• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på märke och program

murphy

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3678
Medlemskap
2024
Hej nu var det jag igen som undrar om ni "experter" :D skulle kunna ge lite tips om vad man ska tänka på när man köper lap-top? Program, ramminne, och alla dom där andra tekniska sakerna. Lap-topen ska användas istället för stationär dator, spelar inga avancerade spel men streamar film ibland och tittar på tv-play. Går jag in i en butik så får jag känslan av att de kan ge mej råd som gör att jag köper en dyrare sak än jag kanske behöver.

:yes: Tack på förhand
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

För att streama film idag behövs inte mycket till laptop, går utmärkt på dagens mobiler t.o.m.

Vill du att den ska vara "bärbar" så köp inte med för stor skärm, samt ssd kan vara bra, och batteritid.

Ska den mest stå på skrivbordet m.m. så köp hellre större skärm, traditionell hdd funkar även utmärkt.

Titta även på supportdelen, kan skilja rejält mellan de olika märkena.

Själv är jag riktigt nöjd med Asus laptops, men det finns fler bra såklart.

Läs gärna tester på nätet.

Bärbar dator - Bäst i Test 2016 - Experternas omdömen & betyg

Så tycker jag :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tips på märke och program

Alla nya är ganska bra.

Vi använder våra istället för tv i bilen och då tycker jag att
- 13,3"-14" är en lagom storlek. När vi tittar på videofilmer där man själv ska kunna välja undertext (Swesub) kräver det för mig minst
- 2GB i internminne.

Minnes hårddiskar är jättebra men dyra(lite för dyra). Men dom är perfekta i en husbil. Inget vinande och som jag upplever drar de mindre ström, samt att det är svårare att de går sönder. Ska du ha Windows, office paket och ett gäng filmer, m.m. bör du nog ha minst
- 256 GB på hårddisken.

Borde inte gå på mer än max 3500-4000 kr.


ACER ES1-311-C6HV Bärbar dator 11-14 tum - Handla online hos Media Markt

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/lenovo-100s-14ibr/224002.8907/

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-eeebook-e403sa-wx0026t/227103.8907/

Ps! Om du vill ha en minnes hårddisk kan du komplettera med en extern hårddisk att lägga stora filer på. De är inte så dyra. Samtidigt har du något att göra backup på.
 
Senast ändrad:

murphy

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3678
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

:wideeyed: läst länken och jag kan inte påstå att jag blev mycket klokare, men den gav ju lite tips på vad man kanske ska titta efter i alla fall.
:yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på märke och program

Gör som de flesta andra, skaffa en platta där det mesta är inbyggt som tex GPS och plats för simkort. På köpet får man en skärm med bättre upplösning, bättre säkerhet och möjlighet att enkelt installera appar varav de flesta är gratis.

Jag övergav mina laptops för ca fem år sedan och saknar dem inte en sekund.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Tips på märke och program

Jag förstår inte hur du kan rekommendera en platta till en person utan att ha mer info om vad han ska använda sitt verktyg till förutom streama film. För mig var en platta den sämsta investeringen jag gjort och ligger nu i garderoben, tycker den var sämre på det mesta inkl plottrig att jobba med i formatet, gällande din poängtering angående att dom flesta andra skaffar sig en platta har du här lite info från ingången utav 2015:

Årets första undersökning bland elektronik- branschens butikschefer visar bland annat att; • datorer ökar försäljningen när surfplattor minskar, • intresset för smarta hem ökar, • försäljningen är stabil generellt och ökande för mobiltelefoner, stora TV-skärmar och ljudprodukter, • framtidstron är stor, • konsumenterna är intresserade av wearables, • butikscheferna anger att konsumenterna nu visar större intresse för laptops och datorer än för surfplattor, • Snabbindex för mars visar att actioncams är vinterns försäljningsraket.

En länk här http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2015/04/BCI__1_2015.pdf
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

什麼是你的單位,Knarrevik的分辨率是多少?而且是多麼偉大呢?

(Jag skrev det på kinesiska, traditionell, för det är vad de flesta skriver. Vi skall ju skaffa platta därför att det är vad de flesta gör såg jag.)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

Jag förstår inte hur du kan rekommendera en platta till en person utan att ha mer info om vad han ska använda sitt verktyg till förutom streama film. För mig var en platta den sämsta investeringen jag gjort och ligger nu i garderoben, tycker den var sämre på det mesta inkl plottrig att jobba med i formatet, gällande din poängtering angående att dom flesta andra skaffar sig en platta har du här lite info från ingången utav 2015:

Årets första undersökning bland elektronik- branschens butikschefer visar bland annat att; • datorer ökar försäljningen när surfplattor minskar, • intresset för smarta hem ökar, • försäljningen är stabil generellt och ökande för mobiltelefoner, stora TV-skärmar och ljudprodukter, • framtidstron är stor, • konsumenterna är intresserade av wearables, • butikscheferna anger att konsumenterna nu visar större intresse för laptops och datorer än för surfplattor, • Snabbindex för mars visar att actioncams är vinterns försäljningsraket.

En länk här http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2015/04/BCI__1_2015.pdf

Eller hur... och Murphy skriver faktiskt att den skall ersätta en stationär dator, och dessa brukar vara lite bättre bestyckade med minne m.m.
En surfplatta är absolut inte en ersättning för en desktop/laptop.

Snåla inte med för liten skärm ifall du ska den på skrivbordet Murphy,
minst 15,6 tycker jag, ett alternativ annars är att köpa med en mindre skärm, och sen komplettera med en stor skärm, har själv en liten laptop på jobbet kopplad mot en 27-tums skärm, skön att arbeta med, på min "stationära" laptop hemma har jag 18-tum och den funkar bra utan att allt blir för smått.
Men mycket beror också på din budget som vi inte vet något om.

Lycka till med köpet
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tips på märke och program

Jag håller med, en extra skärm hemma, eller så kan man ju använda tv:n i husbilen med HDMI. För stor dator i min Plåtis är ingen höjdare. Stor konkurrens om ytan på bordet :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tips på märke och program

什麼是你的單位,Knarrevik的分辨率是多少?而且是多麼偉大呢?

(Jag skrev det på kinesiska, traditionell, för det är vad de flesta skriver. Vi skall ju skaffa platta därför att det är vad de flesta gör såg jag.)

וואָס איז דיין אַפּאַראַט, איז קנאַרוויק האַכלאָטע דורך ווי פיל? און ווי גרויס איז עס?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

Vad skall du använda datorn till förutom se fil? Det är ju detta som avgör vilka program som skall användas vilket i sin tur avgör prestandakrav och mängd RAM och lagringsplats.

Försök hitta en som har en SSD-disk för program och en vanlig, mekanisk hårddisk för lagring av data. En del program jobbar ganska mycket mot hårddisken och då är SSD-disken överlägsen medan kravet på snabbhet är mindre för lagring av filer.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tips på märke och program

Själv hoppas jag att det kommer fler "hybrider" - plattor med tangentbord/laddställ framöver, som skulle kunna ersätta både plattan och laptopen. De som finns nu är inte så sexiga.
Jag kan tänka mig en Win10 platta med tangentbord som tillbehör, nu när samsung plattan snart tjänat ut - den börjar förete ålderstecken som hängningar (fabriksåterställning testat utan förändring) och sviktande batteri. Vi får se vad som dyker upp på marknaden framöver.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på märke och program

Det finns tydligen några som aldrig använt en potent platta och som envist håller fast vid det gamla och måste skaffa en massa kringutrustning och dyra program med virusskydd för att få det att fungera.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tips på märke och program

Känns som du jämt Ipad kapar trådar. Frågan gällde Laptop dessutom är inte ditt skötebarn ofelbar.

Bug: Notification crashes iPad
Problem: Won’t turn on
Glitch: AirDrop isn’t working
Issue: Missing or jumbled photos
Glitch: iCloud storage not displaying correctly
Problem: Slow charging
Glitch: Safari tabs refresh
Problem: Bluetooth pairing
Problem: No sound
Glitch: Camera won’t load or freezes
Glitch: Touchscreen unresponsive or erratic
Problem: Orientation is locked
Problem: Freezing, crashing, and rebooting
Bug: Restore taking ages or not working
Problem: Overheating
Malfunction: The Screen has dark lines or yellow tint on one side
Glitch: Keyboard and navigation lag
Bug: Safari crashing
Problem: Won’t connect to Wi-Fi, slow, or drops connection
Annoyance: Battery life


Read more: iPad Air: 20 Common Problems and How to Fix Them | Digital Trends
Follow us: @digitaltrends on Twitter | digitaltrendsftw on Facebook
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

Det finns tydligen några som aldrig använt en potent platta och som envist håller fast vid det gamla och måste skaffa en massa kringutrustning och dyra program med virusskydd för att få det att fungera.

Det är helt ok att du tycker en platta är bäst. Det är också helt ok att du själv inte har andra behov än dem en platta kan tillgodose.
Men snälla, sluta att tala om för andra vad dom behöver eller att kalla andra för envisa bara för att dom inte tycker som du.
Dina svepande formuleringar och ickeargument får faktiskt bara motsatt verkan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips på märke och program

For reisebruk kan en skjerm på 11 til 13 tommer i fullhd være en god løsning.
De fleste som selges i dag har minst 4 GB RAM, skal enheten benyttes mye på batteri så velg en med en Intel Core M prossessor. Lavt strømforbruk og derfor ofte uten vifte. SSD fordyrer litt, men ikke så mye som en skulle tro.

En bra men litt dyr i denne klassen er Microsoft Surface 3 Pro (eller 4 om en vil ha stor skjerm). Acer Asus og Lenovo har tilsvarende pc platter til en noe lavere pris. Selv sitter jeg med en noen år gammel Acer W700 og er tilfreds med denne.

Windows platte eller 2 in 1 løsninger er i dag et bra alternativ til IOS og Android.

Skal en drive med videoredigering så bør en velge masse RAM og en stor rask disk. For bildehåndtering holder standard størrelse.
 
Toppen