• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia mobilt bredband

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Hej
Jag har lite funderingar. Är det några som har Telia mobilt bredband ?
Några funderingar som jag har fungerar det bra hemma? och i husbilen
För den ska gå på 12volt i husbilen och hur fungerar detta i utlandet
Och har glömt något annat som är viktigt eller inte tänkt på
Tacksam för er som har kunskap i detta ämne
Johnny
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Jag har lite funderingar. Är det några som har Telia mobilt bredband ?
Några funderingar som jag har fungerar det bra hemma? och i husbilen
För den ska gå på 12volt i husbilen och hur fungerar detta i utlandet
Och har glömt något annat som är viktigt eller inte tänkt på
Tacksam för er som har kunskap i detta ämne
Johnny
Jag har Telia mobiltbredband, fungerar mycket bra i Sverige, använder en router som går på 12V, däremot fungerar det inte utomlands ytterst få operatörer har mobiltbredband som fungerar utrikes.
Utomlands använder jag ett kontantkort som laddas med surf ,samt mobilens surf.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Jag har Telia mobiltbredband, fungerar mycket bra i Sverige, använder en router som går på 12V, däremot fungerar det inte utomlands ytterst få operatörer har mobiltbredband som fungerar utrikes.
Utomlands använder jag ett kontantkort som laddas med surf ,samt mobilens surf.
Köper du det på Telia? Tanken var jag skulle kunna se lite svensk tv
Tack för svaret
Johnny
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Köper du det på Telia?
Tack för svaret
Johnny
Jag har det gratis eftersom jag har fast bredband från Telia,men du kan köpa här:
Som plastpelle skriver Telenor 40GB där får du använda 15GB i EU.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Jag har lite funderingar. Är det några som har Telia mobilt bredband ?
Några funderingar som jag har fungerar det bra hemma? och i husbilen
För den ska gå på 12volt i husbilen och hur fungerar detta i utlandet
Och har glömt något annat som är viktigt eller inte tänkt på
Tacksam för er som har kunskap i detta ämne
Johnny

Allt står ju på deras hemsida, se länk nedan.

Ifall det fungerar bra beror på dina förväntningar, bredband= >100Mbit/s, dock är det inget man kan förvänta sig överallt mobilt, sen beror det på hur bra uppkoppling du har mot en station där du befinner dig, samt hur många som är uppkopplade mot den stationen samtidigt.

Det är väl ett sim-kort vi talar om, det har alltså inget med spänning att göra, du stoppar simkortet i t.ex en surfplatta, 4G-router, usb-modem m.m. som i sin tur drivs av en anslutning eller ett batteri.

Som det står på deras hemsida så fungerar inte Telias mobilt bredband utomlands, utan bara i sverige.

Mobilt bredband - Köp bärbart wifi utan bindningstid - Telia.se
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Allt står ju på deras hemsida, se länk nedan.

Ifall det fungerar bra beror på dina förväntningar, bredband= >100Mbit/s, dock är det inget man kan förvänta sig överallt mobilt, sen beror det på hur bra uppkoppling du har mot en station där du befinner dig, samt hur många som är uppkopplade mot den stationen samtidigt.

Det är väl ett sim-kort vi talar om, det har alltså inget med spänning att göra, du stoppar simkortet i t.ex en surfplatta, 4G-router, usb-modem m.m. som i sin tur drivs av en anslutning eller ett batteri.

Som det står på deras hemsida så fungerar inte Telias mobilt bredband utomlands, utan bara i sverige.

Mobilt bredband - Köp bärbart wifi utan bindningstid - Telia.se
Hej Peter
12volt var till mobila routern tänkte jag
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter
12volt var till mobila routern tänkte jag
Det beror på vilken typ/modell du tänker på, själv har jag en Netgear Nighthawk M1i ett överskåp i husbilen, den är snabb och hyfsat enkel, har inbyggt batteri så man kan ta med den i fickan vid behov, den laddas/matas via USB = 5 volt.

Här kan du se några olika modeller på mobil router
Bästa mobila 4G/5G router i December 2021 - Köpguide

Det finns nog inga direkt dåliga modeller idag, utan det är nog mer typ fickmodell/fastmonterad, och om den klarar "band28" som kan avgöra ifall den uppfyller behoven.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Det beror på vilken typ/modell du tänker på, själv har jag en Netgear Nighthawk M1i ett överskåp i husbilen, den är snabb och hyfsat enkel, har inbyggt batteri så man kan ta med den i fickan vid behov, den laddas/matas via USB = 5 volt.

Här kan du se några olika modeller på mobil router
Bästa mobila 4G/5G router i December 2021 - Köpguide

Det finns nog inga direkt dåliga modeller idag, utan det är nog mer typ fickmodell/fastmonterad, och om den klarar "band28" som kan avgöra ifall den uppfyller behoven.
Jag tänkte Telia smart wifi-router som ingår i ett paket hos Telia
Johnny
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänkte Telia smart wifi-router som ingår i ett paket hos Telia
Johnny

Söker jag på den får jag denna träff, den fungerar bara hemma i ett fiberanslutet hem, alltså inte i husbilen.
Smart Wifi-router - Router & tillbehör - Köp wifi-extender och repeater - Bredband - Bredbandsabonnemang via fiber, adsl & mobilnät - Privat - Startpage

Telias erbjudanden på mobilt bredband verkar vara dessa,
Mobil router - 4G-router för mobilt bredband - Telia.se

har själv inte Telia, så jag kanske gör fel i att svara, jag ville helst bara få tråden att följa frågorna, nämligen Telia.
Du kan ju beställa och prova i 14 dagar, är du inte nöjd, kan du returnera.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tänkte Telia smart wifi-router som ingår i ett paket hos Telia
Johnny
Jag kör denna router till Telia,fungerar mycket bra utan yttre antenn på husbilen har den monterad i en garderob, kopplad direkt på bilens 12V.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Söker jag på den får jag denna träff, den fungerar bara hemma i ett fiberanslutet hem, alltså inte i husbilen.
Smart Wifi-router - Router & tillbehör - Köp wifi-extender och repeater - Bredband - Bredbandsabonnemang via fiber, adsl & mobilnät - Privat - Startpage

Telias erbjudanden på mobilt bredband verkar vara dessa,
Mobil router - 4G-router för mobilt bredband - Telia.se

har själv inte Telia, så jag kanske gör fel i att svara, jag ville helst bara få tråden att följa frågorna, nämligen Telia.
Du kan ju beställa och prova i 14 dagar, är du inte nöjd, kan du returnera.
Det är routern till vänster på bilden som jag tänkte mig om den går på 12volt
Johnny
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är routern till vänster på bilden som jag tänkte mig om den går på 12volt
Johnny
Det är routern till vänster på bilden som jag tänkte mig om den går på 12volt
Johnny
Routern går att köra på 12V,man får klippa kablarna till 230V strömförsörjningen som följer med, och koppla direkt till husbilen,OBS håll koll på plus/minus.
Alternativ strömförsörjning via omvandlare som ger stabiliserad spänning, jag har kört min Dlink i flera år direkt till bilen.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Routern går att köra på 12V,man får klippa kablarna till 230V strömförsörjningen som följer med, och koppla direkt till husbilen,OBS håll koll på plus/minus.
Alternativ strömförsörjning via omvandlare som ger stabiliserad spänning, jag har kört min Dlink i flera år direkt till bilen.
Jag har en likadan router som Olof. I stället för att klippa sladden från nätadaptern skaffade jag en sladd liknande den på länken nedan.
Routern fungerar mycket bra och den har band 28 som är det som oftast används på landsbygden. Den har både 2,4 och 5 GHz nätverk och 5 GHz är betydligt snabbare än 2,4 GHz vid trådlös överföring.
Om man väljer en annan router är det bra att kontrollera att den har band 28.
 

Leif bi

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
32961
Medlemskap
2024
Hej
Jag har Telias mobila bred band, som jag tar med i husbil och kopplar även in Apple TV ,men har bara gjort det då jag får 220v via stolpe.
Fungerar bra men skulle även vilja ha internet ,som kopplas via 12 v då jag inte har inverter.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Ja även den.
LB
I stort sett alla routrar drivs med 12v är bara att det sitter en adapter i mellan. Från 230v till 12v. Så där klipper man kabeln och sätter den på ett lämpligt ställe där det finns 12v i HB. Men glöm inte att avsäkra. Sen finns det även en del routrar som drivs med usb kabel = 5v. Då behöver man en typ plugg till cigguttaget om man har det i HB. Samma som man har till mobilare

Apple-tv då måste man veta vilken version man har. Skiljer mellan dessa hur man gör för att dom ska kunna drivas på 12v
 
Toppen