• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips vid köp av ny husbil

pellehoffman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35275
Medlemskap
2024
Hej,
Vi är på gång att köpa vår första husbil till våren och tänkte höra om ni har några tips om vad man bör tänka på;
(Planen är att köpa fabriksny)

Någon extra utrustning som inte brukar ingå som man borde ta med direkt?
Vi har hundar, något att tänka på för det?
Extrakostnader som kommer med som man inte tänker på?

När jag köpt ny bil tidigare så har det alltid varit någon form av förhandling om priset, man får rabatt eller extrautrustning inkluderat. Är det likadant i husbilsbranchen?

Den modell vi fastnat för är Carado I 447 från Hymergruppen. Ligger inom vår budget rut 1 mkr och har fått hyfsade recensioner vad jag har sett. Nån som har erfarenhet av den?

Nåt annat?

Tack på förhand

/Pelle
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Kontrollera så att lastvikten är tillräcklig för er.
Svårt att kontrollväga en ny, innan den är tillverkad.
Men studera likadana begagnade, så att den verkliga lastvikten är tillräcklig för er.

Vi valde att hyra först, för att testa på och få en känsla för vad som passade oss.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mitt tips är att välja husbil efter handlarens verkstad, handlaren träffar ni typ en gång, verkstaden kommer ni att få ett förhållande med,
hur bra omdömen har verkstaden?
hur långt får jag till verkstaden?

Hur har ni tänkt använda husbilen?
Weekend, eller längre turer?
Sommar, eller året runt, däckval?
Campa med 230V ansluten?
Kolla upp batterival, solpaneler, lastvikt, värmesystem m.m.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Mitt tips är att välja husbil efter handlarens verkstad, handlaren träffar ni typ en gång, verkstaden kommer ni att få ett förhållande med,
hur bra omdömen har verkstaden?
hur långt får jag till verkstaden?
Nja, det beror väl på om man ser behov av verkstad enbart för basfordonet (FIAT, Mercedes o.s.v) eller för både basfordon och bodel.

Bodelen är det nog många som sköter själv och då är det mer intressant vilka bilverkstäder med kapacitet att ta in husbilar man har i närheten än var husbilssäljaren finns. Med undantag för garantiåtgärder kanske.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Hej,
Vi är på gång att köpa vår första husbil till våren och tänkte höra om ni har några tips om vad man bör tänka på;
(Planen är att köpa fabriksny)

Någon extra utrustning som inte brukar ingå som man borde ta med direkt?
Vi har hundar, något att tänka på för det?
Extrakostnader som kommer med som man inte tänker på?

När jag köpt ny bil tidigare så har det alltid varit någon form av förhandling om priset, man får rabatt eller extrautrustning inkluderat. Är det likadant i husbilsbranchen?

Den modell vi fastnat för är Carado I 447 från Hymergruppen. Ligger inom vår budget rut 1 mkr och har fått hyfsade recensioner vad jag har sett. Nån som har erfarenhet av den?

Nåt annat?

Tack på förhand

/Pelle
Att satsa på ny husbil som första var friskt vågat. Det är nog ytterst ovanligt att man utan tidigare erfarenhet vet vad som passar bäst. Dessutom tycks leveransläget vara kaotiskt. Får man sin bil inom rimlig tid? Jag skulle nog börja med något begagnat för att, för det första få något levererat, och sedan komma underfund vad man egentligen vill ha.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Att satsa på ny husbil som första var friskt vågat. Det är nog ytterst ovanligt att man utan tidigare erfarenhet vet vad som passar bäst. Dessutom tycks leveransläget vara kaotiskt. Får man sin bil inom rimlig tid? Jag skulle nog börja med något begagnat för att, för det första få något levererat, och sedan komma underfund vad man egentligen vill ha.
Klokt!
 

AM Jensen

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Staffanstorp
Vi hyrde en i447 aut i somras. Väldigt trevlig husbil. Rymlig, kändes bra att köra. Jättestort garage. Vi hade bara två synpunkter: 1. Lite trångt på toa med stängd dörr. 2. Om man är kort, kan det vara svårt att nå översta hyllorna i skåpen. (Dessa synpunkter gäller säkert för andra liknande husbilar).
Men i övrigt fungerade allt hur bra som helst. Stor kyl/frys, bra med plats i köksdel, bekväma sängar, snygg inredning osv.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Köp en bil som ska passa ert behov. Inte en bil som kanske barnen, grannen eller fan och hans moster som uppfyller deras behov.

Tänker på husletarna i "A Place in the Sun" som letar efter bostäder där barn, släktingar och vänner kan bo när dom hälsar på. Köp inget för dom!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Mono eller Duocontrol så att ni kan köra med gasen på. Lådor inte dörrar i köket, obekvämt att gå ner på knä för att hitta det man behöver. 2 gasolflaskor om det inte är dieselvärmare på bilen. 2,5 kvadrat elkabel 20 meter. Om ni ska köra på vintern, utvändig isolering av fronten (framdörrar och vindruta). Nivåklossar. Vattenslang med Universal kopplingar. Hopfällbar hink och tratt när slangen inte räcker. En tyst lös fläkt om inte Truman har el med tillräcklig verkningsgrad. Personligen föredrar jag en lös navigator Garmin eller TomTom med livstids uppdatering av kartor framför inbyggda eller mobiler.
 

pellehoffman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35275
Medlemskap
2024
Vi hyrde en i447 aut i somras. Väldigt trevlig husbil. Rymlig, kändes bra att köra. Jättestort garage. Vi hade bara två synpunkter: 1. Lite trångt på toa med stängd dörr. 2. Om man är kort, kan det vara svårt att nå översta hyllorna i skåpen. (Dessa synpunkter gäller säkert för andra liknande husbilar).
Men i övrigt fungerade allt hur bra som helst. Stor kyl/frys, bra med plats i köksdel, bekväma sängar, snygg inredning osv.
Kul att höra! Tack för synpunkter
 

pellehoffman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35275
Medlemskap
2024
Köp en bil som ska passa ert behov. Inte en bil som kanske barnen, grannen eller fan och hans moster som uppfyller deras behov.

Tänker på husletarna i "A Place in the Sun" som letar efter bostäder där barn, släktingar och vänner kan bo när dom hälsar på. Köp inget för dom!
Precis! Nej vi ska köpa den åt oss själva
 

pellehoffman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35275
Medlemskap
2024
Mono eller Duocontrol så att ni kan köra med gasen på. Lådor inte dörrar i köket, obekvämt att gå ner på knä för att hitta det man behöver. 2 gasolflaskor om det inte är dieselvärmare på bilen. 2,5 kvadrat elkabel 20 meter. Om ni ska köra på vintern, utvändig isolering av fronten (framdörrar och vindruta). Nivåklossar. Vattenslang med Universal kopplingar. Hopfällbar hink och tratt när slangen inte räcker. En tyst lös fläkt om inte Truman har el med tillräcklig verkningsgrad. Personligen föredrar jag en lös navigator Garmin eller TomTom med livstids uppdatering av kartor framför inbyggda eller mobiler.
Tack, bra synpunkter . Flera som jag inte tänkt på.
 

pellehoffman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35275
Medlemskap
2024
Att satsa på ny husbil som första var friskt vågat. Det är nog ytterst ovanligt att man utan tidigare erfarenhet vet vad som passar bäst. Dessutom tycks leveransläget vara kaotiskt. Får man sin bil inom rimlig tid? Jag skulle nog börja med något begagnat för att, för det första få något levererat, och sedan komma underfund vad man egentligen vill ha.
Tack så mycket ☺️. Förmodligen klokt att göra så. Det jag gillar med nytt är garantier och service då jag inte är superteknisk och att man som jag förstår har bättre möjligheter att ställa på/av med kort varsel.
 

pellehoffman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35275
Medlemskap
2024
Mitt tips är att välja husbil efter handlarens verkstad, handlaren träffar ni typ en gång, verkstaden kommer ni att få ett förhållande med,
hur bra omdömen har verkstaden?
hur långt får jag till verkstaden?

Hur har ni tänkt använda husbilen?
Weekend, eller längre turer?
Sommar, eller året runt, däckval?
Campa med 230V ansluten?
Kolla upp batterival, solpaneler, lastvikt, värmesystem m.m.
Tack för synpunkter . Vi bor i norra Dalarna så vi har nog 25-30 mil till närmsta handlare oavsett. Men ett bra tips att kolla upp vart man kan serva den.
 

pellehoffman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35275
Medlemskap
2024
Kontrollera så att lastvikten är tillräcklig för er.
Svårt att kontrollväga en ny, innan den är tillverkad.
Men studera likadana begagnade, så att den verkliga lastvikten är tillräcklig för er.

Vi valde att hyra först, för att testa på och få en känsla för vad som passade oss.
Tack för tips. Ja man vill ju kunna slänga in både sig själv, hundar, golfgrejor och lite annat. Det ska jag kolla upp.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
En sak som också talar lite emot nyköp, är att jag läst så många som har problem med sina bilar under första tiden.
Förvisso går det på garantier - men har man långt till handlaren, så är det en mindre tröst.
En del säger att det tar 3 år, för att allt ska fungera som det ska...
Vet såklart inte hur mycket sanning det ligger i dessa rykten, men ändå en poäng att ha det i åtanke.

Vet inte var "Brake even" är för att kunna ställa av en "dyr malusbil" på 4-dagar jämfört med en "billigare" 15-dagars.
Efter 3 år, så är du ändå i samma läge - då den nya blir en 15-dagars i alla fall.
Tror inte ni skall ta det som en stor avgörande faktor.

/ Peter
 
Toppen