J
Jarn
Guest
Inför resan till Italien så har jag skaffat en portabel AC.
Fabrikat, Suntec Klimatronic 9000.
Jag vet att fast monterade är bättre och smidigare att använda, men valde denna lösning av två skäl.
Dels är det dyrt att få en monterad och jag har en ovana att byta husbil ofta, så då får man inte mycket igen.
Dels så fanns där inga bra ställen att dra slangarna om jag ville ha en monterad i mellangolvet om det skulle bli effektivt och samtidigt snyggt.
Att min son dessutom vill låna denna till sitt sovrum på andra våningen i villan, är ju också ett plus.
Modellen jag köpte finns på Bauhaus och Hornbach för runt 3.900:- det finns också en modell 7000 som är några hundralappar billigare, med lägre effekt.
Storleken o vikten är 30 x 63 x 48 vikt runt 25 kg. När jag kör så har jag den under bordet, fastspännt med ett spännband i bältesinfästningen bak.
Fördelar med denna modell är flera:
Den bara drar 1100W vid en kyleffekt av 2600 W vilket gör att man klarar sig på 6 A elanslutning.
Den kan användas reversibelt, dvs man kan använda den för uppvärmning.
Den största fördelen är att den är godkänd för att stå utomhus, så för att få verkligt bra effekt o snabb nedkylning om man står på en säker caming, då har man aggregatet ute och blåser in den kalla luften i bilen. Blir då ett övertryck med kall luft och man har takluckan öppen så pressas den varma luften ut där.
Använder man den "normalt" och har den inne, är det ju viktigt att man rätt evakuerar den varma luften och ser till att den suger in ny luft från svalaste stället, dvs då bör man ha takluckorna stängda så den suger luft in underifrån.
Jag har sågat till en träskiva och satt på en vanlig ventilationsslangs skarvrör. Denna sätter jag sedan i sidorutan på min bil, då kan jag ansluta både inifrån och utifrån på enkelt sätt.
Se bifogade bilder.
Fabrikat, Suntec Klimatronic 9000.
Jag vet att fast monterade är bättre och smidigare att använda, men valde denna lösning av två skäl.
Dels är det dyrt att få en monterad och jag har en ovana att byta husbil ofta, så då får man inte mycket igen.
Dels så fanns där inga bra ställen att dra slangarna om jag ville ha en monterad i mellangolvet om det skulle bli effektivt och samtidigt snyggt.
Att min son dessutom vill låna denna till sitt sovrum på andra våningen i villan, är ju också ett plus.
Modellen jag köpte finns på Bauhaus och Hornbach för runt 3.900:- det finns också en modell 7000 som är några hundralappar billigare, med lägre effekt.
Storleken o vikten är 30 x 63 x 48 vikt runt 25 kg. När jag kör så har jag den under bordet, fastspännt med ett spännband i bältesinfästningen bak.
Fördelar med denna modell är flera:
Den bara drar 1100W vid en kyleffekt av 2600 W vilket gör att man klarar sig på 6 A elanslutning.
Den kan användas reversibelt, dvs man kan använda den för uppvärmning.
Den största fördelen är att den är godkänd för att stå utomhus, så för att få verkligt bra effekt o snabb nedkylning om man står på en säker caming, då har man aggregatet ute och blåser in den kalla luften i bilen. Blir då ett övertryck med kall luft och man har takluckan öppen så pressas den varma luften ut där.
Använder man den "normalt" och har den inne, är det ju viktigt att man rätt evakuerar den varma luften och ser till att den suger in ny luft från svalaste stället, dvs då bör man ha takluckorna stängda så den suger luft in underifrån.
Jag har sågat till en träskiva och satt på en vanlig ventilationsslangs skarvrör. Denna sätter jag sedan i sidorutan på min bil, då kan jag ansluta både inifrån och utifrån på enkelt sätt.
Se bifogade bilder.