• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvström

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2025
Utgångsläget är 0.33 A läckström, har hittat att säkring (instrumentpanelen+batteri) läcker 0.17 A. Vad syftar manualen på då det står batteri? Hur kan man gå vidare för att lokalisera läckaget i instrumentpanelen/batteri? Är det acceptabelt att det läcker 0.16 A? (Fiat Ducato 2017)
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2025
Utgångsläget är 0.33 A läckström, har hittat att säkring (instrumentpanelen+batteri) läcker 0.17 A. Vad syftar manualen på då det står batteri? Hur kan man gå vidare för att lokalisera läckaget i instrumentpanelen/batteri? Är det acceptabelt att det läcker 0.16 A? (Fiat Ducato 2017)
Hej
Min bil hade en alldeles för hög läckström från startbatteriet, det visa sig vara den direktkopplade radion av känt tyskt märke, vet inte om den var felkopplad den åkte ut för att bereda plats till en annan med blåtand. Nu är läckströmmen lägre än vad som anges vara acceptabelt i instruktionsboken.
 

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2025
Hej
Min bil hade en alldeles för hög läckström från startbatteriet, det visa sig vara den direktkopplade radion av känt tyskt märke, vet inte om den var felkopplad den åkte ut för att bereda plats till en annan med blåtand. Nu är läckströmmen lägre än vad som anges vara acceptabelt i instruktionsboken.
Nyfiken på vad viloströmmen var före och vad den ligger på idag.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2025
Nyfiken på vad viloströmmen var före och vad den ligger på idag.
Har tyvärr inte sparat mätvärdena (2020), och nu är bilen vinterförvarad.
Den upplevda skillnaden blev, nu behövs i princip ingen underhållsladdning, tidigare höll inte startbatteriet i 3 veckor.
Vill man mäta läckströmmar är det ganska enkelt ta ur en säkring i taget och mät strömmen över anslutningarna sedan är det "bara" att koppla ur respetive belastningsobjekt, men var uppmärksam så inte säkringen i instrumentet går sönder för då visar det 0 Amper. Säkringarna är också ganska dyra (kostar som en billig multimeter) och svåra att få tag på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.002
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
....... men var uppmärksam så inte säkringen i instrumentet går sönder för då visar det 0 Amper. Säkringarna är också ganska dyra (kostar som en billig multimeter) och svåra att få tag på.
Hejsan, man skall ju inte lära någon fuska, men det verkar som du blåste en Fluke säkring som är dyr och udda.
11Amp. och explosionssäker för den tål spänning upp till 1000Volt.
Man kan högst tillfälligt stoppa i en AGU säkring på 10Amp (samma storlek som Fluke och ämnad till kraftiga bilstereor, för ca 5:-:)) och då absolut inte ge sig in och mäta i högspänningar och inte heller låna ut mätinstrumentet förrän man fått dit en originalsäkring igen så mätinstrumentet är enl. spec.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen