• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Termostat

F

F.d. 8653

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 14 (?)
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 TD 122hk
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B544
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Kylsystem
Hejs! Nybliven Hymer B544 ägare och idag var jag ute på en tur för att bekanta mig lite med bilens beteende i trafik och så. Bilen är köpt privat, annars hade jag vänt mig till företaget. Och så till problemet...

Temp.mätaren inte går upp till mitten läget på temp.mätaren (90 grader). Skulle väl gissa att termostaten gett upp. Någon som vet om den är bökig att byta själv? Var sitter den? Något speciellt att tänka på? Bilen ger dock gott om värme ännu.

Tacksam för svar!

Mvh Teemu

F

F.d. 8653

Guest
Tempen idag låg väl runt +10-+13 ute och mätaren går upp till det lite längre sträcket mellan 50 och 90. Gissar att det kanske skulle vara runt 70 grader kanske...

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025
Hej Teemu,
Har likadant problem på våran Fiat, har bytt termostat, spolat systemet, bytt vätska, gjort allt man kan gjöra, trots detta tar det flera mil innan tempen kommer upp och då bara till en 70 - 75 grader,
värmen inne i hytten har trots detta varit okey, inget att klaga på,
I höstats satte jag en skiva direkt på kylaren, resultatet kom direkt, värmen kommer något snabbare, tempen i kylssystem går nu upp till 90 grader, ibland ända upp till 95 grader, ibland när det varit långa backar eller utetemperaturen befunnit sig på 18 - 20 grader har den stått länge på 95 grader, varit orolig att den skulle börja "koka" men icke, så småningom har den sjunkit till baka till 90 - 92 grader, (termostaten är på 92 Grader),

Känns mycket bättre att köra omkring med en motor som har arbetstemperatur på ca 90 grader.
Det bästa vore om man kunde konstruera en "gammaldax" kylargardin!

Är lite orolig hur det kommer att fungera på sommaren, om det nu kommer nån riktig värme, det är inte så lätt att få bort skivan som sitter på kylaren!
Det är väl värt att prova med att täcka för kylaren, nu vet jag att mitt system fungerar bra, mycket bra
Lennart
Troligen får jag konstruera en

F

F.d. 8765

Guest
Hej Teemu.
Jag har haft åxå haft en B544, men med en 2.5 liters TDI. Fiatmotor.
Den kom heller aldrig upp i värme. Detta påtalade jag för försäljaren. Med samma fundering som du, att termostaten var kass. Detta skulle undersökas med en Fiatverkstad. Resultatet blev följande: Dessa motorer skall inte ha högre arbetstemperatur, fick jag till svar, och ev byte till "vintertermostat" vilket jag hade förordat var inte att rekomendera. Så det var att använda Truman även under färd. Idag har jag en B644 med 2.8 JTD. Där finns inte dessa problem,nu har jag värme så det räcker. Vad det är för öppningstemp på termostaten vet jag inte.
Hoppas du kommer tillrätta med problemet.

F

F.d. 52950

Guest
Hei
Jeg har samme motor i min Knaus Travelliner 2000 mod og forholdet på temperaturen er akkurat likt ditt.
Den holder ca 70-75 gr. C. uansett.
Men har intet å klage på varmen i varmeapparatet.

F

F.d. 8653

Guest
Nej, jag klagar inte heller på värmen i kupen ännu i alla fall. Gott om värme verkar det bli ännu så länge. Tyckte och tänkte bara att det verkade vara väldigt låg arbetstemp, men det verkar som att det är så det är helt enkelt.

Tackar så mycket för allt engagemang! :)

Toppen