• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips på Scooter för 2 vuxna

F

F.d. 10627

Guest
Hejsan!

Vi tänkte skaffa en scooter tills nästa säsong och skulle behöva lite tips på en bra scooter som ska orka med 2st vuxna och ha en liten packbox bak.

F

F.d. 4424

Guest
Sv: Tips på Scooter för 2 vuxna

Hej!
Vi har en scooter, en Piaggio Typhon 125 kubik. Köptes beg. Den har vi åkt c:a 600 mil med och inte haft några problem med varken ork eller annat. Det är en tvåtaktare och jag tror att en 4 taktare går jämnare. Vi åker i regel inte så fort och då ligger bränsleförbrukningen på 2 -3 dl/mil. Vi tycker det är ett mycket bra tillbehör till husbilen, man blir inte beroenda av att stå mitt i centrum.
Låter kul om ni skaffar en scooter då kan vi ordna en träff för oss som har scooter med på/i husbilen.
Har en kompis som köpt en kines/taiwanes eller om det var en korean, men han är väldigt nöjd med den och det finn servicenät för dessa också.

Bästa hälsn Kalle 320

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Även vi har en scooter för 2, en elektrisk (inte le!) motorn som sitter i bakhjulet er en 60V 3500W och LiPolymer batteri packen gir ca. 8 mil med opp till 85 km/t. Det er en kineser, men den funkar. Inköpt i Norge så den slipper moms (specialregel for elektriska fordon).

F

F.d. 29782

Guest

Hej!
Vi har en scooter Honda Scv 100kubik, Fyrtaktare orkar bra och går tyst.
Väger ca 100kg så även min fru kan handera det.
Haft i fyra år och hunnit rulla i många länder.
Hälsn, Knaus 3/Aimo

F

F.d. 9673

Guest

Även vi har en scooter för 2, en elektrisk (inte le!) motorn som sitter i bakhjulet er en 60V 3500W och LiPolymer batteri packen gir ca. 8 mil med opp till 85 km/t. Det er en kineser, men den funkar. Inköpt i Norge så den slipper moms (specialregel for elektriska fordon).

Detta låter ju intressant. Vad är det för fabrikat? Pris? Har du någon länk?

F

F.d. 53061

Guest

Hej ta ock kolla på en Honda ANF inova 125. 07 eller nyare
den har insprutningsmotor bränsleförbrukning ligger på 0.2 deciliter per mil
perfekt att åka två på.
:mcride:

F

F.d. 5898

Guest

Akta er för kineser , du får vad du betalar för....
Jag hade en Quingi 125 den höll i 134 innan jag aldrig mer fick igång den och den fick en ny ägare på blocket , jag har haft fler polare som kört både med 125 och 50 cc och alla drabbade av diverse småfel. Så jag tror om du lägger lite extra tusingar så är du mer säker på att slippa gå tillbaka till din bil.
Jag har idags läget en 250 cc Enduro/Motard och även den från kina med diverse konstiga fel och saker som inte passar eller är som de skall direkt från fabrik . bara det att tätningen i tanklocket vittrar sönder för att den inte tål bensin säger ju en del om kvalite

Mats o Cilla

F

F.d. 25197

Guest

Hej!
Vi har en scooter Honda Scv 100kubik, Fyrtaktare orkar bra och går tyst.
Väger ca 100kg så även min fru kan handera det.
Haft i fyra år och hunnit rulla i många länder.
Hälsn, Knaus 3/Aimo

Har köpt en ny adriatik 660 sl delvis för att kunna ha en scooter i garaget. Har inte fått den ännu men mätte dörren på en liknande 670 sl och den var bara 1.05 hög. Får man in en scooter där? De jag sett är minst 1.15 höga. Förslag?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har sett brukere som demonterar speglar och visir for å komme inn i låga garage. Vi har på vår bil 125 cm i ingången och 130 inne så no problem :)

F

F.d. 50080

Guest

Har köpt en ny adriatik 660 sl delvis för att kunna ha en scooter i garaget. Har inte fått den ännu men mätte dörren på en liknande 670 sl och den var bara 1.05 hög. Får man in en scooter där? De jag sett är minst 1.15 höga. Förslag?
Vår Adriatik har en luckhöjd på 1,21 och vi får t.o.m. in en 650 cc MC där. Våra scootrar är 110 höga (iofs EU mopeder) utan speglar, men genom att spänna ner framfjädringen med en rem borde man kunna sänka dem till 1,05. Om du ännu inte köpt scootern, så ta husbilen till en försäljare av sådana så borde du kunna få provlasta innan köp! :)

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vi har en Kymco EU-moppe klass 1 som vi åker två på.
Liten packbox i bak. Orkar oss.
Vikt på moppen ca 85kg.
EM Scooters AB

Senast ändrad:
F

F.d. 13200

Guest

Efter 20 år med MC, kan jag bara hålla med: köp Japansskt och då Honda i första hand, om ni skall ha något tillförlitligt

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025

Vi har köpt en Kymco Movi XL 150cc som vi har tänkt att ha med oss bak på HB eller i garaget.
Det blir förhoppningsvis lättare att följa med i trafikrytmen i Kroatien bl a, det är inte så lätt med cykel.
Sen kan man ju se sig omkring på ett annat vis med en skoter.
Kymcon är relativt kort och smidig och väger ca 115kg, inga problem att åka två.

/Sten-Åke

F

F.d. 25197

Guest

Ingen som vet om det finns någon scooter för två som inte är högre än 1.05. Kanske någon med nedvikbart styre och visir? Bra idé att dra ihop framfjädringen men det gör det svårt att få in den utan att kunna rulla tror jag.

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

[Hej!

Är det ingen som har erfarenhet av Baotien EU-moped?
Den har varit den mest sålda i Sverige sedan 2003, detta är väl en moped tillverkad i Kina?
Om den skulle vara så dålig som kinesiska produkter beskrivs i vissa inlägg, så är det förvånande att den fortfarande köps?

Tacksam för kommentarer av ägare till Baotien moped.

MVH
Bosse

F

F.d. 50080

Guest

Ingen som vet om det finns någon scooter för två som inte är högre än 1.05. Kanske någon med nedvikbart styre och visir? Bra idé att dra ihop framfjädringen men det gör det svårt att få in den utan att kunna rulla tror jag.

Att dra ihop fjädringen behöver inte innebära att den inte kan rulla. Man kan fästa remmen runt nedre gaffelkronan och runt tex ett bromsoksfäste. En annan lösning som fodrar mer jobb, men som kan funka för långliggare, är att ta väck framhjulet under transport och sätta dit ett mindre hjul tex ett skottkärrehjul när man rullar in och ut den ur garaget.:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9480

Guest

Peugeot har en mkt trevlig scooter som även passar vuxna ( jag är 191 cm) Den var på 125 cc och ganska billig samtidigt som den såg mkt robust ut. Kanske kan vara något att kika efter. Själv såg jag en Winnebago med en HD Electra på en ramp bakom när vi var i Oregon i sommras.
Så bra att få med sig hojen tänkte jag. Men när jag började kika på ram etc så undrar jag hur han fick på den? Samt det måste har gjorts div förstärkningar på ramen. Min HD Tour glide väger runt 300 kg, så det får bli en mindre typ av bakgavelhiss med ramförstärkning i detta fall.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi har en Gilera Runner EU. Perfekt att åka två på eftersom den är bygd som lätt MC. Lite tung men det har man igen när man åker på den. Ca 100kg.
För att få in den i vår bil får jag ta bort kåpa och speglar. Sen måste framgaffeln dras ihop med ett spännband.
2 taktare men det har sina fördelar eftersom effekten blir rappare och speciellt med dragen plugg.....

PICT2563 (Small).JPG

Här pratar vi kvallitet med skivbroms bak o fram. Hydralisk givetvis.

F

F.d. 2673

Guest

Hur gör ni med vikten? En Coral 670Sl väger ju redan 3100kg ca och med lite tillbehör som AC för bodelen, markis, cykelställ osv har man ju ungefär 200kg kvar att packa för?

Toppen