• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telias "Öppen Fiber"

F

F.d. 2621

Guest
Sedan en tid bedriver Telia en kampanj i Kungsbackas områden, dock inte i alla. Man vill propagera för denna nya teknik, som man vill införa under förutsättning, att minst 30 % av hushållen i de av Telia föreslagna och intressanta områdena förklarar sig beredda beställa den nya tekniken.

Kostnad för inkoppling är för dem som tecknar sig senast 18 maj är 19.400.- och för dem som senare gör det blir kostnaden nästan dubbelt så stor. Diverse finansieringar erbjuds med sedvanliga kreditkostnader.

Frågan är vem som behöver denna nya teknik. Vi som redan har fungerande andra lösningar och som inte har extra stora krav på funktion och kapacitet, bör enligt Telia ändå inse, att en uppkoppling av fibertekniken ändå innebär en värdeökning av huset vid en ev försäljning. Hmmm . . .

Det vore intressant att höra synpunkter på frågan - onödigt eller nödvändigt på sikt????
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Man måste nog själv speca sin krav och fatta beslut utifrån det. Har också en fiberförening på G och vankar lite.

Å ena sidan är det bra, å andra sidan finns behovet med så mkt mobila erbjudanden?

Det är klart, är man stor familj med mkt datakonsumtion kan det nog vara OK. Fast är man ute med husbilen mycket har man ingen glädje av det..

/M
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Ja, det är nog rätt som Telia säger, vi ska under detta år installera fiber utanför Kristianstad.
Om man har Viasat eller Canal Digital så enl. våra uträkningar blir det billigare att hänga på inkopplingen per år. ( förmodligen mängdrabatt ).
Om man också betänker att man får upp till 100 Mb in, samt att man installerar en roter så kan man trådlöst skriva ut dokument med bluetooth till skrivare.

Detta är en satsning genom ett samarbete mellan kommun och EU för att göra Sverige digitalt: gäller framtida informationer som Läkare genom datan, kommunala informationer, m.m.

Så dom 19500kr är väldigt subventionerat.

Var på ett infomöte härom kvällen.
Bosse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Jag sitter just och tittar på en grävmaskin som gräver för fiberkabel över våra marker.
Jag har beslutat att inte ansluta oss trots att de drar kabeln 20 m från kåken.
Det skulle kosta mellan 15 -20 000 att ansluta sig.
Just nu har jag 7 Mb ner via ADSL och det räcker för oss.
Och när de andra ansluter sig så blir det ju mer bandbredd över till oss via ADSL.
:cool:
Sedan använder vi 3G och WIFI ett halvt år i husbilen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Jag hade inte tvekat utan anmält mig direkt! Vi har Telia ADSL men kommer bara uppnå 12Mbs så vi saknar mer kraft.

Med 4g operatörerna så kommer vi som högst upp i 40Mbs men då finns det begränsningar i trafik per månad. Just nu är vi en period i Grekland och tittar på svensk TV varje dag, via Slingboxen. Det skulle inte funka praktiskt utan en fast anslutning hemma.

Rent allmänt så är jag övertygad om att vårt nyttjande av nätet kommer att öka avsevärt framöver.

Hemma bor vi strax norr om Kungsbacka och vi är mycket avundsjuka på erbjudandet, hälsar Björn
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Adsl finns snart inte på landsbygden eftersom Telia plockar ner stolparna.
3g/4g skulle kanske fungerat om det byggdes ut tillräckligt men operatörerna vill ha in minst lika mycket pengar på bredband som de fick från sms och tal. Därför har det blivit orimliga priser om man vill ha användbart med Gb/mån.

Har fiber på landet och vår förbrukning har ökat enormt just eftersom man inte har någon begränsning, allt på nätet är tillgängligt utan att man behöver tänka sig för. Play-tjänsterna är det som ökat mest eftersom man slipper passa tiderna när programmen sänds. Så såg min förbrukning ut i februari:
DD-WRT (build 21061) - WAN Status.jpg

Eftersom jag är ordförande i en bredbandsförening så gjorde jag en jämförelse mellan kostnaderna mellan olika alternativ för ett år sedan (de röda siffrorna gäller). Förklaring till siffrorna finns här...
microsoft-excel_2.jpg

Sammantaget så talar allt för att man ska ansluta sig till fiber utom i det fall om man inte alls kommer att maila eller surfa eller använda internet.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Hade jag fått frågan om fiber hade jag hoppat på direkt.
Åtminstone om det innebär att jag kan välja vilken operatör som helst (eventuellt efter initial bindningstid).

Dels för att få tv och bredband på en (lägre) faktura. Men också för att bryta Telias bredbandsoligopol, som de har i vår ort.

4G ser jag, för min del, inte som ett riktigt alternativ. Detta av två skäl; Det är en delad resurs, ju fler som kopplar upp sig desto lägre hastighet. Och dels för att i stort sett alla operatörer har tak på mängden data som ingår. Något sådant finns inte på fiber.

Dessutom så måste man ju tänka sig några år framåt i tiden. För fem år sedan så fanns bara en bråkdel av den datatrafik vi ser idag. Hur ser det ut om fem år till?
Det som vi tycker är bra nog idag, räcker det till om fem, tio år?

Snart släcker de ner ännu fler TV-frekvenser och kräver nya boxar (Boxer TV).
Hur dyr blir den uppgraderingen, med påföljande månadskostnad?
Då kanske det lönat sig om man installerat fiber redan nu.

Jag ser fiber som en framtidssäkring.

Men i ursprungsfrågan stod "Telias öppna fiber". Hur öppen är den? Om man inte tar den, finns det andra intressenter som funderar på att göra samma sak? Troligen inte.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Jag har tackat nej pga en fungerande snabb 4G-anslutning.
Eftersom jag använder mitt mobila bredband både hemma och på resande fot skulle en fiberanslutning endast betyda en merkostnad.

Att fiber skulle höja värdet på fastigheten är bara ett säljargument.
Jag är rädd att de som anslutit sig till fibernät står med Svarte Petter när 5G-nätet står färdigt om några år!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Jag har tackat nej pga en fungerande snabb 4G-anslutning.
Eftersom jag använder mitt mobila bredband både hemma och på resande fot skulle en fiberanslutning endast betyda en merkostnad.

Att fiber skulle höja värdet på fastigheten är bara ett säljargument.
Jag är rädd att de som anslutit sig till fibernät står med Svarte Petter när 5G-nätet står färdigt om några år!

Om du tecknar dig för Telias största 4g-abb så får du 10gb för 399kr/mån. Hur länge räcker det till svt-play?? Ganska kort tid faktiskt och därmed blir det billigare med fiber.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Om du tecknar dig för Telias största 4g-abb så får du 10gb för 399kr/mån. Hur länge räcker det till svt-play?? Ganska kort tid faktiskt och därmed blir det billigare med fiber.

Naturligtvis har jag inte Telia, mitt 4G är på 100 GB och kostar 175:-
Telia borde bojkottas!

Förresten har de inte täckning där jag bor!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Fick erbjudande från Telia tror det va 16". Tackade nej. Känns inte som en investering på huset direkt eftersom då är man jordad.
Bor så nära telestationen så Telia erbjuder 60 mbit på lina om vi vill men har nöjt oss med 30. Fungerar utmärkt.

Så slapp man hålla på o lägga om plattorna också eftersom dom bara återfyller inte återställer.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Glöm inte bort experten som för ett antal sedan sa att enligt hans uppfattning fanns det ett behov av ca 1 persondator i världen.
Hur är det nu? Hemma har vi i 3 telefone,r i 2 bärbara datorer och i en platta. Det senaste är den nya tv:n.

Så experter tippar sällan rätt och utveckling och behov och lösningar går rasande fort. De få som ännu inte har en pc kan snart inte sköta bankaffärer, hantera och skaffa information. Man kan inte vara med i HBK. All post kommer snart att komma digitalt. Utvecklingen, på gott och ont, går inte framåt- den är snabbare än Jas, alltså i överljudsfart. Så jag saknar att det ännu inte finns fiber där vi bor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Tre är mån om sina kunder och efter avtalstidens slut blir man erbjuden halva priset. Mitt abonnemang har förbättrats både till avgift och volym genom åren.

Häromdagen ringde de och berättade att de ville sänka avgiften på hemtelefonen med 20%. Haken är att de förlänger abonnemanget men jag hade ändå ingen tanke på att avsluta det.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Vi hoppade på Telias erbjudande om villafiber för dryga 3 år sedan. Vill minnas att vi betalade 9.000:- i installations/startkostnad förutsatt att vi accepterade en bindningstid på 24 månader.
Ångrar mig inte en sekund även om jag blev lite orolig sen när det visade sig att Telia drar fibern samma väg som befintlig teletråd går. Är den nergrävd så gräver de ner fibern, är teletråden lufthängd så hamnar även fibern där.
I vårt fall blev det lufthängd men peppar, peppar så har det funkat kanon utan avbrott hittills. Vi får i princip alltid ut max (100Mbit) ur anslutningen.
Man blir snabbt bortskämd och ett byte ner till ADSL igen finns inte på kartan.

Att det skulle vara en investering och öka värdet på kåken har jag väldigt svårt att tro. Om man funderar på att installera fiber skall det nog vara för att man vill åt prestandan och tillförlitligheten.

Sen att 5g skall komma och konkurrera ut en fast fiber tror jag heller inte på. Trådlösa tekniker må ha tjusiga teoretiska siffror men verkligheten ligger ofta väldigt långt därifrån.

Personligen skulle jag välja fiber även idag.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Det pratas en del om 5G. Planen är att standarden för 5g ska vara klar 2017. Och de första näten ska kunna slås på 2020.
I de nya 5g-näten kommer det vara fler maskiner än människor uppkopplade
ca 50 miljarder uppkopplade apparater!!!!
Man får en samlingsfaktura med alla uppkopplade pryttlar i avtal om 24 månader, mamma mia.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telias "Öppen Fiber"

Det pratas en del om 5G. Planen är att standarden för 5g ska vara klar 2017. Och de första näten ska kunna slås på 2020.
I de nya 5g-näten kommer det vara fler maskiner än människor uppkopplade
ca 50 miljarder uppkopplade apparater!!!!
Man får en samlingsfaktura med alla uppkopplade pryttlar i avtal om 24 månader, mamma mia.

Det bör räcka i några år i väntan på 6G!
 
Toppen