• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tips på billiga solpaneler

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: tips på billiga solpaneler

Ja, det var ju ganska svepande, men ger dom 3-4-5A i en viss situation, alltså hur vet man att det är en bra solcell eller regulator man köpt/köper. Det rekommenderas ju till höger och vänster, men på vilka grunder. Ofta verkar det handla om lågt pris per cell med en viss angiven effekt. Jag skulle ju vara mest intesserad av max effekt per kvadratdecimeter eller möjligen per kilo vikt eller en kombination av båda men då verklig effekt. Hur effektiva är dom när solen kommer in i en skarp vinkel, och är det i så fall olika från olika håll? är det någon som har kommit längre än att undra, som jag gör? :)
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: tips på billiga solpaneler

Kollade lite på Allt för sjön-mässan idag på solpaneler i 80-100W-storleken.
Det fanns en, lik PreVent-panelen för 1400:-(mässpris!)
En annan monokristallin med gridtrådarna placerade på baksidan, panelerna var något lite mindre i storlek men de kostade 3400:-/panel Mässpris!!

De paneler jag hade på solbåten, 1660x1000mm, gav 235W/styck så omräknat till dagens paneler så har effekten inte ökat nämnvärt men priset har sjunkit. De panelerna kostade ute i handeln då, 2008, bortåt 20000:-/styck.
(Q-cell-wafers och matchade till max på fabriken i Glava när det begav sig. Till o med EU-kommissionens mätgrupp var lite imponerade)
JRG_mätning.jpg
IMG_1843.jpg
Som det ser ut i mina ögon så är PreVent-panelerna nog de mest prisvärda just idag. de är ju dessutom provade ute i verkligheten.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Montreal: Du är rätt på det. Det är viss skillnad mellan olika tillverkare, bl.a. beroende på glas, antal dioder osv. Men återigen vill jag påstå, att man som husbilsanvändare inte märker skillnad. Detta är min erfarenhet efter att ha testat ett antal olika (dock ej tunnfilm). Det är mycket viktigare med en bra MPPT-regulator.
Om man däremot ställer panelerna jämte varann, med samma vinkel mot solen och mäter, så går det att avläsa prestandaskillnad.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: tips på billiga solpaneler

Du får ingen spänning ut från den. Då är den heldöd.
Får du låg spänning trots full instrålning så kan någon sektion vara borta, förmodligen avbrott i någon ledare. Detsamma om glaset blir repigt, skitigt eller skadat.
Själva kristallwafern förbrukas inte överhuvudtaget.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: tips på billiga solpaneler

Vi har bara ett batteri 90Ah, och funderar på att komplettera med solcell. Klarar man sig då med en 90w solpanel?

Prevent har en regulator som heter steca PR 1010 är det en mppt?

/Ronny
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Er batteribank & val av watt i solpanel är HELT personligt!
Ni bör få/ha koll på era förbrukare, där efter gör ni detta val...

Steca är inte en MPPT regulator.

Här är en bra länk att läsa:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t30688/?highlight=solpaneler

Själv har jag byggt flera anläggningar, bl.a. denna:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t57393/?highlight=byggtr%E5d

Hojta till om ni ni önskar "bollplank" över tfn: 0705-919480

Mvh. Magnus


Vi har bara ett batteri 90Ah, och funderar på att komplettera med solcell. Klarar man sig då med en 90w solpanel?

Prevent har en regulator som heter steca PR 1010 är det en mppt?

/Ronny
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: tips på billiga solpaneler

Kayaker

På mätaren står 14,3V en stund för att sedan gå ned till 13,4V även om solen sskiner. Glaset är inte skadat eller smutsigt. Vad är en ledare?

Esbjörn

Vad är en diod?

Jag tror att det är batteriet som är dåligt, inte solpanelen. Får aldrig upp batteriet till 12,7V (när det är mörkt) men även en molnig dag laddas det upp till 12,3-12,5 om det varit nere till 11,8 sent på kvällen. (Har svårt att förklara hur det funkar.)
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: tips på billiga solpaneler

Det är väldigt ovanligt att en solcellspanel går sönder, såvida den inte utsätts för nån grov mekanisk skada.
En ledare i en solcellspanel är, syns som ett smalt silverstreck, det är en metallfolie/tråd som samlar upp de elektroner som ljuset frigör. Varje ruta, wafer, är en enhet för sig som sen är serie- och parallellkopplad med de övriga för att komma upp till önskad utspänning. (som batterier)
För att hindra backspänning från batteriet/laddaren så sätts det in dioder i strömkretsen. En diod är en halvledare som bara kan leda ström åt ett håll.
På solcellspanelen bör det finnas en etikett som talar om vilken vilospänning den har och även spänning under last. Koppla loss panelen och mät spänningen enbart från solpanelen. Stämmer vilospänningen så är det knappast nån diod som lagt av. Om så vore skulle du inte få nån spänning alls.
Kolla sen laddaren/regulatorn och batteriet. Förmodligen ligger felet där nånstans. Om du har tur är det bara dålig kontakt nånstans.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Att regulatorn skickar upp spänningen till över 14v är inte onormalt, speciellt om batteriet behöver laddning. När sen batteriet närmar sig fulladdat, så sjunker laddspänningen och laddstyrka från regulatorn. Fulladdat batteri håller ca 12,7v obelastat
PS Bra beskrivet Richard!
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: tips på billiga solpaneler

Tack Kayaker för ditt svar! T.o.m. en novis som jag på det elektriska förstod.

Esbjörn! Eftersom jag aldrig får fullt batteri (12.7V) började jag undra varför V sjönk från 14,3 till 13.4 fast solen sken för fullt.

Med era svar lutar jag ännu mer åt att det är batteriet som är slut.

(Eller så är det jag som sabbar allt elektriskt i husbilen, för båda mobil-batterierna har lagt av just i dagarna)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Jag skaffade en batteritest hos Biltema. Det var när ett startbatteri betedde sig underligt. Batteritestaren fungerar så, att man kopplar direkt på + och - på batteriet, håller in en knapp i ca 10 sekunder och ser direkt hur mycket styrkan faller. Det belastar batteriet kraftigt under dessa sekunder.
Jag upplever detta som ett bra instrument.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
panelerna på tradera

Är det någon som har koll på kvaliteten på dom panelerna som finns till försäljning på tradera?? Funderar på att skaffa celler till vårat ekipage (2*130w). Har ett 55 amp optima yelowtop och en ctek dual-laddare som är förbered för panel.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: tips på billiga solpaneler

Jag kan varmt rekomendera nedanstående firma om du ska köpa solpaneler, prata med Fredrik han är super expert på detta och all som rör elförsörjning till husbilar. direktnummer till honom är 0414-401902.
Detta är kvalitets varor dom säljer = det fungerar. Har fått en 150 watts monterat för ca nån månad sedan och fungerar perfekt.

:D

Länk :Husbil & husvagn

// Göran C.

Kan bara hålla med. Deras solceller av kisel är av yppersta klass. Kostar lite mer men tåler nog också mer. Laddar även när solen står lägre.

Bernt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Det som kan utläsas av Traderas är att marginalen till 100w är liten och glaskvaliteten inte går att utläsa, annars är det väl ok.
Priset ligger rätt.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Det är tredje HB:n som jag har solceller på och får alltid fila hörnen så att vatten/smältvatten kan rinna av. Använder bilen året runt och tycker att det är svårt att få bort is o vatten när det är kanter på ramen som ligger på solcellen. Det bästa hade ju varit att bara ha några få klammer så att det inte samlar vatten/is ovanpå. Vår och höst händer det ju ofta att om solcellen är ren så blir det ju en del el trots att inte solen står så högt. Då gäller det ju att den är så effektiv/ren som möjligt. Är det någon som vet om det finns någon typ av säkra ramar som inte ligger ovanpå solcellen?
 
Toppen