Sv: Test av viltvarnare
I natt var det riktigt nära att det blivit ett rådjur mindre i världen!
En gammal, 30 cm skollinjal hade fått kapas om den skulle fått plats mellan framskärmen och bogen på djuret.
Även om det var rådjurets fel och förtjänst att det klarade sig, så är det skönt att veta att reflexerna inte har försvagats allt för mycket med åldern. Den där sekundens reaktionstid man påstår att vi människor har, gäller inte i mitt yrke.
Ett hopp ut på vägen (smal grusväg) och tillbaka in lika snabbt. Kan tänka mig att det blev spår efter två klövar - inte fyra. Imponerande att de kan vända så extremt snabbt! Som sagt; det var dess egen förtjänst att det klarade sig oskadat, även om jag hann bromsa och vräka undan bilen.
Räven bryr sig inte ett skvatt om viltvarnarna. Har haft tillfälle att observera denna djurart i veckan. Lite förvånande, eftersom de tydligen har effekt på hundar.
Mitt distrikt är omlagt till viss del. Detta innebär att det kan bli lite missvisande för antalet vilt jämfört med föregående år, om än marginellt.
Längden är densamma men det är betydligt mer ödemark. Fler och framför allt större älgar men färre vildsvin, enligt den erfarenheten jag har från området. Färre tidningar gör också att farten ökar med färre stopp. Det är dessutom väldigt roliga vägar!
Träffade en kollega, som har haft den här delen av distriktet fram tills nu. Han har haft oturen att köra på tre älgar, på fem år.
Tyvärr måste jag nog säga, om jag får ha en uppfattning om viltvarnarna, att någon tjänar oförskämt mycket pengar på människans rädsla och omtanke om andra varelser. Det pekar alltmer på att de är ren bluff.
Att man tjänar pengar på rädsla, fåfänga och annat är inget nytt. Titta bara på alla "undermedel" om bantning, sänkning av kolesterolvärde, skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar... Listan kan göras lång. De flesta av dessa medel har ju som ni vet, en högst tvivelaktig effekt enligt forskare.
Slutligen kan jag nämna att Jula inte har hört av sig än, angående den dokumentation av effekten med varnarna jag efterlyste.
Jag kommer att försöka att nå ansvariga igen.