• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toatömning i "mittens rike"

F

F.d. 29862

Guest
Kan någon tala om var man kan tömma toatanken korrekt i Stockholm inkl kranskommunerna ?
Har sökt på många håll men inte kunnat finna något förutom genom att ta in på camping naturligtvis.
Tacksam för tips!
Länge leve bobilsfolket!
Lars
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Toatömning i "mittens rike"

I Sverige finns ett system för körbara manhålsluckor i gjutjärn, med ett antal bokstäver på ovansidan som meddelar vad brunnen har för funktion:
A - Avlopp, se även A-brunn
BP - Brandpost
D - Dagvattenbrunn, se även dagvatten (D på ett tätt brunnslock kan också vara en kopplingspunkt för olika dagvattenbrunnar och -system)
EL - Elledning
FK - Fjärrkyla
FV - Fjärrvärme
GAS - Gasledning
K - Kombinationsbrunn
PB - Perkolationsbrunn (låter vattnet filtrera ut i den omgivande marken)
R - Rensbrunn
S, SV - Serviceventil till fastighet
SOP - Sopsug
TELE - Telefonledning
V - Vatten
Δ - Polygonpunkt (geografisk mätpunkt)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

I Sverige finns ett system för körbara manhålsluckor i gjutjärn, med ett antal bokstäver på ovansidan som meddelar vad brunnen har för funktion:
A - Avlopp, se även A-brunn
BP - Brandpost
D - Dagvattenbrunn, se även dagvatten (D på ett tätt brunnslock kan också vara en kopplingspunkt för olika dagvattenbrunnar och -system)
EL - Elledning
FK - Fjärrkyla
FV - Fjärrvärme
GAS - Gasledning
K - Kombinationsbrunn
PB - Perkolationsbrunn (låter vattnet filtrera ut i den omgivande marken)
R - Rensbrunn
S, SV - Serviceventil till fastighet
SOP - Sopsug
TELE - Telefonledning
V - Vatten
Δ - Polygonpunkt (geografisk mätpunkt)

Tyvärr stämmer inte det systemet. Ludde har förklarat i någon annan tråd. Ett A kan lika gärna stå för orten locket är tillverkat i som för avlopp som exempel... Hade ju varit bra om det hade varit så enkelt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Jag trodde Henrik skämtade när han skrev att han pumpade ut 120 l avloppsvatten i ett dike. Hur tänker man då? Eller tänker du alls? När din soppåse blir full och du inte ser någon soptunna i närheten, slänger du den i diket också?

Inte alls förvånande att vi andra husbilsåkare blir bestraktade som inte önskvärda när vissa av oss beter sig på detta sätt.

/Håkan
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Snappade upp på en av trådarna, klicka här:

Mycket bra, men tyvärr är detta en karta som bara fungerar med kassett tank.
Och med kassett är det heller aldrig några problem att hitta tömningsställen. Får oss med fast tank är det avlopsbrunnar som behövs.

Jag håller även på går igenom ställplats listan och det är få ställplatser som har grå/svartvattentömning.

För dom som har kassett är det en icke fråga, och därför är väl intresset ganska lågt. Men efter att berättat hur illa det kan bli, så har många skickat in tipps och jag håller på sammanställer en lista på tömningställen som fungerar. Listan kommer jag komplettera efter hand när vi hittar flera eller får tips om flera platser.

Se här

Jag har även skrivit till Okq8 och Shell och förklarat problemet för turistbussar och husbilar. De sade de skulle titta på frågan och ta up det till diskussion.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Mycket bra, men tyvärr är detta en karta som bara fungerar med kassett tank.
Och med kassett är det heller aldrig några problem att hitta tömningsställen. Får oss med fast tank är det avlopsbrunnar som behövs.

Jag håller även på går igenom ställplats listan och det är få ställplatser som har grå/svartvattentömning.

För dom som har kassett är det en icke fråga, och därför är väl intresset ganska lågt. Men efter att berättat hur illa det kan bli, så har många skickat in tipps och jag håller på sammanställer en lista på tömningställen som fungerar. Listan kommer jag komplettera efter hand när vi hittar flera eller får tips om flera platser.

Se här

Jag har även skrivit till Okq8 och Shell och förklarat problemet för turistbussar och husbilar. De sade de skulle titta på frågan och ta up det till diskussion.

Vad har du för definition för att kunna tömma fast tank på din lista? Jag är väl medveten om ditt problem med din ventil, men de flesta med fast tank kan tömma på betydligt fler ställen. Tex Mariestads gästhamn, Lövstaviken Falkenberg, Arboga centralt.

Vore mer ärligt att säga att det gäller bilar med fast tank och en ventil som man bara kan ha "on" eller "off" på. Annars kan inte någon tömma gråvatten heller på andra ställen. Som jag beskrivit tididigare kan Kustbevakningsbåten tömma flera kubik i Mariestad men inte du eftersom du har en speciell ventil. Kan nämnas att när Kustbevakningen tömmer är det både grå- och svartvatten.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Jag tycker Härrydas rekommendation låter ganska vettig. Klart nej till diket och dagvattenbrunnen men ändå möjligt på sådana platser där växter kan ta upp gödningsämnen och andra ev spårämnen. Det bygger ju dock på att det sker i undantagsfall men skulle inte fungera om vi alla gjorde så med vårt gråvatten.

Självklart är det bättre för naturen att gråvatten hamnar i en infiltrationsbädd än i dagvattenledningarna! Töms det i dagvattenleningarna rinner det rakt ut i våra vattendrag och bidrar till övergödningen. Hormonstörande läkemedel tas upp av många organismer, och det krävs inte särskilt stora mängder för att det ska ha en negativ inverkan.

Men för vårt rykte är det bättre att tömma i anläggningar avsedda för detta. Bara att beklaga att dessa ibland är kopplade direkt på dagvattenledningarna.

Sen som du tidigare nämnde, så ska vi givetvis göra allt vi kan för att minimera mängden kemikalier som hamnar i gråvattnet genom att handla miljömärkta tvålar, diskmedel och schampo. Undvik tandkräm med Triclosan, ett starkt bakteriedödande ämne som i små mängder orsakar stora skador på vattenlevande organismer, bl.a. livsviktiga bakterier.

På Naturskyddsföreningens hemsida finns en lista med godkända produkter. Hitta produkter och tjänster | Naturskyddsföreningen
Observera att produkter märkta med Svanenmärket inte är tillräckligt! Det ska vara Naturskyddsföreningens lilla fågel! Dessa produkter uppfyller stränga krav på innehållet!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Tyvärr stämmer inte det systemet. Ludde har förklarat i någon annan tråd. Ett A kan lika gärna stå för orten locket är tillverkat i som för avlopp som exempel... Hade ju varit bra om det hade varit så enkelt.

Jo, så är det. Det står A på massvis av brunnslock som jag har öppnat, hälften av dom rinner det dagvatten i. Locket och ringen som håller locket är tillverkade av Arvika gjuteri... :cool:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Hej!
Kom att tänka på vad skall ( Vad ska man i Göteborg och göra?)
man i "Stockholm" att göra, Jo i Göteborg är där trängsel avg. & i "Stockholm " är där en "bonus" med Problem med att bli av med "SKITEN", vadå fisförnäma.
Vadå Stockholms stadsgräns? (Tage Danielsson & Hasse Alfredsson!)
Mvh.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

STOPP...STOPP
Är det någon som har analyserat gråvattnet någon gång ? Eller t.o.m. har ett papper
liggande som kan läggas ut här.
Pratade med en arbetsledare på reningsverket ang.tömning av gråvatten & svartvatten
han hade inte klart för sig vad jag pratade om . Allt behöver hämtas med slambil. Jaha,
tänker man då. Samma vatten som kommer från ett hushåll , disk, dusch, tandborstning
Svartvatten från wc stolen med all den lukta gott chemin och rengörnings produkter
skulle då inte hamna i reningsverket ? Frågan ställdes naturligtvis. Svaret blev ......
Det är kommunens sak.
Kan det vara så svårt att göra ett hål i backen eller i ett lock till ett avlopp vid ett lämpligt ställe.
Jag tror inte det, bara viljan finns och man får tag på rätt personer inom kommunen.
Tydligen är vårt problem ett vi har hjul på våra sommarstugor & bostäder.
Hade vi varit fler som jobbar med att upplysa dom som sitter i kommun husen runt om
i landet . Det är bar vi själva som kan påverka som medborgare eller konsument.
Sitter vi och knyter näven i byxfickan det påverkar ingen ting, utom ditt humör kanke.
Det är inget jätte jobb man ringer då och då när man har ett namn att gå på.
En del kommuner är jätte duktiga dom har fattat att det är en inkomst källa.
Andra har viktigare projekt som ger mer publicitet.

Stockholm skulle igentelligen vara representerade med 4 till 5 i kommungruppen.
Bara att anmäla sig. Börja med ett medborgar förslag om det inte finns redan.
 
Toppen