• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikt

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
:D:D:wideeyed::wideeyed::wideeyed:Hejsan i vintersolen ! Har en Elnagh med en angiven tjänstevikt 3.135 Kg men som i verkligheten är 3.300 Kg, vägning av tom bil t o m gasolflaskorna borta och markisvikten borträknad, diffen. naggar på lastvikten ganska betydligt.
Kontenta: innan man köper borde man själv eller säljaren ombesörja vägning, det är nog alltför vanligt med dolda vikter all den stund då man vid reg.bes. går på tillverkarnas uppgifter i "Europatypgodkännandet" OBS att detta är naken bil utan på/in-plockade grejer vore intressant med andras erfarenheter.
Med soliga vinterhälsningar
Hasse & Ingegerd
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Hej!
Det är ett missförstånd att man kan kontrollera tjänstevikten genom att väga en bil som är typgodkänd. Tjänstevikten avser, som namnet säger, en bil av samma typ eftersom vi inte har individuella tjänstevikter.

Egen vägningen vid köp-/leveranstillfällat är naturligtvis att föredra, men kompliceras av att tillval ofta är fabriksmonterade. Och frågan är om handlaren går med på en viktsklausul i kontraktet.

De cirka 5 % ni uppmätt är snarare regel än undantag, eftersom braschen hävdar att det är tillåtet. Man menar att det bland annat kan bero på träinredningens olika densitet. Än märkligare är att det öven gäller min och kompisens bil som som helt saknar trä.
//Conny
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.954
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Hej!
Det är ett missförstånd att man kan kontrollera tjänstevikten genom att väga en bil som är typgodkänd. Tjänstevikten avser, som namnet säger, en bil av samma typ eftersom vi inte har individuella tjänstevikter.

Egen vägningen vid köp-/leveranstillfällat är naturligtvis att föredra, men kompliceras av att tillval ofta är fabriksmonterade. Och frågan är om handlaren går med på en viktsklausul i kontraktet.

De cirka 5 % ni uppmätt är snarare regel än undantag, eftersom braschen hävdar att det är tillåtet. Man menar att det bland annat kan bero på träinredningens olika densitet. Än märkligare är att det öven gäller min och kompisens bil som som helt saknar trä.
//Conny

Det finns ju faktiskt andra material än trä som är fuktupptagande, t.ex. textilier, madrasser, isolering m.m.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Tjänstevikt

Det är lite chansning att bara lita på siffror som finns på regeisteringsbeviset om tjänstevikt och maxvikt. Hur det blivit så, kan man bara gissa, skulle tro att gamla regler om hur skatten beräknas har påverkat? Om den gick efter tjänstevikten, ville ju alla hålla den lågt. Då typar man bilen helt naken och tom på allt, åtminstone så tomt man kunde och reglerna tillät. Exempelvis väger en markis ca 70kg, bodelsbatteri ca 25kg, (många har två) Batteriladdare, reservdäck, sängutrustning, alla kuddar, bord, kökstillbbehör, gasolflaskor, för att inte tala om den vanliga utrustningen med vilostolar, förtält, mm. Man skall även räkna personerna med i lasten, vilket lätt gör närmare 200kg. (valfri fördelning) Allt som allt blir det lätt ca 500kg innan man ens laddat kylen eller garaget.
Jag balanserar precis på gränsen på mina bilar vad gäller överlast, inte mycket man kan hamstra om man vill vara på den säkra sidan. Sedan skiljer det ju påföljerna också landsvis. Utom lands brukar man klara sig med tjock plånbok, men här hemma har vi riktigt knepiga regler, vilket kan medfölja att man får körkortet indraget. Man räknar procentuell avvikelse här...
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Tjänstevikt

:wideeyed:Ja det har ju diskuterats en del på forumet vad gäller hur bötesbeloppen räknas fram och var gränsen går för körkortsindragning sen är ju frågan hur stor risken är att fastna i kontroll med vägning, trafikpolisen är ju snart ett minne blott
Ha det !!!
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Tjänstevikt

Nej i och för sig men eftersom "Bigspender" nämner olika procentsatser i bötesberäkningen så tyckte jag att även den frågan var berättigad men Du kanske har något svar
Med vänlig hälsning
Hasse L
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Angående det märkliga att det gällde även din kompis husbil.
Hej PeterK!
Jag ser med spänning fram till hur du förklarar att bilar kan vara 5 % tyngre än tjänstevikten på grund av fuktupptagende material. Och i synnerhet som min och kompistens bil är över hundra kilo tyngre än tjänstevikten utan att ha andra textilier än stolarna.
//Conny
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Tjänstevikt

Hej PeterK!
Jag ser med spänning fram till hur du förklarar att bilar kan vara 5 % tyngre än tjänstevikten på grund av fuktupptagende material. Och i synnerhet som min och kompistens bil är över hundra kilo tyngre än tjänstevikten utan att ha andra textilier än stolarna.
//Conny

Det har nog inte så mycket att göra med fuktupptagning, däremot "höftning" av tjänstevikt hos tillverkarna. Vad som vore mera korrekt är vägning efter färdigställd bil standardutrustad som i försäljningsdokument tycker jag men va f.n
Ha det:wideeyed:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.954
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Hej PeterK!
Jag ser med spänning fram till hur du förklarar att bilar kan vara 5 % tyngre än tjänstevikten på grund av fuktupptagende material. Och i synnerhet som min och kompistens bil är över hundra kilo tyngre än tjänstevikten utan att ha andra textilier än stolarna.
//Conny

Ja mä :D:D:D
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Det har nog inte så mycket att göra med fuktupptagning, däremot "höftning" av tjänstevikt hos tillverkarna. Vad som vore mera korrekt är vägning efter färdigställd bil standardutrustad som i försäljningsdokument tycker jag men va f.n
Ha det:wideeyed:
Hej!
Det handlar inte alls om att tillverkaren höftar tjänstevikten. Utan tjänstevikten avser samma typ av bil. Det vet våra myndigheter om, och dessutom att det kan vara en bil-typ som är slaktad på exempelvis innerskärmar vid vägning.

Men trots det beräknas maxlast som skillnaden mellan bilen totalvikt och den i det enskilda fallet högsta tvivelaktiga tjänstvikten på registeringsbeviset. Och sedan bestämmer övervikten i % av tjänstevikten böterna.

Jag och nämnda HBK-kompis har gått genom flera återförsäljares reklammaterial och även presentationer i tidningar utan att hitta uppgifter om vare sig den ena eller andra vikten. Och snart kan säljarna gömma sig bakom ett preudikat som säger att en husbil med exempelvis tre stolar och bäddar inte behöver har maxlast för stort mer än förare och dennes packning. Så vad göra?
//Conny
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tjänstevikt

Är ryktet sant som säger att böterna vid övervikt skall beräknas på samma sätt som i övriga EU, det vill säga övervikten skall beräknas i procent på totalvikten, inte på lastvikten?

På så vis löper man mindre risk att bli av med körkortet vid måttlig övervikt.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Tjänstevikt

Är ryktet sant som säger att böterna vid övervikt skall beräknas på samma sätt som i övriga EU, det vill säga övervikten skall beräknas i procent på totalvikten, inte på lastvikten?

På så vis löper man mindre risk att bli av med körkortet vid måttlig övervikt.

Hej Knarrevik ! Det Du påstår låter nästan för bra för att vara sant, hoppas det finns någon som vet mera exakt vad som gäller...
Ha det bra och god natt:wideeyed:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.954
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Nackdelen kvarstår dock ifall man valt att köra olagligt och åker fast,
nämligen att dumpa all överlast, va nu de kan vara :(

Dock är eu-reglernas böter "rättvisare" :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tjänstevikt

Nackdelen kvarstår dock ifall man valt att köra olagligt och åker fast,
nämligen att dumpa all överlast, va nu de kan vara :(

Dock är eu-reglernas böter "rättvisare" :)

De flesta väljer nog inte att köra med överlast, det kommer som en obehaglig överraskning när de blir kontrollvägda. Även om de kan köra vidare genom att dumpa färsk- och spillvatten är skadan redan skedd med dryga böter och prick i körkortet.

Jag vet att det har lobbats för att liknande regler skall gälla som i övriga EU, om man haft framgång är ovisst.
 
Toppen