• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Test av viltvarnare

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Test av viltvarnare

I natt var det riktigt nära att det blivit ett rådjur mindre i världen!
En gammal, 30 cm skollinjal hade fått kapas om den skulle fått plats mellan framskärmen och bogen på djuret.
Även om det var rådjurets fel och förtjänst att det klarade sig, så är det skönt att veta att reflexerna inte har försvagats allt för mycket med åldern. Den där sekundens reaktionstid man påstår att vi människor har, gäller inte i mitt yrke. :D
Ett hopp ut på vägen (smal grusväg) och tillbaka in lika snabbt. Kan tänka mig att det blev spår efter två klövar - inte fyra. Imponerande att de kan vända så extremt snabbt! Som sagt; det var dess egen förtjänst att det klarade sig oskadat, även om jag hann bromsa och vräka undan bilen.

Räven bryr sig inte ett skvatt om viltvarnarna. Har haft tillfälle att observera denna djurart i veckan. Lite förvånande, eftersom de tydligen har effekt på hundar.

Mitt distrikt är omlagt till viss del. Detta innebär att det kan bli lite missvisande för antalet vilt jämfört med föregående år, om än marginellt.
Längden är densamma men det är betydligt mer ödemark. Fler och framför allt större älgar men färre vildsvin, enligt den erfarenheten jag har från området. Färre tidningar gör också att farten ökar med färre stopp. Det är dessutom väldigt roliga vägar! :D

Träffade en kollega, som har haft den här delen av distriktet fram tills nu. Han har haft oturen att köra på tre älgar, på fem år.

Tyvärr måste jag nog säga, om jag får ha en uppfattning om viltvarnarna, att någon tjänar oförskämt mycket pengar på människans rädsla och omtanke om andra varelser. Det pekar alltmer på att de är ren bluff.
Att man tjänar pengar på rädsla, fåfänga och annat är inget nytt. Titta bara på alla "undermedel" om bantning, sänkning av kolesterolvärde, skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar... Listan kan göras lång. De flesta av dessa medel har ju som ni vet, en högst tvivelaktig effekt enligt forskare.

Slutligen kan jag nämna att Jula inte har hört av sig än, angående den dokumentation av effekten med varnarna jag efterlyste.
Jag kommer att försöka att nå ansvariga igen.

F

F.d. 53078

Guest

Om du är ensam i skogen en mörk natt så hör du en bil på långt håll, med eller utan viltvarnare.
Det gör även djuren kanske mycket bättre än dig.
Men kan det vara så att djuren vänjer sig till bilar och inser att dom inte är ett direkt hot mot dom. Nu menar jag att dom inte följer efter och jagar dom utan att dom åker i en bestämd riktning och inte bryr sig om ett djur som är i närheten. till slut så får djuren ett för stort förtroende för bilen som rusar fram alldeles för fort för dom.

F

F.d. 5322

Guest

Fick följande svar från Jula efter påtryckning idag:

"Det finns ingen dokumentation över denna produkt.
Den fungerar så att du monterar den i färdriktningen och när
du kommit upp i en viss hastighet låter det om den. Det är en enkel
produkt som är som en visselpipa."

Fortsättning i frågan kommer - tror jag.

F

F.d. 5322

Guest

Har inte sett mycket vilt alls senaste tiden. Riktigt uselt väder påverkar naturligtvis till det sämre - eller bättre, beroende på hur man ser det.
Ett par "julskinkor" travade ut framför huven någon dag innan julafton. Fyra för att vara exakt eftersom varje gris har två.
Ett par dyblöta älgar valde att springa från ena sidan av vägen till den andra framför bilen.

Fick en galen tanke i veckan. Det finns ju olika tillverkare av dessa viltvarnare. Tror att bl a Volvo säljer en variant. Tänkte faktiskt skaffa ett par av dessa och se om det kan tänkas vara någon skillnad på olika fabrikat.

F

F.d. 8332

Guest

Har nu under några månader kört med Julas viltvarnare utan att veta om de fungerade eller ej. Har visserligen sett hjortar som korsat vägen på avstånd framför mig. Men i torsdagskväll hände det. En hjort kom upp från höger dike precis framför bilen och det gick inte att undvika en kollision. Smällen tog vid höger framlykta och hjorten flög i en hög båge ner i diket, stendöd. Tursamt blev skadorna på bilen ganska små men måste givetvis åtgärdas. Den hjorten hade i varje fall inte hört något avskräckande från viltvarnarna.
Stig

F

F.d. 5322

Guest

Grattis! Du vann!
Skojar bara men Gunilla & Kenth ställde frågan för en tid sedan om vem som först kör på ett djur med viltvarnare monterade. :msn_wink:

Förra veckan fick jag stanna för en flock grisar i olika storlekar - tio till antalet - och som tog upp hela väg 126. Alltså ingen liten grusväg för en gångs skull. Inte heller dessa tog någon som helst notis om Julas viltvarnare.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Lg & Mia;!
Angående du skriver "Tror att bl a Volvo säljer en variant.".
Om jag inte mins fel så var det Volvo 140 modellen som tjöt eller visslade när man mötte dom på landsvägen, är det en sådan du skall införskaffa!!??
Jag tyckte jag var väldigt rolig, För när jag frågade på Volvo om en viltvarnare så såg dom innanför disken ut som om dom fått "sparken"!!!!
Mvh. "Ps" kör hårt "Ds"

Har inte sett mycket vilt alls senaste tiden. Riktigt uselt väder påverkar naturligtvis till det sämre - eller bättre, beroende på hur man ser det.
Ett par "julskinkor" travade ut framför huven någon dag innan julafton. Fyra för att vara exakt eftersom varje gris har två.
Ett par dyblöta älgar valde att springa från ena sidan av vägen till den andra framför bilen.

Fick en galen tanke i veckan. Det finns ju olika tillverkare av dessa viltvarnare. Tror att bl a Volvo säljer en variant. Tänkte faktiskt skaffa ett par av dessa och se om det kan tänkas vara någon skillnad på olika fabrikat.

Toppen