• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teknik för körning med snökedjor

F

Flow

Guest
Om det bara finns två snökedjor och bilen har drivning bak med tvillinghhjul (med inkopplingsbar diffspärr) antar jag att de vid färd uppåt sätts på bak, på ytterhjulen.

Fast hur placera dem vid körning nedåt, båda fram, eller båda på en sida?

Frågan gäller för körning på branta och slingrande alpvägar, där det även är lurigt att köra om sommaren. Bilen har ABS samt in-/urkopplingsbar motorbroms samt tryckluftsbromsar (om det nu påverkar).

Tack på förhand för tips från dem som har egen erfarenhet i detta.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Teknik för körning med snökedjor

I första ska snökedjor sitta på drivhjulen. Detta för att du ska kunna använda motorbromsning. Vid körning i riktigt branta nedförsbackar ska (bör) minst en styrkedja också användas, detta på grund av att motorbromsning inte är tillräckligt.

Med vänlig hälsning,

Stig
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Teknik för körning med snökedjor

I Norge er det påbudt med minimum 3 kjettinger på kjøretøy over 3,5t og det er for 2 på drivhjul og 1 som styrekjetting. Tror ikke det er utenkelig med tilsvarende regler dit du skal. Velger du bare 2 kjettinger bør de settes på diagonalt, selv ville jeg gått for 2 par.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Och när du ska svänga med diffspärren i, vad händer då?

Med vänlig hälsning,
Stig

Det går bra tack vare att det okedjade bakhjulet knappast har något fäste.
Kommer man till en kurva med fäste, är det bara att koppla ur diffspärren. Svänga runt och i med den igen. Viktigt att båda hjulen snurrar lika fort vid i och urkoppling av diffspärren.
bosse b
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Br.............................................................................

Svaret raderat, på grund av att det inte tillför trådskaparens fråga något
bosse b
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Bosse!
Har du kedjorna på båda bakhjulen på din RS? Det borde ju iofs räcka med att skada en bakskärm !
Men det är väl inte så noga med den bilen, iom att du har så tjockt med underredsmassa på den ........

Ps . Nu blir jag nog ihjälmördad!
Ha det Bosse tills vi syns!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Teknik för körning med snökedjor

I Norge er det påbudt med minimum 3 kjettinger på kjøretøy over 3,5t og det er for 2 på drivhjul og 1 som styrekjetting. Tror ikke det er utenkelig med tilsvarende regler dit du skal. Velger du bare 2 kjettinger bør de settes på diagonalt, selv ville jeg gått for 2 par.

Hur ser det norska regelverket ut för den som kör med fyrhjulsdriven bil och med dubbdäck?
Jag brukar göra någon tur till kusten i Tröndelag varje vinter, men har aldrig brytt mig om att skaffa kedjor till de fyrhjulsdrivna husbilar jag haft och heller aldrig upplevt något behov. Den nuvarande bilen är byggt på en 5 ton Sprinter med tvillinghjul bak.
aake
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Om det bara finns två snökedjor och bilen har drivning bak med tvillinghhjul (med inkopplingsbar diffspärr) antar jag att de vid färd uppåt sätts på bak, på ytterhjulen.

Fast hur placera dem vid körning nedåt, båda fram, eller båda på en sida?

Frågan gäller för körning på branta och slingrande alpvägar, där det även är lurigt att köra om sommaren. Bilen har ABS samt in-/urkopplingsbar motorbroms samt tryckluftsbromsar (om det nu påverkar).

Tack på förhand för tips från dem som har egen erfarenhet i detta.
Om det nu absolut är nödvändigt för dig och att du ens tänker tanken att "köra på branta och slingrande alpvägar, där det även är lurigt att köra om sommaren" så är det självklart att du skaffar snökedjor till alla hjul! Din osäkerhet tycker jag i sig är ett bra svar, låt inte snålheten bedra visheten.

Husbilar är inte kända för att ha de allra bästa vägegenskaper bland fordon ens sommartid och är därtill ofta maxlastade, tom med fel fördelad last! Du ska naturligtvis inte äventyra säkerheten för dig och övriga medtrafikanter som du till äventyrs kan möta med att spara in på ev säkerhetsprylar som snökedjor.

Mina egna erfarenheter av isiga och backiga skogvägar härstammar från 6-hjulsdrivna tunga militära fordon - ta sats och fart uppför, därpå okontrollerad nerfart = ny rak väg genom småträd och slyr.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Bosse!
Har du kedjorna på båda bakhjulen på din RS? Det borde ju iofs räcka med att skada en bakskärm !
Men det är väl inte så noga med den bilen, iom att du har så tjockt med underredsmassa på den ........

Ps . Nu blir jag nog ihjälmördad!
Ha det Bosse tills vi syns!

Jag bler godmodig av bjudöl:wink:
bosse b
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Hur ser det norska regelverket ut för den som kör med fyrhjulsdriven bil och med dubbdäck?
Jag brukar göra någon tur till kusten i Tröndelag varje vinter, men har aldrig brytt mig om att skaffa kedjor till de fyrhjulsdrivna husbilar jag haft och heller aldrig upplevt något behov. Den nuvarande bilen är byggt på en 5 ton Sprinter med tvillinghjul bak.
aake

Reglen er helt ufravikelig. Er kjøretøyet over 3,5t skal det medbringes tilpassede kjettinger til minimum 3 hjul i perioden det er krav om 5mm møsterdybde. Har man tilhenger skal man ha 5 kjettinger og har man tvilling på drivakslen skal det være med 7 kjettinger.
Kjettinger på tungbil - vegvesen.no
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Reglen er helt ufravikelig. Er kjøretøyet over 3,5t skal det medbringes tilpassede kjettinger til minimum 3 hjul i perioden det er krav om 5mm møsterdybde. Har man tilhenger skal man ha 5 kjettinger og har man tvilling på drivakslen skal det være med 7 kjettinger.
Kjettinger på tungbil - vegvesen.no

Lagstiftaren har måhända inte föreställt sig att det finns tunga bilar som driver på alla hjul och dessutom är utrustade med dubbdäck (piggdäck)? Med awd inkopplat så driver min bil med 1/3 av momentet på framaxeln och 2/3 på bakaxeln (alltså teoretiskt lika mycket till varje hjul). Jag tror inte att någon lätt SUV tar sig fram bättre än min bil i vinterfjällen.
Jag får tydligen lov att köpa några kedjor om det blir någon fiskeresa till Tröndelag i vinter, men jag är helt övertygad om att kedjorna kommer att ligga oanvända (vilket talar för lång livslängd).

aake
 
Senast ändrad:
F

Flow

Guest
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Relax: du har naturligtvis rätt i det du skriver, att snökedjor bör sättas på alla hjul.

Verkligheten är dock inte alltid optimal och för dem som av olika anledningar enbart sätter på två kedjor... tycker jag har fått bra tips i tråden.

Ps Det du tolkar som osäkerhet är de facto att vara proaktiv Ds
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Lagstiftaren har måhända inte föreställt sig att det finns tunga bilar som driver på alla hjul och dessutom är utrustade med dubbdäck (piggdäck)? Med awd inkopplat så driver min bil med 1/3 av momentet på framaxeln och 2/3 på bakaxeln (alltså teoretiskt lika mycket till varje hjul). Jag tror inte att någon lätt SUV tar sig fram bättre än min bil i vinterfjällen.
Jag får tydligen lov att köpa några kedjor om det blir någon fiskeresa till Tröndelag i vinter, men jag är helt övertygad om att kedjorna kommer att ligga oanvända (vilket talar för lång livslängd).
aake
At ikke loven/forskriftene følger med virkeligheten er det nok mange eksempler på. Endel av bobilene med tandem, er det ikke plass til kjettinger, men de skal være med. Som du ser i teksten skal 2 på drivhjulene og 1 på forhjulene, men når drivhjul og forhjul er de samme skal 1 stå bak. Har forøvrig også kjettinger som aldri er benyttet, men med må de være. Det er heller ikke krav og kjøre med kjettinger, bare at de skal være med og tilpasset hjulene. Har hørt om husbil eiere som er stoppet for kontroll og de har fått beskjed om og vise at de passer til hjulene. Alså legge dem på og ta dem av igjen, bare for kontroll. Skal være ordentlige stålkjettinger og ikke alle hurtigkjettinger er godkjent. Snow Sock gjelder ikke som kjetting.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Relax: Naturligtvis skall man köra på branta alpvägar vintertid, det är det vi i alla fall har husbilen till. Normalt kör vi till Samnaun i Österrike/CH. En liten enklav med 1000 m stigning under 1 mil från Putz i dalen, på bitvis så smal väg så man inte kan mötas och med lång sträcka med 13% stigning. Husvagnar förbjudna. Och i Samnaun finns det en husbilsställplats för skidåkning.

Åker alla omkring här med kättingar på alla hjul - långt därifrån. Även om det kräksnöar går bussar upp och ner från dalen hela tiden, svenska skidresearrangörer bor t.o.m nere i dalen för att kunna handla tax free dagligen och all möjliga konstiga husbilar kommer och åker hela tiden. Bara en ovan svensk skulle nog komma på tanken att lägga kättingar på alla hjul.

Själva har vi kört upp och ner här (och på många liknande ställen) många gånger och aldrig behövt använda kättingar överhuvudtaget och med dubbfria däck, förstås.

Anders
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Teknik för körning med snökedjor

Relax: Naturligtvis skall man köra på branta alpvägar vintertid, det är det vi i alla fall har husbilen till. Normalt kör vi till Samnaun i Österrike/CH. En liten enklav med 1000 m stigning under 1 mil från Putz i dalen, på bitvis så smal väg så man inte kan mötas och med lång sträcka med 13% stigning. Husvagnar förbjudna. Och i Samnaun finns det en husbilsställplats för skidåkning.

Åker alla omkring här med kättingar på alla hjul - långt därifrån. Även om det kräksnöar går bussar upp och ner från dalen hela tiden, svenska skidresearrangörer bor t.o.m nere i dalen för att kunna handla tax free dagligen och all möjliga konstiga husbilar kommer och åker hela tiden. Bara en ovan svensk skulle nog komma på tanken att lägga kättingar på alla hjul.

Själva har vi kört upp och ner här (och på många liknande ställen) många gånger och aldrig behövt använda kättingar överhuvudtaget och med dubbfria däck, förstås.

Anders

Håller med dig Anders. Kätting mer än på drivaxeln behövs sällan, det som är mest avgörande är ju temperaturen, när uttertemperaturen sjunker under - 7 till 8 grader ökar väggreppet till nästan "sommarväg". Med bättre hastighetsanpassning och planering så är det sällan några problem

Stig
 
Toppen