• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tefcar lackskyddsbehandling

Status
Stängd för vidare inlägg.

borglin

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
947
Medlemskap
2024
Det har skrivits en hel del i tidigare inlägg om lackskydd och
lackkonservering.
Jag undrar nu om någon har gjort lackskyddsbehandling hos
Tefcarcenter i Västerås ?
I så fall, är ni nöjda med resultatet ?

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: Tefcar lackskyddsbehandling

Citat Ursprungligen postat av Jonas S Visa inlägg
[citat]
Lackbehandla, ska det behövas? Då polerar man ju ner lite av lacken och den blir ännu tunnare.

Köpte 2000 en V70-99 som vi fortfarande har kvar. Har aldrig vaxat den den, bara tvättat den med borste och vatten ett par ggr om året. Någon gång har den varit i en tvättautomat. Lacken är hur fräsch som helst, inte matt utan mycket blank. Inte finns det någon enda rostfläck heller.

Min slutsats är att ge fan i kemikalier och mekanisk nötning på lacken så håller den bra!"[/citat]

Jag jobbar på färglabbet på Sveriges största biltillverkare, och kan inte mer än hålla med Jonas här i sina funderingar. Vi har gjort många tester på dessa "fantastiska" eftermarknadsprodukter, och resultatet blir var gång; INGET blir bättre än originallacken.
Spara dina 3K till nåt roligare, ev kör Sonax eller liknande nån gång då & då så det blir lite skojjigare att tvätta (kör du med avfettning vid tvätt håller det max 1ggr efter detta )

F

F.d. 2621

Guest

Ett synnerligen välgörande inlägg enligt även min erfarenhet!!! MEN, visst är du en riktig glädjedödare! När man har lagt 5-8000 kronor på en "konservering" eller vad det nu heter, så vill man ju tro att det var en god investering eller motsvarande.

I

Iveco 35

Guest

En fråga Jonas, tvättar du husbilen lika ofta som personbilen med borste och vatten?

F

F.d. 55521

Guest

Jag har lagt Tefcar lackskyddsbehandling på en av våra firmabilar, och det funkar bra. Nackdelen är att jag inte kan åka in på en snabbtvätt, eftersom de lägger på vax och då ser bilen inte så kul ut, den blir grå aktig.
Fördelen är att man bara behöver spruta på avfettning och på med svampen och sedan är det klart :)
Jag skulle tvätta Vivaron på OK när det var som mest salt i fjol och samtidigt körde en kompis in i tvätthallen bredvid. När jag var klar och körde upp porten undrade han om jag ångrat mig, men jag svarade bara att jag var klar :)

borglin

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
947
Medlemskap
2024

Har inte för avsikt att starta en ny diskussion om lackskyddsbehandlingens vara eller inte vara.

Önskar bara, om möjligt, svar på mina två frågor.

Tefcarcenter i Västerås har, enligt egen uppgift, behandlat många husbilar.
Vill gärna få kontakt med någon, om ni inte vill svara i forumet,
tar jag tacksamt emot svar via mail.

Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

En fråga Jonas, tvättar du husbilen lika ofta som personbilen med borste och vatten?

Nja, dels sålde jag husbilen i våras och har ännu inte köpt någon ny. Men Hymern hade glasfiberfront som behandlas som en plastbåt och blev matt väldigt fort samt att det blev svarta ränder från fönstrens gummilister så svaret är nej, jag fick putsa ganska mycket för att husbilen skulle se snygg ut.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har inte för avsikt att starta en ny diskussion om lackskyddsbehandlingens vara eller inte vara.

Önskar bara, om möjligt, svar på mina två frågor.

Japp, la mig i ordentligt och ska försöka hålla mig tyst i tråden.
Hoppas du får relevanta svar i fortsättningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen