• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia mobilt bredband

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Fello köptes upp av Telia, använder samma nätverk, men är billigare.
------------------------
Hej, jag är lite för dåligt uppdaterad just nu för att ha för många idéer men det verkar mest att handla om just rena mobiltbredbands-abonnemang hela tiden och begränsningar som då finns för användning utomlands m.m.
För något/några år sedan så var det ju rätt fattigt med rena mobila bredbandsab. ett tag, så det blev ju då rätt vanligt att man tog ett mobilab. med mycket surf och stoppade kortet i en mobilrouter i stället för en telefon eller körde med hotspot från telefonen. På köpet så fick man ju då de möjligheter (fördelar) utomlands som just ett mobilab. hade med mindre begränsningar.

Själv har jag också haft Fello rätt länge och innan Telia troligen tyckte att den firman med Telias nät gick så bra att de köpte upp den, fast den fortfarande verkar drivas i samma anda och av samma personer fortfarande så hade Fello extraerbjudande med mycket mera surf på telefonmobilab. till "gamla" kunder.... Typ 62GB för 195:-/mån m.m. De har aldrig haft rena bredbandsab. utan "bara" mobiltelab.

Vad man kan se så finns det inte några större restriktioner vid användning utomlands, så det här får bli inte bara info. utan också en fråga till de som är bättre uppgraderade om det fortfarande kan vara en fördel att ha ett mobiltelefonab. fast bara eller mest använda det till surf om man hamnar utanför Sverige??

M.v.h. Lite dåligt uppgraderad. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
------------------------
Hej, jag är lite för dåligt uppdaterad just nu för att ha för många idéer men det verkar mest att handla om just rena mobiltbredbands-abonnemang hela tiden och begränsningar som då finns för användning utomlands m.m.
För något/några år sedan så var det ju rätt fattigt med rena mobila bredbandsab. ett tag, så det blev ju då rätt vanligt att man tog ett mobilab. med mycket surf och stoppade kortet i en mobilrouter i stället för en telefon eller körde med hotspot från telefonen. På köpet så fick man ju då de möjligheter (fördelar) utomlands som just ett mobilab. hade med mindre begränsningar.

Själv har jag också haft Fello rätt länge och innan Telia troligen tyckte att den firman med Telias nät gick så bra att de köpte upp den, fast den fortfarande verkar drivas i samma anda och av samma personer fortfarande så hade Fello extraerbjudande med mycket mera surf på telefonmobilab. till "gamla" kunder.... Typ 62GB för 195:-/mån m.m. De har aldrig haft rena bredbandsab. utan "bara" mobiltelab.

Vad man kan se så finns det inte några större restriktioner vid användning utomlands, så det här får bli inte bara info. utan också en fråga till de som är bättre uppgraderade om det fortfarande kan vara en fördel att ha ett mobiltelefonab. fast bara eller mest använda det till surf om man hamnar utanför Sverige??

M.v.h. Lite dåligt uppgraderad. JANKRO.
Att köpa ett rent mobilt bredbandsabb. ser jag ingen större mening med, MEN om man enbart reser i Sverige kan det vara ett alternativ.
Det går utmärkt att köpa ett mobilabb. och stoppa simkortet i sin router, samt använda surf enbart,när det gäller restriktioner hur mycket surf man får använda utrikes, då gäller det att läsa det finstilta hos leverantören,detta varierar stort från 10GB till väldigt mycket GB.
En fördel med ytterligare ett mobilsimkort är, om du skulle bli av med din mobil,då är det bara peta ut simkortet från din router stoppa det i din nya mobil.
Jag använder själv ett mobilsimkort kontant i routern som laddas med surf enbart vid behov, då har jag alltid tillgång till internet i bilen för navigering mm. medan mer GB-krävande uppgifter kör jag på mobilen där jag har mycket surf sparad.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har extra datakort till mitt abonnemang på Tele2 obegränsad. Dessa går ju inte att ringa med utan är endast till för datatrafik, surfing.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har ett extra simkort på mitt vanliga mobilabb, som sitter i routern. Numera tror jag extrakort har en låg månadsavgift hos Telia.

Använder normalt inte surf för att streama TV, eftersom jag har parabol.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Att köpa ett rent mobilt bredbandsabb. ser jag ingen större mening med, MEN om man enbart reser i Sverige kan det vara ett alternativ.
Det går utmärkt att köpa ett mobilabb. och stoppa simkortet i sin router, samt använda surf enbart,när det gäller restriktioner hur mycket surf man får använda utrikes, då gäller det att läsa det finstilta hos leverantören,detta varierar stort från 10GB till väldigt mycket GB.
En fördel med ytterligare ett mobilsimkort är, om du skulle bli av med din mobil,då är det bara peta ut simkortet från din router stoppa det i din nya mobil.
Jag använder själv ett mobilsimkort kontant i routern som laddas med surf enbart vid behov, då har jag alltid tillgång till internet i bilen för navigering mm. medan mer GB-krävande uppgifter kör jag på mobilen där jag har mycket surf sparad.
Hej
Min tanke var jag kan samma router hemma och i husbilen. Men din tanke kanske inte är så dum med ett extra sim kort
Som ni förstår så har jag inte så stor kunskap i detta ämne men försöker lära mig av er som har mera kunskap i detta ämne

Johnny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Att köpa ett rent mobilt bredbandsabb. ser jag ingen större mening med, MEN om man enbart reser i Sverige kan det vara ett alternativ.
------------------------------------------
Hejsan jag skrev frågan för det verkade i stället vara en fördel om man reser utomlands och använder det till surf. För det finns inga restriktioner alls för användningen som det verkar finnas på ett rent bredbandsab. utomlands, och priset om man hann med var/är 195:- för mobilab. med 62GB surf, eller 145:- för 32GB surf, plus en delvis begränsad pott att dessutom plocka från för all framtid stog det vid tecknandet, om man inte säger upp det.
FELLO.JPG
Så jag undrade mest om det verkar dyka upp någon spärr ändå vid vild surf utomlands trots sista raden i villkoren :oops:.

M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
------------------------------------------
Hejsan jag skrev frågan för det verkade i stället vara en fördel om man reser utomlands och använder det till surf. För det finns inga restriktioner alls för användningen som det verkar finnas på ett rent bredbandsab. utomlands, och priset om man hann med var/är 195:- för mobilab. med 62GB surf, eller 145:- för 32GB surf, plus en delvis begränsad pott att dessutom plocka från för all framtid stog det vid tecknandet, om man inte säger upp det.
Visa bilaga 219691
Så jag undrade mest om det verkar dyka upp någon spärr ändå vid vild surf utomlands trots sista raden i villkoren :oops:.

M.v.h. JANKRO.
Du hade tur,nu gäller 18GB/ mån för 195kr,men inga restriktioner, allt går att använda utomlands plus upp till 25GB sparad surf, så du får väl prova, dom lär nog höra av sig om du har ”översurfat”
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Du hade tur,nu gäller 18GB/ mån för 195kr,men inga restriktioner, allt går att använda utomlands plus upp till 25GB sparad surf, så du får väl prova, dom lär nog höra av sig om du har ”översurfat”
Hej, ja det var som sagt extraerbjudande som kom ett par gånger innan Telia köpte upp det som ett av deras lågprisalternativ.
Jag skrev om det här på HBK då det hände och det verkade vara rätt många som hoppade på då har jag sett i liknande trådar som denna. Men det gällde bara de som redan var kunder och fick upp och kunde se den höjda surfmängden med grundpriserna, och då kunde klicka i rutorna för ändring.
Jag har även i ett annat ärende frågat om liknande erbjudande kommer tillbaka men fick naturligtvis ett diffust svar :p.
Funktionen och täckningen är ju inte mycket att klaga på med Telias nät i Sverige i alla fall, och om något behöver fixas så tar man kontakt eller ringer lätt till Fello's hittills obefintliga telefonköer.
OBS. detta är inte menat som reklam, men det har bara funkat bra utan något strul hela tiden, både som telefon och surf (för min del oftast med hotspot).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
------------------------
Hej, jag är lite för dåligt uppdaterad just nu för att ha för många idéer men det verkar mest att handla om just rena mobiltbredbands-abonnemang hela tiden och begränsningar som då finns för användning utomlands m.m.
För något/några år sedan så var det ju rätt fattigt med rena mobila bredbandsab. ett tag, så det blev ju då rätt vanligt att man tog ett mobilab. med mycket surf och stoppade kortet i en mobilrouter i stället för en telefon eller körde med hotspot från telefonen. På köpet så fick man ju då de möjligheter (fördelar) utomlands som just ett mobilab. hade med mindre begränsningar.

Själv har jag också haft Fello rätt länge och innan Telia troligen tyckte att den firman med Telias nät gick så bra att de köpte upp den, fast den fortfarande verkar drivas i samma anda och av samma personer fortfarande så hade Fello extraerbjudande med mycket mera surf på telefonmobilab. till "gamla" kunder.... Typ 62GB för 195:-/mån m.m. De har aldrig haft rena bredbandsab. utan "bara" mobiltelab.

Vad man kan se så finns det inte några större restriktioner vid användning utomlands, så det här får bli inte bara info. utan också en fråga till de som är bättre uppgraderade om det fortfarande kan vara en fördel att ha ett mobiltelefonab. fast bara eller mest använda det till surf om man hamnar utanför Sverige??

M.v.h. Lite dåligt uppgraderad. JANKRO.
Hej,
jag har tele2 mobilabonnemang med obegränsad surf. Utomlands dock begränsad till 50 gigabyte. Kör med telefonen som hotspot, fungerar utmärkt.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
------------------------------------------
Hejsan jag skrev frågan för det verkade i stället vara en fördel om man reser utomlands och använder det till surf. För det finns inga restriktioner alls för användningen som det verkar finnas på ett rent bredbandsab. utomlands, och priset om man hann med var/är 195:- för mobilab. med 62GB surf, eller 145:- för 32GB surf, plus en delvis begränsad pott att dessutom plocka från för all framtid stog det vid tecknandet, om man inte säger upp det.
Visa bilaga 219691
Så jag undrade mest om det verkar dyka upp någon spärr ändå vid vild surf utomlands trots sista raden i villkoren :oops:.

M.v.h. JANKRO.
Vi har Fello mobilabonnemang och kunde surfa upp alltihopa under en månad i EU/EES (58 GB plus sparad pott på 25 GB). Inga problem.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag har ett extra simkort på mitt vanliga mobilabb, som sitter i routern. Numera tror jag extrakort har en låg månadsavgift hos Telia.
Telia har slutat sälja extra-sim (Telia Surfanslutning) sedan nästan 2 år tillbaka, iafl till privatkunder. :(
Befintliga kunder får behålla sina.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej,
jag har tele2 mobilabonnemang med obegränsad surf. Utomlands dock begränsad till 50 gigabyte. Kör med telefonen som hotspot, fungerar utmärkt.
Hej
Att använda telefonen som hotspot fungerar utmärkt i områden med bra täckning men om man vistas i områden med svag täckning så fungerar det mycket bättre (eller endast) med en trådlös router då dessa har mycket högre signalkänslighet än vad mobiltelefoner har.
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Hej
jag har installerat wifi.se och köpt 500gb som en test, då ja kommer att vara i Spanien halva året vill jag att det skall funka att se på alla Svenska tv kanaler. Har nu varit i Spanien i 3 månader och allt funkar till 100%. Kanske inte det billigaste men för mej som är helt novis på datorer o internet är detta topp för mej.
 
Toppen