• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tidig 90-talare i klubben...

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Tidig 90-talare i klubben...

Bensin och diesel har bägge sina för och nackdelar både ekonomiskt och praktiskt. Vår Iveco är en bensinare, 2,0 Fiat motor med stötstänger. Visst drar den mer i kostnad på bränslet än var en diesel gör, våran drar ärligt 1,7 l/mil i 90 vilket är sådär 0,6 mer än en diesel. Bränslepriserna är rätt lika vad gäller diesel och bensin idag så det rör sig om ca 6.00:- milen mer i kostnad. Slår man ut det på 1000 mil så blir det 6000:- vilket är en rätt bra summa. På vår bil behöver man aldrig byta kamrem då det inte finns någon, där tar man igen en bra slant för att inte tala om när remmen går sönder... Om jag personligen ska välja mellan en bensinare och en diesel utan turbo så tar jag garanterat bensinaren. Är det turbo på dieseln så tar jag dieseln. Ska jag sedan titta på hur mycket en likvärdig bil med dieselturbo kostar jämfört med en bensinare så kommer man aldrig att köra så många mil så att dieseln skulle bli lönsam i slutändan. Man ska nog kolla på vad man vill lägga i pengar, hur mycket man kommer åka och hur bråttom man har på semestern. Om man tar tex en USA byggd husbil med tex ett Chevrolet G30 chassi och en bensinmotor, V8 på 5,7 liter (350") så backar många för den motorn är ju så stor och drar så mycket bensin. En Fiat 2,0 liter bensin motor drar lika mycket därför att den måste gå på fullt hela tiden medans Chevan lunkar rätt lungt i 90, om det är en vettig påbyggnad och ingen Winnerbago..
 
Toppen