam för tips!
Länge leve bobilsfolket!
Lars
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Tyvärr blir det skogen 90% av gångerna.

Övernattade i en svensk stad. Skittanken började bli full. Så vi började vår resa vidare genom att åka till en rastplats som skulle ha tömning. Hittade en latrintömning för kassetter.

Den nedre bilden ser ut att vara från ställplatsen Skåneporten i Bromölla. Bilden visar tömningsplatsen för toakasetter. Ställplatsen har också en tömningsplats för tankar till avloppet, på andra sidan macken närmast vägen.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Den nedre bilden ser ut att vara från ställplatsen Skåneporten i Bromölla. Bilden visar tömningsplatsen för toakasetter. Ställplatsen har också en tömningsplats för tankar till avloppet, på andra sidan macken närmast vägen.

Kan vara, jag hade ingen bild från det aktuella stället, så jag letade upp en liknande på google.
 

Göran & Marie

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7185
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Många med mig har säkert upptäckt att Trafikverkets nyare rastplatser har latrintömning liknande bild i tidigare inlägg i tråden.
Men det finns inte gråvattentömning och påfyllning av färskvatten.
På Elmiamässan för ett par år sedan var Trafikverket representerade i en monter där jag tog kontakt för att påtala problemet.
När jag nämde problemet med gråvatten så visste dom inte vad gråvatten var. Jag förklarade vad gråvatten och färskvatten var.
Förklarade även hur det fungerar t.ex. i Tyskland

Det är märkligt att man projekterar och bygger nya rastplatser utan att analysera behoven i nutid och framförallt framtid då jag förutsätter att dessa byggs för framtiden.

Vill samtidigt ge en eloge till styrelse och kommungrupper och andra ideellt arbetande HBK:are för allt arbete för allas bästa.

Ingenting är omöjligt, det tar bara olika lång tid !!!!
 
F

F.d. 25203

Guest

Crewboy

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
13408
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Hur är det med gråvattnet, det är ju bara lite tvål, tandkräm och diskmedel som far iväg, ordentligt utblandat med rent vatten.

Får man verkligen inte släppa det i ett dike? Om man inte får det så får man väl inte borsta tänderna utomhus heller, eller är jag helt ute och cyklar?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Hur är det med gråvattnet, det är ju bara lite tvål, tandkräm och diskmedel som far iväg, ordentligt utblandat med rent vatten.

Får man verkligen inte släppa det i ett dike? Om man inte får det så får man väl inte borsta tänderna utomhus heller, eller är jag helt ute och cyklar?

Gråvattnet innehåller även fett och matrester som övergöder naturen. Förutom tandkräm och tvål blir det schampo och smink och hudavlagringar och hårstrån. Gråvattnet är faktist giftigare än svartvattnet. Ibland kan gråvattnet lukta riktigt illa.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Hur är det med gråvattnet, det är ju bara lite tvål, tandkräm och diskmedel som far iväg, ordentligt utblandat med rent vatten.

Får man verkligen inte släppa det i ett dike? Om man inte får det så får man väl inte borsta tänderna utomhus heller, eller är jag helt ute och cyklar?

Kan man tömma 120 liter latrinvatten i ett dike 90% av dom gånger man tömmer så kan du nog lugnt tömma ditt gråvatten i princip var som helst.

Micke
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Men jag tar upp det för att jag önskar slippa detta. Jag har hittat några tömningsplatser, och hoppas få tipps om fler innan säsongen 2014. Så jag hoppas reducera detta elände. Helst till 0% men får väl se hur det går.......
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Önskar slippa? Det är väl ingen rättighet att få tömma 120L latrin, det är ditt ansvar att ta hand om det på ett lagligt sätt. Jag skäms för oss husbilsåkare när jag läser det! Det finns i värsta fall hinkar eller lösa tankar som du kan tömma över i och sedan i en toalett. :mad:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Det är väl inget större miljöproblem om du ensam släpper ut ditt gråvatten vid något enstaka tillfälle och på "rätt" plats. Att tömma i ett dike/bäck är ju absolut inte rätt plats. Om vi alla 60000 husbilsägare skulle tömma vårt gråvatten i naturen så skulle vi få ett jätteproblem. Rent juridiskt så är det inte OK att släppa ut spillvatten, klassas som miljöbrott.

Vår miljöpolicy är ju en bra " vägvisare" hur vi skall hantera spillvatten.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Men jag tar upp det för att jag önskar slippa detta. Jag har hittat några tömningsplatser, och hoppas få tipps om fler innan säsongen 2014. Så jag hoppas reducera detta elände. Helst till 0% men får väl se hur det går.......

De fleste husbiler må tømme 120/17=ca 8 ganger. En kan vel bare kjøpe en ekstra tank eller slange og tømme mer normalt enn rett i naturen?

Enig i at å tømme 120l svartvann rett i naturen er mye værre en og "skvette" litt gråvann i naturen.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Det är väl inget större miljöproblem om du ensam släpper ut ditt gråvatten vid något enstaka tillfälle och på "rätt" plats. Att tömma i ett dike/bäck är ju absolut inte rätt plats. Om vi alla 60000 husbilsägare skulle tömma vårt gråvatten i naturen så skulle vi få ett jätteproblem. Rent juridiskt så är det inte OK att släppa ut spillvatten, klassas som miljöbrott.

Då undrar jag om det är ok för oss 60000 husbilsägare att tömma vårat latrinvatten i närmsta dike:confused:

Micke
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Mitt i riket, Numera har vi byggt en egen tömning hemma, Men har tömt i Södertälje, om det nu är ok vet jag inte, men där tömmer kommunen sina slam bilar, så det kan inte vara fel,
men jag ska kolla om det är ok.
Med vänlig hälsning
Skoogis
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Med tanke på att 3200 har läst tråden och bara ett fåtal har varit kritiska mot att tömma latrinvatten i diket, så funderar man ju lite:confused: för om det varit gråvatten så hade det varit ett helvetes liv:twitcy:

Micke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Toatömning i "mittens rike"

...På Elmiamässan för ett par år sedan var Trafikverket representerade i en monter där jag tog kontakt för att påtala problemet.
När jag nämnde problemet med gråvatten så visste dom inte vad gråvatten var...
Tack Göran & Marie! Förutom Dusseldorf 2014 (fantastiskt billig flyg om man bokar så här års), sen tar vi återigen ett besök på Elmia 2014 och då ska vi fråga samma sak. Tänk om vi är några st. från klubben, borde räcka med ett tiotal som frågar samma sak?!?! (100% POWER!) Borde inte detta vara på sin plats, eller är jag helt fel ute? Dusseldorf har egentligen ingenting med saken att göra, men jag vill bara uttrycka längtan efter den 29/8-2014 då det händer stora förändringar i vårt liv (till det bättre).
/Mariannes man

PS. Häng med... : ) DS.
 

Bilagor

  • image3252.jpg
    image3252.jpg
    349,2 KB · Visningar: 4

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Med tanke på att 3200 har läst tråden och bara ett fåtal har varit kritiska mot att tömma latrinvatten i diket, så funderar man ju lite:confused: för om det varit gråvatten så hade det varit ett helvetes liv:twitcy:

Micke
Jag får väl vara den förste då.
Ur miljösynpunkt så är det nog ingen större skillnad vad det är för typ av spillvatten. Inget av det är tillåtet eller är bra för miljön om det hamnar på fel plats. Hade man tömt latrinvatten utanför min tomt så hade jag inte blivit glad.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Det var inte så länge sedan som vi fick tömma våran mulltoa på våran egen tomt, enligt våran Kommun.
Men det är klart att avlopps nätet måsta vara det bästa ställe att kunna tömma på.
 
Toppen