• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Telia

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Fick en telefaktura i dag :samtal för 30:50 kr. Ska ändå betala 584 kr.Kommer att säga upp abonnemanget nästa vecka .Det är ju inte klokt !!!!

F

F.d. 2944

Guest
Sv: Telia

Jag har oxå tröttnat på Telia och deras prissättning.
Kollade runt lite och hamnade till slut hos AllTele med all kommunikation.
Har man ADSL-bredband väljer man till IP-telefoni för 40 :- / månaden och behåller fasta numret.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Har själv kört med AllTele nu i snart 2 år och det fungerar precis lika bra som vanligt abbonemang men är bra mycket billigare ;)

Det enda den som som ringer till mig (kanske) kan märka är att det i luren låter som en signal går fram först innan det ringer på min sida och jag svara, men det är en marginell sak och kanske bara är här hos mig också...

F

F.d. 2944

Guest

Janne
Kan berätta en solskenshistoria om dom.
När jag gick över helt lovade dom att min iPhone skulle funka precis som hos Telia.
Efter någon vecka testade jag att köra den som modem till lappen, nix.
Ringde suporten som sa att dom inte hade den tjänsten.
Ringde kundtjänst och tjurar.
Då får jag ett fritt bredbandsmodem utan kostnad!!!
Snacka om kompisar.

Nu till solskenet.
För någon månad sedan hade jag hemskanes brådis och kastade i en tvättmaskin. Hörde efter ett tag att det klonkade i trumman.
Ja, ja, det är väl som vanligt en femkrona.

När jag plockade ur maskinen, vad låg i botten?
Ett jätterent trådlöst modem från AllTele :-(((((

Totalt stendött förstås, i förra veckan tog jag mod till mig och mailade, berättade historien och fråga va ett såntdäringa modem månne kosta att köpa.

I fredags fick jag svar från tjejerna på kundtjänst.
Vi har tittat på ditt ärende och beslutat att skicka dig ett nytt modem och telefonkort utan kostnad.

Fler sådana leverantörer tack, men så ärom norrläningar oxå

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Tänk på detta om ni har ett riktigt inbrottslarm som ringer t.ex. en larmcentral innan ni säger upp er vanliga telefoni. Alltså inget securitas direkt eller sector alarm för dom tar sig fram på annat sätt. Säger ni då upp den vanliga telfonlinan och går över till IP telefoni så blir det helt kass. IP telefoni går bra att ringa på men om där blir strömavbrott i stadsdelen eller huset eller att någon öppnar fasadmätarskåpet och bryter med huvudbrytaren så kan inbrottslarmet inte nå larmmottagaren. Alltså, även i händelse av akut karaktär så kan man inte heller ringa på den fasta telefonin vid strömavbott. Tyvärr är det inte så många som tänker på detta.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

det är säkert helt sant, men för egen del blev det bara bättre

numera går telefon liksom data m.m genom en fiberkabel rätt in i villan istället för Telias frihängande luft-ledningar som sträcker sig min 20m till närmaste stolpe (som delas av 8 villor) och går genom välvuxen gran & tall skog med allt det medför när det blåser..... ;)

F

F.d. 1370

Guest

Auja, auja! Vi e´ sikkert mange skauninger som hanteret denne sag pau samme sed, udan minste knussel! Vi aer teminstingens lie goa som alle norrifra rondellen ve Markaryèd ve efyran. Sådesså!
Vi skauningar e nokk iallafall myed govenligare, än di norrifrau! Abselut!

Trevlig helg alla!(i synnerhet Gomer för många kloka tankar!)

/Nils

(Lite i åtanke om tråden om svenska eller inte på forumet...?!)

Senast redigerad av en moderator:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Auja, auja! Vi e´ sikkert mange skauninger som hanteret denne sag pau samme sed, udan minste knussel! Vi aer teminstingens lie goa som alle norrifra rondellen ve Markaryèd ve efyran. Sådesså!
Vi skauningar e nokk iallafall myed govenligare, än di norrifrau! Abselut!

Trevlig helg alla!(i synnerhet Gomer för många kloka tankar!)

/Nils

(Lite i åtanke om tråden om svenska eller inte på forumet...?!)

Tur man har skånsk ordlexicon :D:D

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Vi har också fiber in i huset, 19:- i månaden i telefonabonnemang och nu sista månaden hade vi ringt för 24,50. Tillsammans med gamla abonnemang på datorn och telefonen hos Telia så sparar 250:- /månad

F

F.d. 16416

Guest

Jag har oxå tröttnat på Telia och deras prissättning.
Kollade runt lite och hamnade till slut hos AllTele med all kommunikation.
Har man ADSL-bredband väljer man till IP-telefoni för 40 :- / månaden och behåller fasta numret.

Hej!
Har telia fast och telia ADSL 6-8 Mbit/s och kommer oftast inte upp till detta och höga räkningar i förhållande till samtal.
En okunnig fråga...måste datorn vara igång för IP-telefoni? Har en fast dator i källaren men vi använder oftast två PC uppe via en router vid första jacket i källaren.
Kan man använda flera jackar med IP-telefoni.
Är nog en fosil, som är kvar från Televerkets tid!

Roadglider

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Hej!
Har telia fast och telia ADSL 6-8 Mbit/s och kommer oftast inte upp till detta och höga räkningar i förhållande till samtal.
En okunnig fråga...måste datorn vara igång för IP-telefoni? Har en fast dator i källaren men vi använder oftast två PC uppe via en router vid första jacket i källaren.
Kan man använda flera jackar med IP-telefoni.
Är nog en fosil, som är kvar från Televerkets tid!

Roadglider

Nä nä, bara modemet är vid liv så kan du nyttja din IP telefoni och därtill ansluta hur många jack du vill. På de modem som jag sett nu så sätter man bara i jackproppen i första jacket så är allt kopplat och klart. Den linjespänning som tidigare kom från telestationen tillverkas nu i modemet. Skillnaden är att på telestationen så är där ett jättepaket med batterier som förser stationen med spänning och därför kan man alltid ringa, även vid större strömavbrott. Tidigare var tanken att man skulle köra runt med dieselgenerator och ladda dessa batterier, vet inte hur telias orginisation ser på detta numera.

F

F.d. 2944

Guest

Anders
Ang. larmet har du givetvis helt rätt.
I min gamla lokal hade jag VeriSure från Securitas, deras hemlarm som inte är kopplat till larmcentral. massor med strul, bråk med suport och oförstående spolingar. Dessutom, som du säger, bryter någon strömmen så tutar dom små sirenerna, sedan inget mer KÖP INTE!!!!

Köpte istället Vikinglarm och har installerat det. GSM-larm oberoende av el och fasta kablar, dessutom kopplat till tre grannar i närheten som jag inte vill möta i en mörk skog om jag inte "luktar rätt"
Kan inte säga idag om det är bra eller dåligt men i dagsläget funkar det. Knarrevik är en god förespråkare för märket och han borde ju veta ;-)))

Roadglider
Det är en digital djungel där ute. Jag är kanonnöjd med AllTele medan en annan kan ha dom som hatobjekt.
Jag tror att mycket beror på vilket område du finns i och vilka aktörer som verkar där.
Googla, kolla. I mitt fall valde jag att lägga alla ägg i en korg.
Faktura från en leverantör och en suport.
I mitt fall har det funkat kanon!

F

F.d. 16416

Guest

Tack för svar på detta.

Enda nackdelen är tydligen ett strömavbrott. Om jag skulle bryta lårbenshalsen, kan jag ju larma 112 via min Nokia-mobiltelefon modell/ä utan kamera och andra finesser men med kontantkort. Kommunikationsredundans!
Handlar oftast på ICA utan att tala i mobilen, så jag har nog batteritid kvar!
Konceptet med IP värt att undersöka.

Roadglider:)

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Köpte istället Vikinglarm och har installerat det. GSM-larm oberoende av el och fasta kablar, dessutom kopplat till tre grannar i närheten som jag inte vill möta i en mörk skog om jag inte "luktar rätt"
Kan inte säga idag om det är bra eller dåligt men i dagsläget funkar det.

Jag har haft Vikinglarmet under många år och det funkar. Eftersom jag inte har kopplat det direkt till grannar så kan jag testa med falsklarm ibland för att kontrollera. Först SMS och sedan uppringning.

Jo, det har förresten fallerat vid ett tillfälle då vi befann oss i Norrfällsviken, 85 mil hemifrån. Först panik och avlyssning om någon tagit sig in och sedan samtal till granne som kontrollerade att allt var som det skulle. Falsklarm alltså, av okänd anledning!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En kjekk sak med ip-telefon, har du en router i husbilen så kan du ta med hjemmetelefonen! Eller som jeg - har med svensk ip-telefon i Australia. Husk å ikke benytte den for nødtelefon når du er ute på tur!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om man av någon anledning inte vill göra sig av med det fasta numret utan bara abonnemanget kan man idag få det överfört till mobilen. En del operatörer kallar det "hemnummer" och var från början helt gratis.

F

F.d. 16416

Guest

Kan man göra detta, om man har ett bundet bredband till numret?

Roadglider

F

F.d. 55397

Guest

... Skillnaden är att på telestationen så är där ett jättepaket med batterier som förser stationen med spänning och därför kan man alltid ringa, även vid större strömavbrott. Tidigare var tanken att man skulle köra runt med dieselgenerator och ladda dessa batterier, vet inte hur telias orginisation ser på detta numera.

Det var på NMT det där batteripaketet fanns, vart mindre på 2G resp 3G o vet inte om det finns alls på 4G??

De plockade ut en massa 48V små dieslar men de "försvann" nästan i samma takt som de monterades...

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jo, det har förresten fallerat vid ett tillfälle då vi befann oss i Norrfällsviken, 85 mil hemifrån. Först panik och avlyssning om någon tagit sig in och sedan samtal till granne som kontrollerade att allt var som det skulle. Falsklarm alltså, av okänd anledning!

Om en liten solstråle eller spegling hittar till en PIR-sensor så utlöser den larmet. Vi fick falsklarm flera ggr vid ungefär samma tid men inte alla dar. Blev väldigt konfunderad, men var så hemma en gång och råkade se att en strimma av ljus från takfönstret lyste på PIR-sensorn.
Jag har också köpt Vikinglarm och det funkar bra än så länge. Bra att kunna ringa upp, skicka SMS och kolla att allt är OK.
Jag har också tröttnat på Telia efter att ha varit helkund i över 45 år.
Jag bad att få ha telefon och bredbandsabonemanget viland när vi är utomlands, men si det gick inte. Då sade jag upp det, och även det mobila bredbandet.
Är man inte flexibel blir man av med trogna kunder.
:mad::mad::wall:
Tack för tipset om AllTele.
//W

Toppen