• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om snabb bra dator

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Tips om snabb bra dator

Oj, nu undrar jag om du använt en platta?
De flesta är snabbare i alla avseenden om man håller sig inom rimlig budget.
De blir inte heller tröttare med åren som de dussintals laptops och datorer som jag använt genom åren både privat och på jobbet.

Du har använt laptops med...förmodligen gamla processorer som tillhör en passerad tid. Det är nya tider nu.
Cachade sidor i paddor är inte snabb starttid det är bara en liten luring.
som många gått på...men spelar ingen roll. En kraftfull mobil är ännu "snabbare"
Alla produkter står inte emot varandra idag ...bara olika användbarhet beroende på behov.

Bosse
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Tips om snabb bra dator

Jag tror han avsåg tiden för uppstart (stolor skillnad) av datorn resp paddan, uppstart av program (också skaplig skillnad), inte just surfhastigheten.
Vad gäller användbarheten är det en stor fördel för laptopen, om man behöver den. Användarvänligheten å andra sidan är till paddans fördel.
Dvs de kompletterar varandra, inte ersätter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

Tar en dagens ultalaptops med quad intel procesor, noen gig minne, en bra grafikk processor og SSD disk - det hele kjørt under windows 8 så har en omlag samme oppstartstid som en topp padde, valget mellom apper og tradisjonelle windows programmer - fullverdig tastatur uten at vekten blir over det dobbelte av en strippet iPad til en pris litt over iPaden med tilsvarende antall pixler på skjermen. En kan få samme PC billigere om en går ned til HD kvalitet i stedet for Full-HD eller bedre.

Jeg har med vilje ikke nevnt noe fabrikat, det er for mange - ingen nevnt, ingen glemt. Spesiellt gjelder dette PC med HD skjerm - de kan finnes fra billigutgaver med en mekanisk disk i stedet for SSD og opp til pris like under en 64 GB iPad, men da med 4GB RAM og en 128 GB SSD.

Det som var den største synderen under eldre windos var disk fragmenteringen sammen med IE sin evne til å samle på skrap.
Ble disken mer enn 80% full så eksploderte tidsforbruket, og default for IE var å bruke nesten ubegrenset til page-cache som ikke ble brukt effektivt.

Det jeg har sett det halve året jeg har vekslet mellom win-8 på en 3 år gammel laptop med tokjerne CPU - bra GPU, 4 GB RAM en mekanisk 500 GB disk og en Android platte med også en 2-kjerne CPU er at weblesning går raskere på laptoppen, normal oppstart omtrent samme tid. Ingen stor tidsforskjell på kaldstart. Laptoppen er foretrukket når jeg sitter i godstolen, spesiellt hjemme - i bilen bruker jeg mest plata, den har ikke et strømforbruk på over 100W som den 16 tommer full HD multimedia-PCen jeg har som laptop og vekten er ganske vesentlig mindre på plata ca. 400g mot 3,2 kg på monsteret som jeg skriver på nå.

Og ja, jeg har testet en iPad uten at den passet bedre for meg enn min billig-platte fra China.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

Surfhastigheten på en iPad beror nog på enbart på uppkopplingens hastighet.
När jag hjälper vänner och bekanta, även de med nyare datorer, med diverse dataproblem slås jag av hur slöa de är i förhållande till min gamla iPad 2 som i sin tur inte går att jämföra med den senaste versionen. En evig väntan bara för att installera nya drivrutiner och säkerhetsuppdateringar.

PS! De har ingen SSD-disk som antagligen hade snabbat upp det hela.
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Tips om snabb bra dator

Man måste städa sin mobil, surfplatta och laptop från allt skräp som samlas.
Det sparas appar, program etc som sällan används och skapar tröghet i systemen.
Lär man sig att rensa drastiskt med jämna mellanrum gör man sig en björntjänst.
En laptop med ca 2 år på nacken kan man få en helt annan upplevelse bara genom att byta till en SSD-disk.
Tar man ex en mobil så lär de flesta använda ca 3% av inneboende kapacitet men vill gärna byta varje år för det har kommit en ny modell ???

Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

Det var en minimal forbedring på ytelse fra win-xp til Win-7, men jeg opplever overgangen til win-8 som drastisk både på ytelse (forbedret) og brukervennlighet (ikonside som på iOS) - heldigvis kan en legge inn deler av brukermiljøet fra win-7 frem til 8.1 kommer senere denne mnd.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

Man måste städa sin mobil, surfplatta och laptop från allt skräp som samlas. Bosse

Det hjälper inte mycket att defragmentera och städa en gammal latop. Det enda som tillfäligt hjälper är ominstallation av hela operativsystemet och helst med en ny hårddisk, med andra ord köpa en helt ny dator.

Detta upplever man aldrig med en gammai iPad, här är det endast uppkopplingens hastighet som inverkar på surfhastigheten och naturligtvis hur snabb man är i fingrarna.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Tips om snabb bra dator

Jag tycker att min gamla Ipad 1 (64gb) är väldigt trög ibland
Brukar hjälpa att starta om ska testa att rensa bland apparna
 
Toppen