• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

Fin bil, men smalt mellan toa/dusch och kök. Omöjligt för två personer att röra sig utan att krocka, varje rörelse måste planeras ihop med partnern!

Själva bilbredden gör sitt!

Men små yttermåtten har ju sina fördelar? Fast vi prioriterade inte bredden av bilen.

Jyrki

Vid köket och bänken är måtten exakt lika som i vår nuvarande Hymer!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.626
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

Vi väntar på vår Globecar Campscout som äter 6,36 m och har separata långbäddar. Högt placerat kylskåp, ( man blir ju inte vigare med åren) dieselvärmare, efoy, 2x 150 w solceller, plus lite extra "lull-lull".

Det låter som den perfekta bilen... var har ni köpt den?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.626
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

Fin bil, men smalt mellan toa/dusch och kök. Omöjligt för två personer att röra sig utan att krocka, varje rörelse måste planeras ihop med partnern!

Själva bilbredden gör sitt!

Men små yttermåtten har ju sina fördelar? Fast vi prioriterade inte bredden av bilen.

Jyrki

Omöjligt att röra sig utan att krocka? Inte för alla, om man har skött kroppen... Varmt, gosigt, skönt med samförstånd!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.626
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

Globecar och Pössl är samma bil och monteras jämsides. Så det är en vanlig Roadcruiser som är lite mer påkostad.

Jo det vet jag... ska köra från Skåne till Oskarshamn på onsdag och tänker då stanna till i Pukavik för att titta... måste först få sålt min NB innan jag kan satsa på en ny plåtis...
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

I en plåtis kan du få långbäddar både i 5,99 och 6,36 så inte spara jag någon längd inte...

Långbädd ca 2 m - tvärbädd ca 1,4 m = 0, 6 m. Inte särskilt svår matematik...
Förutsätter naturligtvis samma utrymmen mellan vindruta och säng.
Självklart är det inte är så svårt att bygga en väldigt kort bil med långbäddar, det är ju bara frågan om hur man vill kompromissa med övriga utrymmen.
 

Frode

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Motala
HBK-Nr
10376
Medlemskap
2024
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

Tack för alla tips. Carthago C line känns för mycket lull-lull med vitrinskåp mm.

N+B Arto 59G ser i och för sig trevlig ut, men med enkelsängen blir det inte bra att titta på TV ihop.

Adria Twin SLX verkar funka, men de färgsättningar vi har sett mest av är de med vita stolar och mörkt träslag, tråkigt och opraktiskt. Det kan finnas fler färger, men är inte den modellen från 2014 o framåt? Blir då för dyr.

Samma Med Malibu Carthago, ny, och inte heller lika stor toa.

Verkar som vi ändå hamnar åt Roadcruiser eller samma variant i Globecar. Någon som vet hur svårt det är att bädda dinetten där? Och om den blir hård och ojämn? Vi snarkar båda två, och det vore bra om vi kunde sova i varsin del av bilen ibland... Samtidigt vill vi kunna se på TV ihop halvliggande, eller läsa halvliggande innan det är dags att sova.

Och så vill vi kunna gå på toa utan att få kramp i benen därför att det inte finns plats för fötterna. Därför tycker vi de runda badrummen verkar bra.

Vi vill dock inte köpa av Pukavik, så vi får hålla ögonen öppna för andra. Eventuellt köpa i Tyskland. Kruxet är alltid: ska vi sälja vår först och stå utan bil, eller ska vi köpa ny först och låna pengar, och sedan kanske det dröjer länge innan vi får vår gamla såld. Hur brukar ni göra som byter relativt ofta?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

Tack för alla tips. Carthago C line känns för mycket lull-lull med vitrinskåp mm.

N+B Arto 59G ser i och för sig trevlig ut, men med enkelsängen blir det inte bra att titta på TV ihop.

Adria Twin SLX verkar funka, men de färgsättningar vi har sett mest av är de med vita stolar och mörkt träslag, tråkigt och opraktiskt. Det kan finnas fler färger, men är inte den modellen från 2014 o framåt? Blir då för dyr.

Samma Med Malibu Carthago, ny, och inte heller lika stor toa.

Verkar som vi ändå hamnar åt Roadcruiser eller samma variant i Globecar. Någon som vet hur svårt det är att bädda dinetten där? Och om den blir hård och ojämn? Vi snarkar båda två, och det vore bra om vi kunde sova i varsin del av bilen ibland... Samtidigt vill vi kunna se på TV ihop halvliggande, eller läsa halvliggande innan det är dags att sova.

Och så vill vi kunna gå på toa utan att få kramp i benen därför att det inte finns plats för fötterna. Därför tycker vi de runda badrummen verkar bra.

Vi vill dock inte köpa av Pukavik, så vi får hålla ögonen öppna för andra. Eventuellt köpa i Tyskland. Kruxet är alltid: ska vi sälja vår först och stå utan bil, eller ska vi köpa ny först och låna pengar, och sedan kanske det dröjer länge innan vi får vår gamla såld. Hur brukar ni göra som byter relativt ofta?

När jag köpte min Pössl valde jag mellan att köpa ny i Sverige eller att köpa begagnad i Tyskland.

I Tyskland är den flera handlare som köper in nya Pössl mars april och hyr ut dem under sommaren för att senare under hösten sälja dom för hyfsat pris. Prisskillnaden låg för två år sedan runt 90000kr.

Orsaken att jag inte köpte i Tyskland var att jag hade ett inbyte.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?



Orsaken att jag inte köpte i Tyskland var att jag hade ett inbyte.

När vi köpte ny bil i Tyskland lämnade vi den gamla (Hymer B654 SL)i byte där, lite sämre betalt för den jämfört med om vi bytt i Sverige, men priset på den nya bilen var så mycket lägre så det blev ändå mycket fördelaktigare.
 

Frode

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Motala
HBK-Nr
10376
Medlemskap
2024
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

Och nu funderar vi på en Dethleffs Globebus helintegrerad, 6 meter lång.
 
F

F.d. 53700

Guest
Sv: Tips på annan plåtis eller liten helintegrerad?

Vi är nyblivna ägare av en 6 meters helintegrerad Globebus och är i det stora mycket nöjda. Kolla bara ordentligt att ni hittar en bra körställning då framstolarna är monterade väldigt långt fram. Se annan tråd skapad av mig ang detta.
 
Toppen