håkansson2
HBK Medlem
Tycker jag kan ana den nya pickupen med flakkåpa....
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Påminner lite om Oslos konserthus tycker jag.
De har fått 180.000 förbeställningar, så några tycker uppenbarligen att den är frän...
I USA fungerar (i varje fall fungerade för några år sedan) bilförsäljningen helt annorlunda än i Sverige. Ingen amerikan beställde en bil för att sedan vänta flera månader medan den tillverkades och levererades. Man valde och köpte en färdigbyggd bil från bilfirmans lager och körde hem samma dag eller dagen efter. Om 180 000 är förbeställda är det sannolikt från handlare som köper till lager.
Problemet tankningen är nog mest påträngande, skulle kunna köpa konceptet om det var en laddhybrid. Ska man kunna använda den som tänkt lär man bli stående någonstans. Ska man sen ladda lär det ta många timmar om man inte har en riktig snabbladdningstolpe men vem har det? Finns det någon blir det nog kö. Att åka från en bensinbil på en kort sträcka är inget svårt men det drar ju enorma mängder el, skulle man åka bana är det tomt på kort tid, I formel e byter de bile efter halva sträckan och inget långlopp.
Det som skulle ingå är ju ett tak av solpaneler minst och ett elverk av den kraftigare sorten.
Bättre att bygga en skåpbil så man får plats med allt som behövs.
Den där Musk har en massa ideer men tills han verkligen visat vad han kan med sina produkter så är det mest orimliga fantasier, rätt vad det är så vänder vinden och tesla kursar och vi står med en batterifabrik som kommun och stat ska betala. En otroligt riskfylld investering och att den hamnade i sverige beror väl på att de var lättast att blåsa.
Har väldigt lite med kraft att göra, här gäller det bara få fäste för hjulen.
Tesla selges ikke gjennom vanige forhandlere, og av den grunn får de ikke selge biler i et par stater i USA hvor fabrikker ikke har lov til å selge direkte. En annen sak er at det er et problem for tradisjonelle forhandlere å selge elbiler da de ikke har samme behov for service og vedlikehold som andre biler. En vesentlig del av forhandlernes inntekt kommer just fra dette og ikke fra salg av nye biler.I USA fungerar (i varje fall fungerade för några år sedan) bilförsäljningen helt annorlunda än i Sverige. Ingen amerikan beställde en bil för att sedan vänta flera månader medan den tillverkades och levererades. Man valde och köpte en färdigbyggd bil från bilfirmans lager och körde hem samma dag eller dagen efter. Om 180 000 är förbeställda är det sannolikt från handlare som köper till lager.
Nå lever jeg i et av de land hvor UTE eller pick-up trucks er det normale, og designen på Cybertruck kan for mange her være fristende - jo mer brutal jo mer tiltrekkende. En brautende RAM 1500 eller den mer sedate Ford F150 blir gjerne påhengt endel ekstra stafasje for å se mer brutal ut enn de er. Cybertruck passer inn i bildet, på samme måte som Humvee gjorde i sin tid. Klarer Tesla å holde de annonserte prisene så blir det en storselger i USA, Canada og Australia, timingen for lansering passer og for vårt marked - Tesla har nå et ladenett som langs kysten og jobber med å få på plass ladere langs de store veiene i innlandet. Disse blir i sin helhet solar og batteri løsninger da det ikke finnes infrastruktur fra før.Undrar om det inte är ett PR-trick. Ett sådant missfoster är väl osäljbart. Vad skall man ha skapelsen till? Till husbil duger den i alla fall inte.
Så du menar att man kan ladda batterierna med upp till 875 A om man räknar på 400v.
Men var ska man ladda bilen om man bor i lägenhet en vanlig stolpe för värmare blir ju 230v max 10a 23kwh över natten motsvarar drygt 2 l bensin i energi.
räknade att jag en period i somras betalade 2,44kr / kwh dvs 56kr brukar bli dyrare på vintern.
Alla pålagor och skatter på elpriset gör ju att den är riktigt dyr och dyrare lär den bli.
På ex, campingar i spanien kostar det över 0,3 eu /kwh ca 3,3kr skulle man ladda en tesla på campingen skulle det kosta 76kr skulle man då ladda 145kwh så ca 1000kr och ta 63 timmar.
Så tillgång till billig och mycket ström är viktigt med elbil. Så det handlar om de rika med eget hus som har råd att dra in kraftiga ledningar och inte bor på landet med dåliga ledningar. Livslängden på batterierna blir kraftigt förkortad om man ska ladda dom så kraftigt. Den tillgängliga strömmen är avsevärt mindre än märkströmmen genom den styrning man har av laddning och urladdning men räknar man enbart på märkeffekten under ideala förhållanden kan man kanske komma upp i höga miltal men knappast i verkligheten om man inte går förbi datorn med något hemligt kommando.