• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tejpa kortet ingen bra idé?

H

Heddan

Guest
Sv: Tejpa kortet ingen bra idé?

Hej kolla alla kvitton så får du se ,jag har fått det på två kvitton i veckan, och även förut, så det finns säkert i chippset!Kolla alla kvitton så får ni se!

D

Deleted member 11118

Guest

Jobbat i bank med säkerhetsfrågor och ALDRIG hört att kortnumret eller cvv koden skulle stå på ett kvitto. Det som står är de 4 sista siffrorna, som knarrevik säger. Om nu någon säger de har siffrorna på ett kvitto som inte skall vara där, vore det bra med bevis. Om så är fallet kontakta banken med bevisen.

Att med ord bara sprida osäkerhet i denna fråga är inte bra, skapar bara osäkerhet hos andra. Ryktesspridning är inte bra. Bevis behövs och inte bara ord.

H

hianders

Guest

Hej kolla alla kvitton så får du se ,jag har fått det på två kvitton i veckan, och även förut, så det finns säkert i chippset!Kolla alla kvitton så får ni se!

Kollade noga nu mitt kvitto från köp på Hemköp i lördags då jag betalade med kort och chippet. På kvittot står bara de sista fyra siffrorna i kortnumret som är präglat på kortet.
CVV koden (3 siffror) finns på baksidan av kortet och är inte präglad i kortet, mer som en tejpbit med siffror på.

Inger/fru hianders

D

Deleted member 11118

Guest

Helt rätt Fru hianders det är så det är och skall vara. Falsk ryktesspridning som kanske någon gör är inte bra. Väntar fortfarande på bevisen från Heddan.

Sedan är inte CVV koden i chipet, det var i varje fall inte så för 2 år sedan, då jag slutade på banken.

H

Heddan

Guest

Hej kolla kvittona nästa gång när ni handlar med kort, köpte en nyckel på Södermalms Lås,jodå där fanns koden!

F

F.d. 55528

Guest

Tror att det föreligger någon typ av missförstånd här. På baksidan av kortet står 7 st siffror t.ex. "1234 567". De första fyra siffrorna "1234" är samma som de fyra sista i kortnummret. Dessa fyra siffror står som regel på kvittot. Det tre sista "567" är de som vi kallar CV-kod. Dessa har iaf inte jag hittat på något kvitto, och jag har många kort o många kvitton...

/ TommyQ

D

Deleted member 11118

Guest

Jag har jobbat som jag skrev innan med säkerhet på en bank. Jobbat med bland annat korthantering.

De 4 sista siffrorna som är präglade på kortet är samma 4 siffror som kommer på kvitton. Hela kortnumret kommer inte på kvittot, någon kod som tillhör kortet finns inte på kvittot, cvv koden finns inte på kvittot.

CVV koden används i regel bara när du handlar på nätet. Kommer boven över kortnumret och cvv koden är det enkelt att handla på nätet. Att handla utan cvv kod är mycket svårt. Cvv koden är en extra säkerhet, som kom till för att höja säkerheten på kortköp över internet.

Snyggt Heddan att erkänna att det blev lite fel. Heder åt dej.

H

Heddan

Guest

Jag har redan bett om ursäkt, man kan ju fel!

H

hianders

Guest

Jag har redan bett om ursäkt, man kan ju fel!
Tycker också att Heddan ska få en ursäkt!! Det är inte lätt i dag att kunna alla konster med kort och chíp och vad det än gäller ............

Jag hade nog inte vetat vad cvv kod var om jag inte jobbat på SJs kundtjänst och när folk skulle betala biljetter så måste de alltid ange cvv koden på baksidan av kortet.

Men, var försiktig med kort och koder!!!

Inger/fru hianders

F

F.d. 53358

Guest

Om någon snor kortet, utan min vetskap, tex jag som är slarvig med plånboken. Det händer då och då att den blir kvar i bilen någon eller några dagar. Då är det fritt fram för en tjuv att handla upp alla mina pengar.
Ska man skydda pinkoden men inte cvv koden. Kortet innehåller ju lika mycket pengar med både pin och cvv kod.
Nu har i varje fall jag lärt mig något nytt. Jag kommer omedelbart att skrapa bort cvv koden och ta ut kontanter, där behövs inte cvv koden.
Nyvaknad Uno

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

När jag handlar på nätet med Nordeas Visa så måste jag godkänna kortet med bank kod (Nordea) förrän varan levereras. Så har det varit nu en längre tid nu.
Det har blivit dubbel koll numera.

/Leif

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Desverre er bruken av verifikasjon via BankID og tilsvarende elektroniske løsninger avhengig av avtalen mellom selger/betalingsformidler og Visa/Master - det brukes nesten ikke utenfor Europa.

F

F.d. 25045

Guest

På nätet använder jag bara ekort, funkar utmärkt för det mesta, även AppStore
O netflix o köpa från utlandet

F

F.d. 29882

Guest

Jag har jobbat som jag skrev innan med säkerhet på en bank. Jobbat med bland annat korthantering.

De 4 sista siffrorna som är präglade på kortet är samma 4 siffror som kommer på kvitton. Hela kortnumret kommer inte på kvittot, någon kod som tillhör kortet finns inte på kvittot, cvv koden finns inte på kvittot.

CVV koden används i regel bara när du handlar på nätet. Kommer boven över kortnumret och cvv koden är det enkelt att handla på nätet. Att handla utan cvv kod är mycket svårt. Cvv koden är en extra säkerhet, som kom till för att höja säkerheten på kortköp över internet.

Snyggt Heddan att erkänna att det blev lite fel. Heder åt dej.

Hej
När jag handlar på nätet,anger jag,kort nr,namn,giltighetstid,cvv kod,+ett lösen ord som jag har skapat vid registreringen av kortet

//Jocko

Toppen