• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C200 demontera pga dålig spolning

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej,
Har sökt lite här på Theford och upptäckt att flera har haft problem med spolningen. Har samma problem. För att göra det ordetligt så måste jag antar jag demontera toan. Behöver lite råd och dåd. Hur får jag loss toan ?

Det finns förståss någon slags strypning för att inte slösa med färskvatten är min förståelse som har satts igen av "klegg".

Ha en bra Valborg:confused:

Stänger denna tråd..hittade det jag sökte..:)
 
Senast ändrad:

rmigr

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
30502
Medlemskap
2023
Vad har den ventilen för funktion? Någon som vet?
Vakuumventiler kan används för att undertryck inte ska uppstå, i t.ex. avloppssystem, eller för att bryta en häverteffekt i ett vattensystem då trycket försvinner. Vad den skulle kunna ha för funktion i den här toaletten förstår jag däremot inte. Så som den är, eller var, inkopplad i vår husbilstoa kan den ju bara förhindra att en försumbar vattenmängd motsvarande ca 10 cm slanglängd rinner in i toalettskålen.

Denna vakuumventil har även en backventilfunktion i tilloppsanslutningen vilket innebär att den del av slangen där magnetventilen sitter inte gick att tömma inför vinteravställningen. Detta innebar en vattenläcka under toastolen som inte gick att upptäcka förrän vatten sipprade fram på andra ställen i golvet.
Det går inte att se några spruckna delar men det troliga är att vattnet läckt genom magnetventilen och sedan via vakuumventilen ut under toastolen.
Min rekommendation är: Ta bort vakuumventilen och koppla slangen från magnetventilen direkt till spolmunstycket och se till att det finns en dräneringsmöjlighet av slangen under toastolen.
/Ingemar
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sådär, nu kan man lägga till magnetventil-bytare på CV:t!
Det tog ett par timmar men jag tror faktiskt att jag lyckades. Hade nog gått på hälften av tiden om inte toa-enheten suttit innanför handfatsskåpet. Lång väg in i luckan alltså och precis på gränsen att jag kunde nå och komma från utsidan. Hade den suttit direkt mot yttervägg hade det varit (nästan) busenkelt. Och en skruv (en av de tre till tanklock-mekanismen som måste loss för att i sin tur komma åt en av de tre glidskenorna) satt riktigt illa till under ett fäste för mikrobrytaren till SOG-fläkten. Hur tänkte dom där...?


Det hade inte gått utan de bilder och tips jag hittade i den här tråden. Stort tack!
Nedan lite egen dokumentation som kanske kan vara till hjälp för någon annan stackare som ska ge sig på detta.

Kvällens arbetsplats. Inte helt anpassad för 190cm norrlänning...



Lååångt därinne sitter skruvar o fästen som måste lossas för att stolen ska gå att lyfta av på insidan sen:Visa bilaga 210387

Som sagt, svårt att se och komma åt. Men en spegel hjälpte.


2st stolfästen och 3st skenor lossade. Inga skruvar i gruset = succé


Nu gick stolen inne på toan att vända. Se där: ett stycke magnetventil! Fick lite andan i halsen när jag upptäckte att det saknades klammer på ena slanganslutningen. Den lossade direkt. Ren tur att den inte släppt under normal användning. Nu efter bytet sitter det ett klammer där!
Noterar även att magnetventilen bara hänger i slangarna. Inte fäst på något vis i stolen. Brittisk ingenjörskonst... Fick använda värmepistol lite försiktigt för att få loss en grövre inkommande slangen.



Gammal (överst) och ny ventil. Den gamla gick att blåsa igenom, där hade vi nog läckaget.


Monterad ventil. Nu med klammer på båda slangarna.


Provkörning - funkar! Och inget synligt läckage när man kör de andra kranarna så att vattenpumpen går och trycksätter systemet.



Sen "bara" att montera ihop allt igen i luckan. Det krävde ännu fler fula ord och nackspärrsskapande manövrar men till sist satt alla fästen och grejer där.
Tack så jätte mycket för denna fina beskrivning.
Fixade den dåliga spolningen igår. Så här bra har toan aldrig spolat.
Ha en bra sommar. //Tony
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Japp, jag bytte igår, och det fungerar perfekt!

En liten komplettering fick jag göra, där var inga packningar med till anslutningarna, så det kom några droppar vatten när vattenpumpen var igång. Jag löste problemet med att lägga in några lagom stora o-ringar som jag hade liggande på en hylla som tätningar, nu är det perfekt!
Håller ventilen från Kjell o Co fortfarande? Ska byta vår.
 
Toppen