• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test av däck

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Även om marken är täckt av snö, är det dags att börja titta efter nya sommardäck

Är det någon som sett till någon test av däck till husbilar ?

Det finns en hel djungel av märken, men alla är nog inte helt kända.

Vi har tittat på Michelin, som vi har sedan tidigare och de har varit bra. Men det kanske finns de som är tystare.

Vad har ni för erfarenheter ?

:)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Test av däck

Vi har numera Michelin Agilis som vi kommer att köra året runt på. När jag fått på dem så märkte jag direkt att bilen blev tystare än med de orginalmonterade sommardäcken. (Idiotiskt nog kommer jag inte ihåg vad det var som satt på från början men kan kolla upp det.)
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Test av däck

Jag kan rekommendera Continental Vanco som sommardäck. Går tyst och mjukt samt slitstarkt. Efter cirka 3000 mil har vi ungefär 8 mm mönsterdjup kvar. Gissar då på att vi åker 5-6000 mil/uppsättning däck.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Test av däck

Vi har numera Michelin Agilis som vi kommer att köra året runt på. När jag fått på dem så märkte jag direkt att bilen blev tystare än med de orginalmonterade sommardäcken. (Idiotiskt nog kommer jag inte ihåg vad det var som satt på från början men kan kolla upp det.)

Hej Michael!

Är det Michelin Agilis Snow Ice 41/51 du menar. Misstänker det iaf som du uttrycker dig.

Det finns flera andra Michelin Agilis däck, bl a andra vinterdäck, Agilis Camping och Agilis avsedda för lätta lastbilar...

/ Olle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Test av däck

Ni som har kört med friktionsdäck, har ni märkt en förhöjd bränsleförbrukning, jämfört med rena sommardäck på sommarväg och har ni noterat om åretruntdäcken har ett större rullmotstånd?

Sen undrar jag hur hållbarheten är, jämfört med rena sommardäck?

Har någon av er några erfarenheter av Hankook däck? Jag kan ev. få bra pris på såna.

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Test av däck

Ni som har kört med friktionsdäck, har ni märkt en förhöjd bränsleförbrukning, jämfört med rena sommardäck på sommarväg och har ni noterat om åretruntdäcken har ett större rullmotstånd?

Sen undrar jag hur hållbarheten är, jämfört med rena sommardäck?

Har någon av er några erfarenheter av Hankook däck? Jag kan ev. få bra pris på såna.

Mvh
Rolle

Har mycket dålig erfarenhet av Hankook däck till personbil. Vet inte om deras grövre däck är annorlunda men när jag bytte till Pirelli sa killen på däckfirman " köper man skitdäck blir det så här" de blev ovala i slitbanan och skakade och hela bilen betedde sig underligt. Kollade inställningar med fyrhjulsmätning när jag bytte däck och den var helt ok. Körde bara ca 1500 mil med Hankookdäcken. Aldrig mer lågprisdäck på mina bilar.
Ove.G
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Test av däck

Tack för svaret!!! Höll dom bara i 1500 mil, eller bytte du pga att båda däcken var ovala???
Var det friktionsdäck du hade? Jag har läst testresultat, där man kört över 5000 mil på Hankook, fast det var förstås sommardäck och många var nöjda med sina däck.

Om det var friktionsdäck du hade, skulle jag uppskatta om du ville säga nåt om dina intryck vad gäller bränsleförbrukning och rullmotstånd, jämfört med sommardäck och andra fabrikat.

Såg för några dagar sedan ett par Gislaved vinterdäck som har suttit fram på en LT31'a som också var ovala, så det kan nog hända i de bästa familjerna... Jag misstänker att om man kör lite för fort över trottoarkanter, som t ex när svängradien inte räcker till, kan åstadkomma dessa problem på vilket däck som helst.

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Test av däck

Sommardäck till vanlig personbil (Mitsubishi Carisma). Absolut inget slarvköra. Men misstag kan ske med alla märken, men det var v bak och h fram som blev konstiga. Däckkillen misstänkte att det kunde vara dålig balansering, men det märktes inget särskilt när vi körde bilen så jag vet inte vad det berodde på.
Ove.G
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Test av däck

I Gislaved däcken jag såg, var det inte frågan om obalans, utan korden som brustit inne i däcken och i ovalitet rörde det sig om flera centimeter.

Om man kör ner i potthål, kan det också hända att däcken tar stryk, likaså när dom har fräst bort asfalt, innan de lägger på ny asfalt.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Test av däck

Jag har Hankook på min saab dom funkar kanon.Jag kör hårt med saaben både bana och vanlig väg
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Test av däck

Enligt en rutinerad gummiverkstadsägare är det ingen slump att Michelin har konstruerat ett däck som kallas Camping.
"Vanliga" däck blir ofta ovala om de sitter på husvagnar eller bak på framhjulsdrivna husbilar. Hans rekommendation var att om man kör med friktionsdäck så byt mellan axlarn varje 4-500 mil
Rätt eller fel ???

/ Olle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Test av däck

Ska jag tolka det som att Michelin är ett ovanligt däck som är så mycket bättre att det möjliggör ett avsevärt högre pris? ;)

Vad skulle skillnaden vara som gör att man bör skifta mellan fram och bak på "vanliga" däck, men som man inte behöver på Michelin?

Självklart att han som säljer dyra däck måste kunna leverera trovärdiga argument... annars blir dom ju inte sålda...

"Man får vad man betalar för" börjar bli en sliten klyscha, som iofs är riktig om man jämför Porsche med Fiat, men även i Porschen finns begränsningar i hållbarhet avsiktligt inbyggda, men när det gäller däck, är jag säker på att det inte stämmer. Min grabb har t ex Hankook däck på sin AMG Merca och de fungerar alldeles utmärkt och tål brutala accellerationer...

Med däck, är det som med allt annat... ett känt märke/logga gör att det går att ta ut ett högre pris, även om generiska produkter oftast är tillverkade i samma fabrik/maskin och av samma arbetare... Som t ex på Continental, där även Barum tillverkas... Eller Hondas Elverk kontra kopian som är exakt likadan, där alla reservdelar passar på båda... TV apparater som Anderson som tillverkas av Samsung... Tvättmaskiner, där den dyraste modellen ofta är likadan som den billigaste, sånär som på några byglingar som saknas på de billigare... und so weiter...

Nu börjar det visst bli lite OT, sorry. Frågan var om nån har märkt någon skillnad i rullmotstånd och bränsleförbrukning mellan friktion- och sommardäck?

Mvh
Rolle
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Test av däck

Tolka det som att Michelin Camping och andra transportdäck är mer förstäkta än andra Michelindäck.
/ Olle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Test av däck

Hur då mer förstärkta???

Alla C- klassade däck har ju 6 eller 8 lager kord (textil eller stål).

Har Michelin Camping ännu fler lager?

Mvh
Rolle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Test av däck

En aspekt på det här med däck är att framhjulsdäcken slits snabbare än bakhjulsdäcken, i varja fall på min bil. Inför Påskens rundresa i Europa tänker jag därför skifta framhjuls- resp. bakhjulsdäcken, alltså sätta framhjulsdäcken bak och bakhjulsdäcken fram eftersom däcken är "halvslitna". Jag kör året runt på Michelin Agilis Snow and Ice.

Synpunkter, någon?

Jappe
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Test av däck

Jappe,
tänk på rotations- och slitage-riktning när du skiftar hjul!

V bak blir H fram, H fram blir V bak.
H bak blir V fram och V fram blir H bak.

Att skifta rotationsriktning på däcken gör att däcken måste
"slitas in" igen och det innebär förlorade körmil.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Test av däck

Nu gör du mig förbryllad, Hans/SMOETT! Jag trodde att

V bak blev V fram o.s.v.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Test av däck

Jeg skal legge litt mer til forvirrinen: dere har begge rett!!

Hvis dekkene har merke for rotasjonsretning så er Jappe sin teori helt korrekt, har de ikke slike merker så vinner en litt levetid med kryssbytting. Mener at de dekkene Jappe bruker har rotasjonsmerking - ergo et venstredekk bli på venstre side og høyre på høyre.
 
Toppen