• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teknik för körning med snökedjor

F

Flow

Guest
Om det bara finns två snökedjor och bilen har drivning bak med tvillinghhjul (med inkopplingsbar diffspärr) antar jag att de vid färd uppåt sätts på bak, på ytterhjulen.

Fast hur placera dem vid körning nedåt, båda fram, eller båda på en sida?

Frågan gäller för körning på branta och slingrande alpvägar, där det även är lurigt att köra om sommaren. Bilen har ABS samt in-/urkopplingsbar motorbroms samt tryckluftsbromsar (om det nu påverkar).

Tack på förhand för tips från dem som har egen erfarenhet i detta.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Lagstiftaren har måhända inte föreställt sig att det finns tunga bilar som driver på alla hjul och dessutom är utrustade med dubbdäck (piggdäck)? Med awd inkopplat så driver min bil med 1/3 av momentet på framaxeln och 2/3 på bakaxeln (alltså teoretiskt lika mycket till varje hjul). Jag tror inte att någon lätt SUV tar sig fram bättre än min bil i vinterfjällen.
Jag får tydligen lov att köpa några kedjor om det blir någon fiskeresa till Tröndelag i vinter, men jag är helt övertygad om att kedjorna kommer att ligga oanvända (vilket talar för lång livslängd).

aake

Idag lämnade jag in ett par gamla men helt oanvända kedjor i dimension 225/75-15 på företaget Kedjan i Östersund. Till i morgon skall man bygga om dessa till 215/85-16 och dessutom tillverka en tredje likadan kedja.
Kedjorna kommer säkert liksom de tidigare att ligga orörda i lastrummet, men jag kan känna mig trygg för polisingripanden i Norge.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Idag lämnade jag in ett par gamla men helt oanvända kedjor i dimension 225/75-15 på företaget Kedjan i Östersund. Till i morgon skall man bygga om dessa till 215/85-16 och dessutom tillverka en tredje likadan kedja.
Kedjorna kommer säkert liksom de tidigare att ligga orörda i lastrummet, men jag kan känna mig trygg för polisingripanden i Norge.

aake

Jo, vi har samma bil och problem Åke. Har flera set med kedjor liggande sedan tidigare husbilar, helt oanvända. Men jag kommer att vara obstinat, att ha med kedjor till en 4x4 husbil vägrar jag.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Jo, vi har samma bil och problem Åke. Har flera set med kedjor liggande sedan tidigare husbilar, helt oanvända. Men jag kommer att vara obstinat, att ha med kedjor till en 4x4 husbil vägrar jag.

Anders

Så var också min första tanke, men måhända träffar jag på någon riktig paragrafryttare till polis i Norge, ännu mer obstinat än du och jag? Eftersom denna specialbutik för kedjor finns här hemma och man snabbt bygger om gamla kedjor så får det bli så. Prylarna tar ingen större plats i lastrummet.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Vad tar dom för jobbet? Jag har helt nya Thule för Iveco C15 men de är ju både mes snabbkoppling och ganska små. Sen är jag ju ganska snarstucken med vikten också. Man märker ju ganska stor skillnad på bilen nu i tomt skick och när vi lastat i alla skidor, vatten, reservelverk m.m.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Jag begärde ingen prisuppgift. Meddelar dig när jag hämtar kedjorna.
Antagligen krångligare för Kedjan att bygga om andras kedjor; mina gamla har företaget tillverkat själva.

aake
 
I

Ickx

Guest
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Hej Tor
Jag läste ditt inlägg om körning med snökedjor.
Du nämner att det är lag på att använda 3 kedjor på fordon över 3.500 kg.
Stämmer detta??
Jag avser att åka till Röros i februari.
 
Toppen