• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips söndagmiddag

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tips söndagmiddag

Hej Inger!

Vi har just avnjutit en god fiskgryta i husbilen!
Den förbereder jag alltid hemma:

Hacka gul lök o morötter (slantar)
Fräs löken i smör, slå sen på vatten och koka morötterna mjuka
Mixa sedan allt med mixerstav till en slät smet. Krydda med paprika, salt ev. buljong. Sen är det bara att tömma upp i burkar och så in i frysen.

När jag sedan ska använda detta är det bara att koka upp blandningen, späda med grädde, sedan lägga i tärnad fiskfilé och låta koka så fisken är kokt. Därefter lägger jag i rejält med räkor, koka inte mer för då blir räkorna sega! Man kan krydda hur man vill, basen är lök och morötter som ger en mustig smak till grytan/soppan!

Serverades idag som gryta med kokt ris och vitt vin!

Ha de,

Annette
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Tips söndagmiddag

F´låt, men hur tärnar du fiskfilen?

Upptinad eller med bågfil? :wink:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tips söndagmiddag

Frusen är ju svårt, men halvtinad går det bra, det är ju rätt stora tärningar, av ett vanligt fiskblock blir det ca 8 skurna bitar av. Gör man för små bitar blir det nog en sörja av det...:p naturligtvis går det att lägga i hela filéer, men då är det svårare att dela när man tar ur grytan!
 
H

hianders

Guest
Sv: Tips söndagmiddag

Nu har jag gjort denna fisksoppa fastän det är lördag!! Gott! Man kanske kan produktutveckla den med lite sherry i?!!
Skall prova grytvarianten sedan någon dag.

Ha en trevlig helg alla!!

fru hianders/Inger
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Tips söndagmiddag

Idag ska jag göra "Carinas" kyckling.
2 port.

2 Kycklingfileér, skäres i 2-3 cm bitar, stek dem tills de känns färdiga.
1 burk creme fraiche värmes i en kastrull, lägg i en köttbuljongtärning+
1-2 klyftor vitlök, pressade.
Häll i kycklingen. Låt småkoka några minuter.
Färdigt!
Jag brukar ha rostade grönsaker till det.
Kan bestå av potatisklyftor, paprika, morötter, squash, svamp,
ja i stort sett vad du haver.

Lycka till!:mat:
Ingela
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips söndagmiddag

En rett vi lager både hjemme og i bilen (har en techtower med gasovn):

Skiver poteter, hakker løk, kutter succini og paprika i terninger.
Tar ett stykke alufolie for hver porsjon og har på litt matolje (gjerne raps) og fordeler skivede poteter i passe mengde, legger på succini og løk og et stykke fet fisk (skinnfri frossen laks i posjonspakker er bra) legger paprikaen på toppen. Underveis krydrer en med litt salt og pepper. Alufolien brettes pent og tett rundt pakken som settes i ovnen på 180 - 200 grader. Steketid med tint fisk ca. 45 minutter - utint opp til en halv time mer.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tips söndagmiddag

Nu har jag gjort denna fisksoppa fastän det är lördag!! Gott! Man kanske kan produktutveckla den med lite sherry i?!!
Skall prova grytvarianten sedan någon dag.

Ha en trevlig helg alla!!

fru hianders/Inger

Jamen, jag jag glömde ju säga att man ska ta lite vitt vin i också!!!
Sherry går nog bra med! Du vet, jag använder ju aldrig kokböcker eller recept, tömmer i vad jag tror ska smaka gott, och det brukar funka...:twitcy:
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Tips söndagmiddag

Hej Inger!

Vi har just avnjutit en god fiskgryta i husbilen!
Den förbereder jag alltid hemma:

Hacka gul lök o morötter (slantar)
Fräs löken i smör, slå sen på vatten och koka morötterna mjuka
Mixa sedan allt med mixerstav till en slät smet. Krydda med paprika, salt ev. buljong. Sen är det bara att tömma upp i burkar och så in i frysen.

När jag sedan ska använda detta är det bara att koka upp blandningen, späda med grädde, sedan lägga i tärnad fiskfilé och låta koka så fisken är kokt. Därefter lägger jag i rejält med räkor, koka inte mer för då blir räkorna sega! Man kan krydda hur man vill, basen är lök och morötter som ger en mustig smak till grytan/soppan!

Serverades idag som gryta med kokt ris och vitt vin!

Ha de,



Vi testade oxså detta idag med kokt potatis och det var helt ok, fast jag inte är någon fisk älskare.
/sten-åke
 

Silverfox

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2024
Sv: Tips söndagmiddag

Brukar göra en god kycklingsallad.
Har alltid med mej i bilen grillade kycklingfileer i vårt lilla frysfack.
Koka pastaskruvar ca. 1 1/2 dl några minuter och låt bli färdigt på eftervärme.
Dela halvtinade kycklingfileer i bitar.
Skär grönsaker i bitar ex. sallad,tomat gurka och en avokado. Blanda gärna i en liten burk majskorn. Häll av vattnet från pastan och blanda allt.
Gör en god dressing på 1 msk olivolja, 1 1/2 tsk vinäger salta och dra några varv med pepparkvarnen. Servera med ett gott bröd.
Lycka till.:)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tips söndagmiddag

Trevligt med recept. Men eftersom vi inte tål paprika så har jag inte lagt ett tack under dessa recept med paprika. Har kanske missat något!! Kanske funkar dom lika bra utan paprika. Vad har ni älskare av paprika för uppfattning om detta? Kan den uteslutas eller ersättas av något annat?
Eva är det som undrar.

 
H

hianders

Guest
Sv: Tips söndagmiddag

Hej Eva o Hasse! Kan ni äta chilipeppar så finns det kärnfria sådana som är lite söta och goda. Kan det fungera med soltorkade tomater el konserverade tomater ist f paprika annars? Finns säkert fler varianter men de är dessa jag kommer på just nu. Eller någon pestoröra?!!

Ha det bra i värmen!

Från ett kallt Dalarne

Inger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips söndagmiddag

Om jeg mangler paprika til en rett hvor jeg normalt ville bruke paprika så bruker jeg noe mer av løk, succini eller rotfrukt - avhengig av hva jeg elelrs har i blandingen. Uten paprika så trenger en å ha i noe mer krydder - grønnt eller pepper. Det gjelder å bruke litt fantasi.
 
H

hianders

Guest
Sv: Tips söndagmiddag

Vi har idag gjort Knuts fisk i paket. Vi hade ingen paprika hemma så vi tog lite tomatpuré på toppen. När vi åt så kom vi på att det kanske vore gott med lite blåmögelost (vi hade Danablu hemma) så vi tog lite till på sidan om. Det blev så gott så det kan vi rekommendera att ha i paketen i ugnen. Men, det var också gott på sidan om!!

Supergott!! och verkligen husbilsmässig.

fru hianders/Inger
 
Toppen