• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalett

F

F.d. 30002

Guest
Hej jag undrar om biltemas toalett artikel nr 25-9920,är något att ha i en husbil.Med fast tank hur får man bort lukten från toan.kjelle
 
F

F.d. 30002

Guest
Sv: Toalett

Tack för svaret men det blir problem med en son fläkt,min tank ligger under ena sidan av bussen,och är av syrafast plåt .Det luktar avlopp om toan.när man har spolat, någon som har något bra tipps på problemet,kjelle j
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Toalett

Hur verkar det att montera en vanlig casettetoa och göra en lucka på utsidan ?

Är det inget "vattenlås" på din toa eller hur kommer avloppslukten upp ?
Är avloppstanken helt sluten ? Det bör ju finnas någon ventil så gör att luften kommer ut då man spolar och fyller på med mera vätska , det kanske är den ventilen som bör placerar på annat ställe .
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Toalett

Tack för svaret men det blir problem med en son fläkt,min tank ligger under ena sidan av bussen,och är av syrafast plåt .Det luktar avlopp om toan.när man har spolat, någon som har något bra tipps på problemet,kjelle j
Hej!
Det finns två typer av "avluktare", de som maskerar lukten och de som eliminerar den. Kolla på Clas Ohlson.

Dessvärre tror jag inte att de hjäper i ditt fall för i tanken "jäser" det och bildas gaser med övertryck som vill ut när du öppnar och spolar. Och då är det för sent att "avlukta".

Lösningen är att ha en tätslutande tolett mot bodelen OCH en avluftning utåt. Om tanken inte är ventilerad så är den felkonstruerad. Leta efter en ventil som Bengt-Åke Linder föreslår eller någonstans där du kan ta ett hål i tanken.
//Conny
 
Senast ändrad:
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Toalett

Hej jag undrar om biltemas toalett artikel nr 25-9920,är något att ha i en husbil.Med fast tank hur får man bort lukten från toan.kjelle

Det absolut bästa sättet att bli av med lukt är. Dra ett ventilrör från tanken och upp genom taket, precis som alla amerikanare har, då har du ingen odör i husbilen. När det gäller "vattenlås" så finns det nästan inga toaletter som är avsedda för husbilar som har vattenlås
Lycka till
:yes::wub:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Toalett

Hej!
Luktätaren heter Yocoair (Clas Ohlson tror jag). Dessutom använder jag NITOR sanitetsvädska (färghandeln) till spolvätska och i tanken där jag även har lite grönsåpa och jodopax.

Jag vet inte hur USA-bilarnas ventilation ser ut men det borde inte fungera med enbart ett ventilrör upp. Visserligen utvidgar sig gaserna dit, men man kan inte ventilera ur tanken utan att tillföra motsvarande mängd luft. Den luften måste i så fall få komma in en öppning som ligger under tanken (via ett U-rör) för att få en skorstenseffekt.

Motsvarande lösning med en evakueringfläkt (SOG eller min lösning som du kan se i länkarna jag bifogade i tidigare inlägg) bygger på att fläkten startar/startas då man öppnar hålet ner till tanken så att det blir ett sug den vägen.
SOG har dessutom ett kolfilter som skall göra att lukten försvinner utan att man måste ha utblåset på taket.
Med god tankventilation underlättas nerbrytningen och man kan använda vanligt VC-papper enligt reklam för SOG.

Jag har svårt att tro att det går att ha vattenlås i en husbil, inte minst med tanke på den vattenförbrukning det kräver.
//Conny
PS
En orsak till lukt i en toalett kan vara att THETFORD (-kasetten i bland ?) har en ventil för avluftning som öppnar när man skjuter in kasetten och att själva stolen inte är tät, vilket jag till min stora förvåning upptäckte.
DS
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Toalett

De fleste europeiske tanktoa i dag er av kverntypen, og skulle ikke slippe gass tilbake. At tanken krever en avlufting er helt klart og denn burde gå over tak. SOG har laget en tilleggsventilasjon for å sette undertrykk på tanken under kverningen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Toalett

I Biltemas toalett finns det en backventil av gummi i utloppkröken som kräver ett visst mottryck för att sluta tätt. Kan visserligen sluta tätt när den är alldeles ny men efter ett tag blir det avlagringar som ställer till det.
(vet ej, med skulle tro att toan med avfallkvarn är lättare att göra "luktfri")
 
F

F.d. 30002

Guest
Sv: Toalett

Hej tackar för alla bra svar,min toa är med handpump,från biltema,det måste väll att gå att dra utluftningen under bilen har svårt att dra röret genom taket:wideeyed:
 
Toppen