• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

toalettpapper

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Slut på toalettpapper använder ni vanligt toalettpapper i husbilen och isåfall vilket
Berra
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: toalettpapper

Såg rubriken på tråden, och kan inte undvika att berätta en gammal historia:
De lille gosse blev av sin mor skickad till handelsboden att köpa toapapper.

"Jag skall ha en rulle skithuspapper.
Det heter toalettpapper sa handelsmannen, ska du ha något mer?
Ja, jag skall ha en tvål också.
Ska det vara e toalettvål?
Nä vi ska ha den till ansiktet!"
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: toalettpapper

På offentliga toaletter sitter det ju stora rullar i en plåtbehållare och i dom finns det papper som är enlags o tvålags. Sist jag köpte till verkstan så köpte jag enlags och när vi åkte norrut tog vi med en sådan jätterulle, och när vi skulle tömma så var allt som "vatten" i toabehållaren. Kanonpapper! Kommer inte köra med ngt annat i husbilen framöver, hatar att skaka ut pappret ur burken./Susanne
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: toalettpapper

Vi använder toapapper av det grövre slaget, det som inte hinner lösa upp sig på vägen mellan lite vatten från kranen och häcken. Lite diskmedel i dasset, en stunds körning och det löser snabbt upp sig.

Får nu också chansen att spy lite galla över de stora plåthållarna på offentliga toaletter. Oftast åker ändan av pappret in i hållaren, och man måste stoppa in handen för att få tag i det med resultat att man får alla andras otvättade händers skit fört vidare. Förutom att man river upp skinnet mot den skarpa kanten och underlättar infektion. Borde förbjudas av Socialstyrelsen!
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: toalettpapper

Sån här svar fick jag av Serla om toalett papper:
Hej Sakari

Det är ingen stor skillnad på hur lättlösligt Serlas olika toalettpapper är. Eftersom det är ett papper gjort av returfiber är det lite mindre lättlösligt än ett papper gjort av nyfiber.
Jag rekommenderar att du köper Lambi toalettpapper att använda i din husbil. Det är vårt mest lättlösliga papper och är gjort av nyfiber.

Serla och Lambi tillverkas båda av Metsä Tissue AB i Sverige.

Trevlig åktur!

Vänliga hälsningar
David
Metsä Tissue
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: toalettpapper

Senast när jag fick order av hustrun att köpa ett par påsar Lambi toapapper så tog jag av misstag varianten Lambi Gourmet.
Att man drar på sig ett så imponerande brett akterkastell av gourmetmat visste jag inte! Ett mjukt och behagligt papper i vilket fall och det kommer nog till användning.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: toalettpapper

Hej!
Jag tycker det är fantastigt att detta forum kan ta upp så mycket tid gällande
toapapper, tömning av toalettkasettm.m.

Man behöver inte läsa mer än till man lärt sig vad man behöver veta.

Att frågan kan engagera förstår jag med minnet av jag en gång för många år sedan skändligen misslyckades med tömning av toakasetten; jag hade använd toapapper av typ långfibrikt returpapper och detta hade bildat massiva klumpar som, när jag med avsevärd möda lyckats tömma i hemmatoaletten, helt täppte till spoltoans avlopp med en mycket beklaglig översvämning som följd.

Jag håller med föregående inlägg: med mjukt papper som exempelvis Lambi aldrig några problem (i vilket fall inte när man kör med SOG och avstår från tillblandning av biocider, vilka kanske kan störa nedbrytningsprocessen?)

aake
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: toalettpapper

Ni har åsikter ang toapapper, dyrt eller billigt. Är det så här man får råd med fordon för + 500'?

Vad är avsikten med en sådan här kommentar?:confused:. Den här tråden är just det som forumet är till för man ger tips & hjälper varandra. Det är väl vettigt att köpa ett billigt papper som fungerar lika bra som ett dyrt. Så tycker i alla fall jag. Det handlar inte om att inte ha råd utan om att vara förståndigt ekonomisk & sparsam.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: toalettpapper

Hejsan, det tillkommer ju också en liten skillnad hur man för tillfället använder bilen vid toaanvändning. Om man är ute och åker varje dag och bara står still över nätterna så funkar det i princip alltid bra.
Är man ute och "campar :D" och står still hela tiden mellan tömningarna så är det ju en viss skillnad när inte innehållet i kassetten skvalpar runt och slås sönder under färd.
Då kan det vara idé att en gång om dygnet öppna toa/kassettluckan och dra kassetten fram och tillbaka snabbt några gånger så innehållet fördelar ut sig lite varje gång.

Angående pappret, så tycker även jag att papper typ vitt Lambi funkar bäst i båda fallen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen