• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Telia

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Telia

Det var på NMT det där batteripaketet fanns, vart mindre på 2G resp 3G o vet inte om det finns alls på 4G??

De plockade ut en massa 48V små dieslar men de "försvann" nästan i samma takt som de monterades...

När jag skev telestation så menade jag huset med AXE växeln i, där fanns i regel ett batteri rum. Och tanken var vid elavbrott/samhällsstörning att man skulle köra runt med en ronderande dieselgenarator och ladda så att man alltid kunde ringa från sin fasta telefon. Den som är förbunden med ett kopparpar mellan stationen och telefonen.
Så vid ett större strömavbrott tror alla man kan ringa på sin mobila telefon, ja det kan man men det vara bara någon timme sedan är de små batteripaketen slut som står i dessa radiohus bredvid masterna. Men PTS har gett upp då marknadskrafterna är större, så det skall väl till en rejäl olycka innan förändring sker. Behöver inte vara värre än ett strömavbott på några timmar och en brand på det.
Nä det är inte som det har varit. Någon dag före jag gick på min huvudsemester så var där inte en enda bank, brandlarm eller annan högriskanläggning som nådde sin larmmottagare i detta land. Hela Multicom nätet låg nere under en dag. Och Multicom säljs som det säkraste.

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

Ska kolla med den där mobilhemtelefoni..men här är det kanska så dåligt mottagning för alla operatörer..

D

DeVille

Guest

Intressant detta, ni som lämnar Telia.. Vem reparerar kabeln som går i luften in till mitt hus?

Som det är idag så ringer jag till telia och de sätter upp en ny om något skulle hända med den.
För det är väl inte så att jag ändå måste sitta och betala någon ledningsavgift till Telia?

/DeVille

T

Teddi

Guest

hej,,byt till 3,,med allting,,både bredband (trådlöst) telefoni,,samma hemnummer som telia,,halva pengen,,ock då får du dessutom telefonerna gratis,,
inte nog med detta,,kontinuerliga erbjudanden om iphone ock annat,,
kabeln till huset??klipp den,,:) detta bara början på ett monopol som tagit slut,,
ja betalar för två mobiler--bredband 36mbit va de nu heter:) fri surf,,

runt 500 spänn i månaden,,

elbolagen står på tur,,va så säker,,teddi,,

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Intressant detta, ni som lämnar Telia.. Vem reparerar kabeln som går i luften in till mitt hus?

Som det är idag så ringer jag till telia och de sätter upp en ny om något skulle hända med den.
För det är väl inte så att jag ändå måste sitta och betala någon ledningsavgift till Telia?

/DeVille

Skanova sköter ledningsnätet inte Telia (i alla fall i den här landsänden), så i det fallet spelar det ingen roll vem du ringer med längre.

Än bättre om man ringer via fiberkabel då kan den den där (gammelmodiga)tråden dingla från husnocken bäst den vill, för den använder jag ändå inte. :D

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej teddi!
Tack tänk om jag var lika modig som du, tanken från min sida har funnits länge men därifrån till handling är ett stort steg!
Men ett sådant inlägg som dit det stärker, nu är det bara en tidsfråga var så säker Nordea & elbolaget står sen närmast på tur!!!
Mvh.

hej,,byt till 3,,med allting,,både bredband (trådlöst) telefoni,,samma hemnummer som telia,,halva pengen,,ock då får du dessutom telefonerna gratis,,
inte nog med detta,,kontinuerliga erbjudanden om iphone ock annat,,
kabeln till huset??klipp den,,:) detta bara början på ett monopol som tagit slut,,
ja betalar för två mobiler--bredband 36mbit va de nu heter:) fri surf,,

runt 500 spänn i månaden,,

elbolagen står på tur,,va så säker,,teddi,,

Toppen