• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia - Velia - Felia

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag fick en räkning på mobilt bredband från Telia på 161 kronor. Arg som fan ringde jag 90200 och efter 20 minuters väntan fick jag veta av en "näbba" att jag hade signerat ett avtal med Telia! Avtalet skulle gälla mobilt bredband som jag absolut inte har efterfrågat. Dessutom hade man använt sig att ett gammalt telefonnummer som jag lämnade för länge sedan.

När jag påpekade för "näbban" att Telia uppenbarligen gjort fel här sa hon: "Ring Polisen"! Hon gav sig inte! Jag hade signerat ett avtal som jag inte hade en aning om.

Skumma affärer i gamla sovjetrepubliker m.m. kan jag möjligen överse med för det är ju modern affärsmoral men när dom ger sig på blida pensionärer hemmavid med sina finter, då blir jag förbannad!

Fler här som har liknande upplevelser med Telia?

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Telia - Velia - Felia

Denna gång har jag motsatt erfarenhet Jappe. Bara positiva erfarenheter av Telia som jag dock lämnade pga täckningsförhållanden för ett halvår sedan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telia - Velia - Felia

Jag har en liknande upplevelse med Tele2. Det visade sig att mitt gamla nummer hade övertagits av en ny abonnent men jag fick fakturan. Det klarades upp ganska snabbt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Telia - Velia - Felia

Kanske som som ofta är det personrelaterat, vem svarar på mitt samtal? Någon som pratar på samma våglängd som mej? Eller inte???
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telia - Velia - Felia

Har Telia sådan policy att de låter anställda avgöra vad som är rätt eller fel beroende på vad de tycker om kunden? Personkemi avgör sådant?

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Telia - Velia - Felia

Nu är du allt ute och drar stora slutsatser Jappe. Oavsett policy kan man aldrig komma ifrån att personkemin kommer att spela in. Jag tror inget företag skulle gå ut med sånt som du säger, men ändå kommer det att påverka. Det kommer även att påverka vilken sida du vaknade på och vilken sida den som svarar vaknade på. Det är ju det som är både spännande och otäckt med kommunikation. Psykologins vägar är inte som fysikens, vare sej man vill eller ej. Jag försöker absolut inte döma vare sej dej eller nån annan utan bara konstaterar vad som kan ske och sker ibland!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telia - Velia - Felia

Ditt intresse för Telias banér är rörande på något vis! Jag vill ha rätt! Telia försöker medvetet eller omedvetet lura mig! Personkemi har inget med detta att göra!

Jag misstänker att Telias datorhantering i den här frågan är undermålig!

Hönshus!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Telia - Velia - Felia

Från början svarade jag ju på Knarreviks svar ang Tele2, men vill du ta det som försvar för Telia så varsågod! Jag bara konstaterar att ni råkat ut för liknande saker hos olika bolag men blivit olika bemötta. Själv är jag inte kund hos någon av dem nu! Men vem vet vad framtiden har med sej!

Sen håller jag absolut med om att du borde få rätt i detta sammanhang, datorrelaterat eller ej så verkar Tele2 ha samma problem. Men att komma fram till Telia på telefon är krävande, dock stämmer det ganska bra med deras tider när dom har mer eller mindre belastning. Jag har provat när dom säger att de har mindre belastning och hör och häpna, kommit fram direkt och det nu för några veckor sedan när jag ringde åt min gamla mor. Dom har på hemsidan nånstans vilka tider som är mest belastade osv, kommer inte ihåg vart nu men kan vara värt att söka rätt på enligt min erfarenhet! Lycka till och hoppas du får en vänligare person nästa gång, dvs en som passar dej:wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telia - Velia - Felia

Det gjordes en muntlig inspelning när jag skulle portera mitt tidigare telefonnummer från Telenor till ett mobiltelefonabonnemang hos Telia och det var nog där jag blev lurad! Jag minns att det blev lite upprepningar och small talk och vad som spelades in vet jag inte. Tydligen har någon skickligt utnyttjat tekniken och lyckats få till ett bredbandsabonnemang + ett röstabonnemang utan att jag riktigt var med med på noterna!

Den sortens avtal tycker jag inte om. Ett sorts muntligt avtal som jag inte var beredd på. För mig är ett avtal en överenskommelse mellan två parter där båda kontrollerar och undertecknar avtalet! Jag har fortfarande inte sett avtalet! Var finns det?

Jag ville ha ett röstabonnemang eftersom jag har några inkörda mailadresser hos Telia och absolut inte något bredbandsabonnemang!

Nu blir jag nyfiken. Vad har jag för bredbandsabonnemang hos Telia och vad står det i avtalet. Jag ska nog ta "näbban" på orden och engagera Polisen!

Riktigt obehagligt! Detta trodde jag inte om Telia!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Telia - Velia - Felia

Du kan kräva att få inspelningen! Var det Med Telia själva eller med någon anlitad försäljare?

Redigerat: Skrev kräva, du har rätt att få det ska det vara!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.866
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telia - Velia - Felia

Jappe, om du ska behålla dina Telia mailadresser så måste du teckna ett mobilt bredbands abonnemang som billigast är 99:- per månad. Något annat sätt finns inte om du inte har adsl.
Jag tappar mina telia adresser efter att ha haft dem sedan Telia startade med mail pga att jag inte vill teckna detta onödiga abonnemang när de sade upp uppringt bredband som höll mail adresser.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telia - Velia - Felia

Ja, det är knöligt men jag vill kunna använda mina gamla mailadresser varav ett är jappe@telia.com och därför skaffade jag Telia rörlig för 99 spänn i månaden som är ett röstabonnemang med en liten surfdel som enligt uppgift från Telia ska vara tillräcklig för att jag ska få använda mailadresserna. Jag är helt nöjd med den uppgörelsen!

Det påtvingade bredbandsabonnemanget däremot är jag inte nöjd med men det verkar som det har upphört. I värsta fall får jag betala 161 kronor för ingenting. Lite förhöjt blodtryck är inte fel heller för det har varit lite lågt (107/66 i morse) den senaste tiden! Jag kanske borde äta lite mer socker!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telia - Velia - Felia

Jag håller med dig Jappe. Du är ju lika smidig som en stenkross när du vet att du har rätt.:) På dom bara...

Smidig som en stenkross? Jag? Timid och blid åldring!!

Jappe

PS. En tanke slog mig! Tänk om "näbban" hade rätt. Jag kanske gick en omväg för att kunna behålla mailadresserna. Hemska tanke! Minnet tryter ibland men vem kommer ihåg sådana här petitesser? Därför är det naturligtvis bra med avtal skrivna på papper! Nu är jag lugn. God natt!
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Telia - Velia - Felia

Ja, det är knöligt men jag vill kunna använda mina gamla mailadresser varav ett är jappe@telia.com och därför skaffade jag Telia rörlig för 99 spänn i månaden som är ett röstabonnemang med en liten surfdel som enligt uppgift från Telia ska vara tillräcklig för att jag ska få använda mailadresserna. Jag är helt nöjd med den uppgörelsen!

Det påtvingade bredbandsabonnemanget däremot är jag inte nöjd med men det verkar som det har upphört. I värsta fall får jag betala 161 kronor för ingenting. Lite förhöjt blodtryck är inte fel heller för det har varit lite lågt (107/66 i morse) den senaste tiden! Jag kanske borde äta lite mer socker!

Jappe

Du behöver inte äta socker Jappe, tänk bara ett enda ord/företagsnamn - Nestle
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.866
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telia - Velia - Felia

Då har vi fått olika uppgifter Jappe. I telefon abonnemanget 99:- med lite surf finns ingen epost utan det är i mobilt bredband för 99:-

Så står det på telia.se samt de uppgifter jag fick via telefon.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telia - Velia - Felia

Jaha, då får jag kolla upp det i morgon. Bara jag inte har väckt "den Björn som sover"!

Jappe

PS. Jag kollade mitt abonnemang Telia Mobil Rörlig och där finns e-posten med!

Telia E-post Standard Mobilt
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Telia - Velia - Felia

Då har vi fått olika uppgifter Jappe. I telefon abonnemanget 99:- med lite surf finns ingen epost utan det är i mobilt bredband för 99:-

Så står det på telia.se samt de uppgifter jag fick via telefon.

Har för mej att vi fick samma uppgifter när vi lämnade Telia i vintras. Vi valde dock att byta mailadresserna, var inte värt pengar per månad för att behålla dem tyckte vi!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Toppen