• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tidig 90-talare i klubben...

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
... måste ju finnas, och som kan berätta för och nackdelar om sin husbil.
Alla har vi väl någon gång börjat på ruta ett, ett husbilköp i den låga prisklassen, för att känna sig för. Så en tidig 90-talare måste man ju kunna få för under 150 t kr.

Så alla nyare husbilar till trots, tyvärr, den tiden är inte riktigt inne för mig och min hustru ännu.

mvh
Werner

Bigge

HBK in Memoriam
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Tidig 90-talare i klubben...

Werner, en god vän köpte för 7-8 år sedan en -92 Burstner som importerats från Tyskland för ungefär 200´. De har fortfarande samma bil och har kört över 10000 mil med den genom hela Europa och är så nöjda att de inte vill byta ännu, så tro mej, det finns hopp för dig att hitta en husbil i 150´- 200´kronors klassen.
Lycka till
Bigge

F

F.d. 13931

Guest

Hej Werner!
Vi skaffade oss en husbil för några år sedan, en fiat kosmos som är från -87 och vi betalade under 100 t kr och är mycket nöjda med den. Den är inte stor, men vi har fördelen att komma fram över allt och den är alldeles lagom för oss 2 vuxna m hund. Vi har haft många fina resor med den och fler lär det bli. Ni kan säker hitta någon bra i er prisklass också.
Lycka till önskar Britt

F

F.d. 50012

Guest

Hej vi köpte en Dethleffs 654 Alkov 90,ans årsmodell, 1999 och har kört 16000 mil runt i Europa sen dess och är jättenöjda med bilen. Den kommer säkert att bära runt oss många tusen mil till om vi orkar och vill.
Lyckatill med husbilsköpet.
Bertil- HBK-556

F

F.d. 15757

Guest

Hej
Jag har en Pilote 780s byggd på Citroen C25 bensin från 90.
Jag hade börjat fundera på husbil när jag fick tips om den,

Jag kände till den förra ägaren och jag ansåg det var rätt pengar för att utforska husbilslivet med.

Visst kan man sakna styrservo ibland och motorn kan kännas lite svag i sega backar.
Jag har väl den åsikten att skick och pris är av större betydelse än årsmodell

Lycka till
Janne

F

F.d. 4879

Guest

Vi fick tag på en bra SMC/Iveco -83 som hade gått 17800 mil då för lite över två år sedan. Priset var 36500:- och vi har väl lagt nerkanske 10.000:- på den under åren, det mesta förbättringar. Helt nöjda med den bilen till vad vi använder den till nu medans vi fortfarande jobbar. Blir nog lite modernare (och dyrare) bil när vi får tid att vara borta veckotals hemifrån.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Tack för era svar. Det balanserar i viss mån alla andra svar från ägare till betydligt dyrare och nyare husbilar. Dit är det ännu en lång väg för oss. Fn är vi båtmänniskor frugan och jag men det är snart efter många år ett avslutat kapitel.

Jag slulle vilja fråga dig OUT577 som en av få tydligen kör en bensinare, är det så mycket dyrare att framföra en sådan? Jag håller absolut med dig att det trots allt är skicket på bilen som är avgörande. Men ändå blir man lite betänksam då man ser ganska många bensinare till salu som inte gått så värst mycket, i varje fall inte jämfört med en diesel.
Man får en känsla av att dessa är "kalla" objekt . Men jag vet inte.
mvh
Werner

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Till Bertil.
Jättefina bilder på er Spanien och Portugal resa. Även husbilen ser trevlig ut.
Har ni en favoritcamping i Spanien?
För ett par år sedan campade vi "vilt" utefter Costa de la Luz, utanför Tariffa. Bland annat ett surfparadis med långa härliga stränder och härliga bad. Verkligen ett smultronställe.
mvh
Werner

F

F.d. 55256

Guest

Bensinare är " stendöda " idag på marknaden. Nackdelen är högre kostnader för drivmedel. En bensinare från 1990/1995 drar ca 1,5 -1,7l/mil, en diesel ca 1-1,3l/mil. Ofta känns en bensinare av äldre årgång ganska trött att köra men nöjer man sig med 75/80 km/tim duger den. MEN pruta stenhårt vid ett eventuellt intresse för köp, det finns hur många osålda bensinare som helst ute på marknaden. Lycka till med att hitta husbil.En husbil är den ultimata semesterprylen som dessutom är användbar även under resten av året.
Ove.G

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Tack Ove, en liten bekräftelse vad vi anade.
Förr var för oss den ultimata semesterprylen våran segelbåt, nu vid stigande ålder har detta intresset sakteligen svalnat. Dock fortsätter båtintresset för våra barn. Men för oss börjar det bli dags att sadla om. Och eftersom det närmast är omöjligt att skaffa sig ett andra boende kring medelhavet så är husbilen ett säkert alternativ. Och den ger oss somdu säger även möjlighet att nyttja hela året mer eller mindre.
mvh
Werner

P

.PGS Hymer

Guest

Förstår inte varför en bensinare skulle vara kall objekt.Om en bensinare drar 2dl mer och du åker 500 mil på en sommar.extra utgift på ca 1000:- på en sommar.och? när en disel är så mycket dyrare i inköp ,diseln tappar ju mer i värdeminskning istället.så i slutändan med totalkostnad blir ju diseln dyrare att äga.Titta på totalkostnad istället med allt.Svenson tittar lite för mycket på bensinkostnad i stället för totalen.Jag tar hällre en 110hk. -94 bensinare än en trött disel -94 på 90hk.Men när vi snackar nya husbilar typ 2,8 tdi så blir läget ett annat..men då står prislappen på typ 500.000:-

F

F.d. 15757

Guest

Det beror väl hur man ser på det.
Ser man till drivmedelskostnaden så är bensin dyrare.
Min drar ca 1.3 l/mil
Men kör man inte så mycket, jag har kört ca 500 mil på två år.
Då blir det nog inte dyrare.

Men ska man köra längre sträckor ner i europa och utnyttja den året runt så är väl diesel att föredra

Janne

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Ja tar man den jämförelsen med en 110 hk bensinare kontra 90mhk diesel så är det (kanske) ingen tvekan vilken man väljer. Sedan håller jag med dig när det gäller totalkostnaden, den är precis som helhetsintrycket på husbilen mycket viktig. Kanske lätt att glömma bort. Litet dilemma detdär bensinare eller diesel.
Tittar man på import, är kanske 90% procent ( egen uppskattning) dieslar till försäljning.
Det är ju precis som för personbilar. Kör man mycket och passerar en viss uträknad miltal så lönar sig dieseln . Inräknat då förstås också det högre anskaffningsvärdet för diesel bilen. Och detta följer med den dagen då du säljer dieseln, högre andrahandsvärde.
Rent generellt alltså.

Werner

F

F.d. 8339

Guest

Vi börjar med en Burstner -95 för 200 tusen och de är ganska mycke pengar när man har hus och tonårsbarn. Men ja kan ju säga att när barna inte bor hemma längre och huset sålts då blir det en större och relativt ny husbil. För detta med husbil har blivit våran stora hobby, kanske en dyr hobby men jag och min man har aldrig haft så mycke uteliv och dyra vanor så vi unnade oss detta helt enkelt. Hälsningar från lyckliga husbilsägare

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Tack för ditt svar Stina. Vi förstår att husbilslivet inte direkt är någon billig hobby,men jag törs nog säga det, att båtlivet och allt vad som tillhör båt, är betydligt dyrare. Så tittar man också lite vädermässigt på det hela, så kan man ju använda sin husbil i princip året runt vilket däremot ej går med båt. Och så är det lättare att styra dit solen skiner.
mvh
Werner

F

F.d. 55256

Guest

Förstår inte varför en bensinare skulle vara kall objekt.Om en bensinare drar 2dl mer och du åker 500 mil på en sommar.extra utgift på ca 1000:- på en sommar.och? när en disel är så mycket dyrare i inköp ,diseln tappar ju mer i värdeminskning istället.så i slutändan med totalkostnad blir ju diseln dyrare att äga.Titta på totalkostnad istället med allt.Svenson tittar lite för mycket på bensinkostnad i stället för totalen.Jag tar hällre en 110hk. -94 bensinare än en trött disel -94 på 90hk.Men när vi snackar nya husbilar typ 2,8 tdi så blir läget ett annat..men då står prislappen på typ 500.000:-

Hur många 110 hästare från 94 hittar du? Oftast är de på 80 till 95 hk.
Ove.G

F

F.d. 243

Guest

Hej! Har en Dethleffs 532, 94 års modell för ca 150000kr. En "trött" 2.5 l turbodiesel på 85 hk.Genom att montera en effektbox som ger 105 hk är det full tillräckligt för en bil med 2880 kg totalvikt. Det finns många bra bilar i denna prisklass som med en planlösning slår många nya husbilar. Det är inte alltid nyare är bättre.

Toppen