Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Är det någon som bundit sitt mobila bredband på Telia och som fått bekräftat eller testat att fri roaming inom EU ingår?
Undrar Kjell
Jag undrar om inte jag ändrade mitt abonnemang den 8 juni, dvs en dag försent och därför fungerar det inte i Europa. Även Telias kundtjänst var nog dåligt informerade eftersom de sade att det skulle fungera i EU om jag band det i 24 månader.
Hejsan, eftersom det inte har varit aktuellt för mig för tillfället så har jag inte helt hängt med i alla svängar om roamingen inom Europa.
Det jag ändå ser och undrar över när jag skummar genom det som skrivits och samtidigt är lite för slö inför ämnet för att läsa om reglerna är....
Det blev ju någon slags lag och bestämmelse att det skulle bli fri roaming inom EU eller så. På hur många sätt kan då telebolagen slingra sig för att undgå besväret eller troligen kostnaden av detta utan att bryta mot det som har blivit bestämt på hög EU nivå.
De verkar ju hitta på så många regler och undantag för att abonnemangen inte skall falla inom ramen för giltig roaming som fantasin tillåter. Får de verkligen göra så utan att få en smäll på fingrarna till slut.
Undrande. M.v.h. JANKRO.
Mja, jag har mobilabonnemang Telia Komplett, alltså ett rent mobilab med surf.
I det ingår SIM-kort till två mobiler samt ett data-SIM-kort för 29 kr/månad som jag använder i min mobila router.
Och vips så har jag mobilt bredband med vanligt mobilabonnemang, alltså utan ett "mobilt bredband abonnemang", ingen internetdelning på någon enhet.
Så, vad 17 ska man med ett mobilt bredband ab till?
Samma teknik, fart, pott etc får jag för 29 kr/månad, utan internetdelning, utan ett ytterligare ab.
Mobilerna kör internet direkt (4G, LTE) eller via WiFi mot den mobila routern, plattorna kör WiFi mot routern. Alla delar på samma pott och performance.
Smaka det så kostar det, brukar det ju heta. Men skämt åsido, vad får du betala för detta abonnemang? Är säkert ett intressant alternativ. Var inne på Telias hemsida för att kolla priser men det är inte helt lätt att komma fram till vad det kostar förutom själva huvudabonnemanget.
Hälsar Kjell
Jag undrar om inte jag ändrade mitt abonnemang den 8 juni, dvs en dag försent och därför fungerar det inte i Europa. Även Telias kundtjänst var nog dåligt informerade eftersom de sade att det skulle fungera i EU om jag band det i 24 månader.
Telia har nu strukit bindningstiden och jag har fått tillbaka samma abonnemang som jag hade innan jag ändrade till det 20gb som jag trodde skulle fungera i Europa, så allt väl.
Nu gäller det att skaffa något annat före nästa utlandsresa.
Hustrun har ju tele2 , gammalt avtal med 1gb, 99kr/månad, kanske ändrar till Tele2 med HBK 30gb för 279kr verkar ju bra, synd bara att medföljande datakort ej fungerar utomlands utan internetdelning via mobilen krävs, dvs problem när hustrun shoppar och jag sitter och vaktar husbilen.
Ja, jag refererar bara till verkligheten, men kan ju hålla med om att texten är missvisande.
Går jag in på "Mina sidor på Tele2" då kan jag också välja att aktivera roaming eller ej, både på det vanliga SIM kortet och på det extra Datakortet.
Är det någon som bundit sitt mobila bredband på Telia och som fått bekräftat eller testat att fri roaming inom EU ingår?
Undrar Kjell