• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toapapper-vilken sort till Thetford?

F

F.d. 24435

Guest
Vilken sorts toapapper är att rekomendera till Thetford om man inte har Thetford orginal som bara finns på husbils/husvagnsföretag?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Et godt mykt papir fra dagligvaren løser seg opp like raskt som det dyre Thetford papiret. Om det står Lambi, Edet eller noe annet på pakken spiller mindre rolle. Det en må unngå er det harde grå som noen kaller miljøpapir - for mye lim og lange fibre, tar fort en uke på å bli oppløst i toa.

Vil en teste papiret, legg et ark eller tre i et glass vatn med lokk og rist glasset etter et, to og tre døgn - en ser da hvor lenge papiret holder sammen uten bakteriene i toa. I toan hjelper bakteriene på (om en ikke dreper de med kjemikalier) slik at tiden blir redusert.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Vill minnas att jag läst en test om detta.
Där kom man fram till att det dyrare "specialpappret" inte var ett dugg bättre än många andra papper på att lösa upp sig.

Jag brukar använda mitt vanliga myspapper hemifrån och har ännu inte haft några problem att tömma tanken. Bidragande orsak kan ju också vara att vi unviker nr2 i bilen så långt som möjligt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Nr 2 tilfører et utvalg av nyttige bakterier slik at papiret løser seg opp raskere, men klumpene bruker noe lengre tid ;). Vi bor i bilen i lengre tid om gangen og foretrekker vårt eget lille rom framfor tilfeldige offentlige,
11 år uten kjemikalier, men med SOG gir noe erfaring. 5 uker uten SOG og med kjemikalier i bilen i Australia førte til import av en SOG enhet og montering før neste runde på 8 uker. Deilig å slippe kjemikaliestanken i bilen og under tømming!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Vi körde också med Lambi. Inga problem. Lite stopp när vi precis gjort 2:an och skulle tömma. Inte så konstigt kanske. Det var dock inga större problem. Skaka om och tömma bara.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Vi kanske är ensamma om vår modell att lägga det använda toapapperet i en påse som vi byter varje dag, Systempåse eller hunbajspåse typ. Vi började med denna modell för många år sedan när vi fick stopp och översvämning i septik-tanken i vår segelbåt och inte ville riskera flera stopp i slangarna.
/Åke
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Åke
Du va en tuff rackare!!! Tur att ni väljer genomfärgade påsar!
Jag skulle aldrig klara av det:oops:. Men det är ju så att alla sätt är bra bara de inte är tråkiga!

Anders
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Vi tycker det är väldigt skönt att det inte finns ett pumpsystem i vår Thetford - som vi haft i alla våra båtar. Först nu kan vi glatt slänga papper i toan - det löses upp rekordsnabbt - vi använder toapapper från husbilshandlaren i Bromölla - vet faktiskt inte vad det är för fabrikat.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Vi använder det vi har hemma.
Hustru har nåt "mjukt dubbel...." - jag har normalt Skona returpapper 100 m på rullen.
Inga medel förutom vatten - ingen lukt - å inget papper syns när jag tömmer kasetten.
Ordentlig rengöring och insmörjning på hösten. :)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Hej var på Lidel häromdagen och där hade de ett snabblösande papper 2 skikt, ja man får ej vara blöt om fingrarna innan man skall torka sig bara;). Floralys supersoft heter det.
Säljs i pkt om 9 i. Jättemjukt snabblösande:)/susanne
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Vi kanske är ensamma om vår modell att lägga det använda toapapperet i en påse som vi byter varje dag, Systempåse eller hunbajspåse typ. Vi började med denna modell för många år sedan när vi fick stopp och översvämning i septik-tanken i vår segelbåt och inte ville riskera flera stopp i slangarna.
/Åke

Hej
Nej, ni är inte ensamma om detta med separat påse. Vi har också med det från segelbåtstiden. Vi gör aldrig nr2 i husbilen heller och vi använder oss av allmänna
toer på camping o.dyl.
Ronny
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Jag har kört med en spoltoa med kvarn och tank i flera år. I början använde jag också det dyra specialpapperet men gick snart över till vanligt mjukt papper och det fungerar lika bra! Inga problem alls!

Jappe
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Toapapper-vilken sort till Thetford?

Vi har använt LIDLs tvålagers toapapper i flera å utan problem. Det är ett tvålagers i 9-pack. Namnet har växlat men samma produkt. Papperet löser sig fint och inga problem med klumpar vid tömning. Nu har jag SOG installerat men det funkar nog lika bra med kemtoa-
 
Toppen