• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalett och gråvattentömmning.

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Hej
Är nybliven husbilsägare och jag har en fråga.
Var och hur tömmer man sin toakasset om man ej har tillgång till särskilda tömmningsplaster som finns på camping eller ställplatser? Detsamma gäller gråvatten ?

Mvh
Göran
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Toalett och gråvattentömmning.

Toa: Vägverkets rastplatser, hemma på toaletten, vid reningsverk (har jag hört talas om, ej gjort det själv).

Disk och tvättvatten på samma ställen, övriga tömplatser verkar det vara en samvetsfråga.
 
F

F.d. 29942

Guest
Sv: Toalett och gråvattentömmning.

Jag har köpt en toatank för att ha i reserv om det blir akut, men rastplatserna brukar ha spoltoaletter, så där tömmer jag toan, gråvattnet som mest är diskvatten tömmer jag på gårdsplanen när jag kommer hem, eller på en undanskymd grusplan om det blir akut där också, man behöver ju inte stå bland folk som inte vet vad man tömmer ut.
Lycka till med nya husbilen
Plingis! :spinny:
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Toalett och gråvattentömmning.

Hej man skall nog inte tömma på rastplatsernas toaletter,det är klart har du med dig rengörningsmedel går det kanske bra ,men man bör nog undvika det i alla fall,i många Kommuner är det förbjudet.så man skall nog inte reta folk i onödan.Hälsningar Yngve:wideeyed:
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Toalett och gråvattentömmning.

:rolleyes: På dom flsta rastplatser som vägverket har iordningställt efter sveriges vägar finns det möjligheter att fixa det här med toa kasett tömmning .
Att det skulle vara förbjudet i vissa kommuner att tömma på rastplatserna kände jag inte till .
Vad gäller gråvatten i övrigt brukar jag tömma detta på lämpligt ställe någon gräsmatta eller över någon dagvattenbrunn innehåller ju mestadels bara lite tvätt och diskvatten och så skitiga är vi ju förhoppningsvis inte att hela världen blir nedsmutsad av detta , i min barndom slängde många grannar och även min mamma ibland ut disk och tvättvatten på gårds gräsmattan där vi bodde .
Än idag finns det många gamla hus och torp ute på landsbygden som bara har en stenkista som vattenuppsamlare och detta är fortfarande godkänt i dom flesta kommuner åtminstone här i norra Sverige .
;)Rulla Lungt .
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Toalett och gråvattentömmning.

Var i Östergötaland där fanns det inte många rastplatser med latrin tömmning. Hur gör
man då om man inte vill ta in på camping? Gråvattnet är ju mycket lättare att bli av med.


Ha en bra dag

Malin
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Toalett och gråvattentömmning.

Kontakta Vägverket och be dom skicka en karta med info om deras rastplatser i Sverige, där kan man även utläsa vad man kan tömma och inte. Den är dessutom gratis./Anki
 
Toppen