• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalettkapacitet (Äckelvarning )

F

F.d. 25279

Guest
Hej
En kanske lite otrevlig fråga men den har sin bäring. Är på G att skaffa en husbil, men funderar på detta med toaletten. Bakgrunden är att jag pga en sjukdom de senaste 30 åren , måste ha tillgång till toalett. Har dragit husvagn, utan toalett, på långa norrlandsresor. Tyvärr så uteblev stor del av upplevelsen då jag efter varje stopp ,mer eller mindre fick börja leta efter nästa dass. Har klarat mig hittills men det är inte roligt. :oops:. Därför känns detta med husbil perfekt. Inte behöva glo i gps'en efter nästa rastplats utan istället stanna och titta mig omkring ,var jag vill. Snack om frihetskänsla.:wub:

Nu är frågan. Vilken kapacitet har dessa "kassett-toaletter" som det oftast står i annonserna. Kan behöva göra besök upp till 10ggr om dagen, visserligen med "lättflytande" gods. Vad har ni för erfarenheter. Hur fixade ni "maginfluensan"?

/Lj.
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
F
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

Kama Fritid har ett antal vattendunkar som passar. Se bara till att få det stora locket så hela tömningsröret från toatanken går ner så blir det inget slabb! Väljer man dessutom en stor dunk så hela tankinnehållet går i så riskerar man inte översvämning...

Denna köpte vi;

K08-92
Dito19 liter .
280x170x465 mm.

http://www.kamafritid.se/pdf/09004.pdf
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

Hej!

Normalt är väl en tank på ca 17 l, lite beroende på så behöver den tömmas ungefär efter 2-3 dagars användande av husbilen och då är den inte "smockfull".

Mvh, Pilot:)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

Har även jag dubbla kassetter. Tycker tömningen går enkelt och smärtfritt. Vi har tagit för vana att aldrig kasta papper i toaletten. Det förenklar tömningen avsevärt och man kan använda vanligt toa-papper och inte bara nyttja det som ska lösa upp sig.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

Vi visste från början inte att det fanns "lättlöslig" papper så vi använde vanligt. Det gick alldeles utmärkt. Visserligen "plumsade" det ibland när man tömde men inte värre än att allt stannade i toan som vi tömde tanken i.
När vi tömde i de speciella utslagsvaskar som är avsedda för toakassetten är det ju inga problem. Glöm bara inte att rycka in den gula luftningsknappen när du tömmer, annars kan det "plumsa" rejält.
Vill även rekomendera SOG-ventilation SOG-Toilet odör System eller Unbenanntes Dokument
Om man använder detta system skall man enbart använda vanligt toapapper med cellulosa eftersom det sker en kemisk reaktion mellan cellulosan och de "rälia" bakterierna som gör att det inte luktar så mycket.

Essoj
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

När jag jobbade på ett pappersbruk,1990-1995 och då fick insikt i att inget toapapper innehåller något lim eller annat som hindrar att det löses upp i vatten så började jag använda vanligt dubbellagers papper. Aldrig varit något problem med detta. Både med SOG system och utan. Man skall bara se till att det finns en vätskenivå så att det skvalpar i tanken och då löses pappret upp lika bra som specialen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

Hej, jag håller med i vad som skrivits ovan. Kassettoalett är för det mesta lättast att hitta tömmningsplats för, SOG- utsug för trivselns skull och dubbla kassetter för att slippa paniken som kan uppstå när man kanske står på något ställe i flera dagar och inte kan tömma. (Ex. parkeringen utanför Elmia vid husvagns och husbilsmässan.)
De två sista åren har jag kört omkring med dubbla kassetter och det medför naturligtvis att tömningsmöjlighet alltid har dykt upp i god tid så jag aldrig har blivit tvungen att använda extrakassetten.
Angående din oroliga mage, så kan jag intyga att det är mycket avslappnande för sinnet att ha toaletten med sig tre meter bakom ryggen när magen inte ligger på topp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

En extrakasset är ganska dyr, så istället köpte jag en tank på ca 20 liter (används av husvagnar till gråvatten) Skönt att ha en mölighet att tömma toan om det någon gång blir kris. Har nu haft tanken med mig i sju år och det enda den blivit använd till är att bära iväg gråvatten i när vi stått på campingar och inte velat flytta bilen till en tömmningsplats
Kommer inte ihåg hur mycket tanken kostade men tror det var runt 250-300 kr.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

Kama Fritid har ett antal vattendunkar som passar. Se bara till att få det stora locket så hela tömningsröret från toatanken går ner så blir det inget slabb! Väljer man dessutom en stor dunk så hela tankinnehållet går i så riskerar man inte översvämning...

Denna köpte vi;

K08-92
Dito19 liter .
280x170x465 mm.

http://www.kamafritid.se/pdf/09004.pdf
 
Lösning
F

F.d. 12696

Guest
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

Hej!
Då jag har en aktiv sjukdom som heter Morbus Crohn som bl.a. innebär att jag har ständig diarré. Det förosakar ett större antal toabesök varje dag. Istället för att spola som man normalt gör och tillföra onödigt mycket vatten, så använder jag en sprayflaska att "spola" med. Den innehåller sånt som används till spoltanken. Då behöver jag inte tömma så ofta. Använder toapapper som är till toatankarna då det är tunnare och inte fyller upp så mycket. Tömmer ungefär var annan dag.
Har även en tank i reserv som jag kan byta med om jag inte har kunnat tömma i tid.

Peter i Skara
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

Hej igen

Jaha, då har man löst denna fråga oxå. Självklart skall man i detta läge köra med två kassetter. Har inte ens tänkt den tanken. Då får man kolla så man kan förvara dessa på ett "trevligt" sätt.
Och du, hpskara, du vet ju exakt hur jag har det, vi kör ju i samma division.
Bra "spol"-tips du kom med.
Tackar alla för inläggen.

/Lj
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

Hittade ett set om 3 plastbackar med tättslutande lock på Eko-hallen. Den största passar perfekt till vår extra-kasett.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Toalettkapacitet (Äckelvarning )

PS köper du en Frankia husbil så finns det ett avseet fack för extrakasett så då behöver man inte tänka på det men det är bara Frankia som har det på bilar under 1 miljon. Kanske något för andra premiummärke att ta efter det än sats på bling bling saker som man inte behöver men bajslådor kanske inte är så inne att skryta med men mycket förnuftigt.
 
Toppen