• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tilläggs täta

F

F.d. 2123

Guest
Hej vi är rätt så nya på husbilsfronten och vi har nyligen köpt en Fiat Benimair Aero 6000. Jag ser att den svarta gummilisten runt alla fönster verkar vara uttorkad och jag undrar om det finns något man kan göra så att det inte uppstår sprickor så att det läcker in.

Min tanke är att man kanske skulle kunna lägga någon sorts silikon eller tätmassa runt alla fönster och även runt takluckorna för att skydda extra.

Tacksam för all hjälp jag kan få :spinny:

Mvh
Dragan

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Tilläggs täta

Ta en bild, lägg in den här och visa var det har torkat. Fönsrerkarmen eller gummilisten som tätar mot fönstren?

F

F.d. 3297

Guest

Dragan,
normalt så är fönstren monterade med en massa (av något slag) om fönstren INTE
är öppningsbara.

Om fönstren är öppningsbara så brukar det vara "rinnsäker" montering av Al-lister i
upphängningen, till detta är det plast lister med luftbälg för att säkra tätning.

En bild på rätt sak säger mer än tusen ord.
Därav Kalleivikens begäran.
Sen kommer nog hjälpen! :p:

F

F.d. 2123

Guest

Hej igen,

det är runt karmen eller bakom karmen det sitter någon sorts tätning. Vet inte riktigt vad det är för material men kan vara gummi. Min tanke var att man skulle kunna lägga silikon eller fogmassa tunt runt omkring så man skyddar själva tätningen bakom. Jag har lagt upp 2 bilder som visar vad jag menar.

Fönstren är öppningsbara

Bilagor

• husbil1.jpg
    husbil1.jpg
    56,1 KB · Visningar: 44
  • husbil2.jpg
    husbil2.jpg
    55,1 KB · Visningar: 47

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Liknar det gummi kan det vara butylmassa, finns att köpa på rulle, ett bra tätmedel som används flitigt på båtar, tål värme dåligt typ starkt solsken.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Förmodligen är det bara ytskiktet som är påverkat. Inne under Al-listen ligger tätmassan skyddad för sol och brukar vara intakt. Silikon är i stort sätt värdelöst utvändigt utsatt för solen. Sikaflex i olika kvalitéer är mycket bättre eller som arnew nämnde butyl är också bra tätmedel. Jag tror du kan vara lugn det ser bra ut. Kan du få till en närbild på massan så kanske någon sakkunnig kan uttala sig.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Normalt er den svarte massen en butyl masse som ikke herder. så lenge det ikke blir en inntrenging av fukt så trenger en ikke gjøre noe.
Om en gjør noe så er det korrekte å montere fönsteret ut av veggen og fjerne den gamle massen og legge på ny masse (legg på noe mer enn det som som en trenger) og montere inn igjen fønsteret.
For demontering skrur en av den indre rammen (det er løse plastdeksler i hjørnene som dekker skruer) og løsner klipsene som holder den ytre rammen med fönsteret. Den nye massen legge en helst på rammen før en løfter fönsteret inn i åpningen og fester klipsene igjen. Under stramming av festene så er det viktig at det klemmes ut noe masse hele veien rundt rammen. Overskytende masse på utsiden kan fjernes etter omlag ett døgn ved å rolles fammen til enkule . Evt kan en fjerne mesteparten umiddelbart etter monteringen, men det blir litt klissete.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Om butyl används för att täta så är det viktig att inte dra åt skruvarna för hårt genast utan tajta till dom efter hand så att massan får tid på sig att klämmas ut, det kan ta ett dygn.
När det gäller tätning så är det nästan aldrig bra att använda silikon.

Toppen