Sv: Tips på kompaktkamera?
Men håller inte du också med om att resultatet blev bättre???
Knarrevik har alltid rätt!
Jappe
Men håller inte du också med om att resultatet blev bättre???
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Knarrevik har alltid rätt!
Jappe
Jag tror inte Knarrevik och jag är så oense här egentligen, fast han har ju alltid rätt, förståss!
Jappe
I en sådan bild gäller det att få till en kompromiss eftersom kontrasten är så stor mellan de ljusa och de mörka partierna. Har man tur så fixar kamerans motivprogram sådant hyfsat men det är väl bättre att ta reda hur mätningen fungerar. Det finns säkert en AE-knapp på din kamera som fungerar i sådana här lägen också. Jag tror inte Knarrevik och jag är så oense här egentligen, fast han har ju alltid rätt, förståss!
Jappe
Kan du övertyga Lisa (min fru) om denna självklara sanning också?
Nikon kameran har varit suvurän för mej.
Undrar om det inte är lättare att fokusera manuellt istället för att försöka flytta runt fokuseringspunkter?
Gunnar
Nu har jag suttit och läst tråden. Jag har både och system och kompakt. Ja jag har en liten cyber shot Sony kamera oxå. jag har alltid varit sugen på en systemkamera. Men den är lite svår att lära. Har ni några knep. Ni som kan sådana kameror. Nikon kameran har varit suvurän för mej.
Jag ser att alla dina tre bilder är tagna med bländare 3.0 (troligen största bländare), bild 2 med 1/200 sek och bild 1 och 3 med tiden 1/400 sek.
Att tiden har använts som variator beror förmodligen på att största bländare redan användes på första bilden.
Bild 2
Visa bilaga 67236