• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tappat släktforskningen????

F

F.d. 55306

Guest
Hej på er därute.

Aktiviteten här är ju något slumrande, skulle man kunna säga. Ingen som har något intressant att förmedla från släktforskarhåll?

Själv har jag just nu övergått från att använda Genline för min forskning på nätet till något som heter "Arkiv Digital". Fick access till det i dag och har tillbringat ett par timmar med att undersöka funktioner och läsbarhet. Verkar lovande, tycker jag.

Till att dokumentera mina rön använder jag programmet som heter DisGen efter att tidigare ha använt Holger. Vad använder ni andra för hjälpmedel?

Tog i somras en tur med husbilen till Värmland och passade på att besöka en gammal gentleman som bodde på den äga varifrån ursprunget till mitt efternamn kommer. Det är ett gammalt knektaställe där min farfars farfars far med familj bodde som soldat i Wärmlands regemente åren 1829 till 1859 då han avled. Det var ett intressant besök. Den gamle mannen var tillika en f.d. entusiastisk bygdeforskare och kunde bidra med mycken intressant information.

Ha det gott runtom i landet. Så gott som man nu kan ha det i ett nästan ständigt grått och regnigt november hälsar Sven-Erik.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Tappat släktforskningen????

Hej!
Intresset för släktforskningen varierar hela tiden och hänger mycket på vad man nyligen hittat. Vi har våran forskning ute till allmänt beskådande på våran hemsida vilket gör att vi får en del kontakter från avlägsna släktingar som man inte visste fanns.

Vi använder släktforskarprogrammet Min Släkt.
Har testat de flesta andra men fastnade för Min Släkt.
Det finns att ladda ner gratis från Dannebergs data.
Om man inte betalar för programmet så funkar det ändå men man blir ideligen påmind genom meddelanderutor som dyker upp i tid och otid.
När man betalat för programmet så får man uppdatera gratis, än så länge.
Vill minnas att vi betalade 300:- får flera år sedan.
Håll reda på din släkt med MinSläkt !
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Tappat släktforskningen????

Jag använder DisGen, tycker det är bra.
Vad är det för skillnad på Genline o Arkiv Digital? Har ett treårs abonnemang på Genline.
/Cecilia
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Tappat släktforskningen????

Hej släktforskare

Jag använder också främst Disgen, främst för att jag därigenom kan få del av Disbyt - en tjänst där jag kan se vilka fler som forskar på samma familjeområde. Funkar klockrent!

Din fråga vad som skiljer Genline från ArkivDigital kan väl enklast besvaras att dels jobbar ArkivDigital i färg, vilket ökar läsbarheten en hel del, dels har jag förtått det att deras skanningar görs från grundböcker i original medan Genline har skannat redan avfotograferat material. Även detta gör att läsbarheten skiljer en del. Annars är Genline att föredra ör oss Disgen-användare eftersom vi har en direktkoppling till Genline i våra program och att vi kan registrera i Disgen var i Genline-materialet vi funnit en uppgift.

Men allt utvecklas och just nu verkar det, som jag förstått det, som om ArkivDigital "leder".

Hälsningar från den just nu inaktive släktforkaren Staffan
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Tappat släktforskningen????

Hej , jag har under hösten gått på kurrs genom ABF. :wub:Jag har kommit några generationer bakåt på min fars sida. Det ger lite mersmak:wideeyed: tycker jag. Nu kommer jag inte åt min mors sida än men ska försöka när jag får rätt program .Drömmen är att ev att ta husbilen och färdas i förfäders fotspår:spinny:om jag kommer så långt, drömma kan man ju alltid göra:wub:Sen får vi se vad som händer. Mvh
 
F

F.d. 8311

Guest
Sv: Tappat släktforskningen????

Hej släktforskare och andra.
Jag använder sedan många år Win-Family 6, som jag tycker är enkelt och som jag är van vid. Tror att de flesta program är bra bara man lär sig dess finesser. Frågan vad som skiljer Genline och ArkivDigital, är att Genlines orginal härstammar från av Mormonerna avfotograferade kyrkböcker från 50-talet. Då användes ortokromatisk film vilken inte är rödkänslig, så en brun fläck blir svart.Detta gör att gamla tumavtryck ofta blir svarta. ArkivDigital gör nu nya digitala avfotograferingar av kyrkböcker och annat material, vilket ger ett helt överlägset resultat, ur läsbarhets synpunkt. Vissa uppgifter finns bara i det ena programmet, beroende på att ArkivDigital inte har hunnit med att fotografera alla kyrkböckerna. Dessutom är många andra arkiv under bearbetning.
Har forskat på min fars sida LJUNG, de var smeder i Jönköpingstrakten. Den älste är Anders Ljung f 1723? död 1783 i Kortebo. På min mors sida har jag ej kommit så långt, äldst är Trädgårdsmästare Johan Magnus Ljungberg född i N Ljunga 1806 död i Järstorp 1858
Hälsningar Stig
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Tappat släktforskningen????

Hej Sveboo! Min släktforskning går just nu på sparlåga. Jag försöker att få program och min forskning över på en sticka, 4GB. Ännu har jag inte lyckats. Jag använder Disgen 8.1d. Det fungerar bra.
Min mors släkt kommer från Värnamo och Torskinge och min fars från Hisingen och Kungälv.
MVH BOH HBK681
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Tappat släktforskningen????

BOH!
För att spara din forskning kan du exportera den till GEDCOM.
Sedan kan du importera gedcom-filen som även kan importeras till de flesta andra släktforskarprogram.
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Tappat släktforskningen????

Ingela & Kenth!
Jo, detta vet jag fungerar med GEDCOM men min tanke är att (enligt tidningen Diskulogen) då jag kommer hem till någon annan med dator som inte har släktforskarprogram, skall kunna öppna och hantera min forskning på denna andra datorn.
Men ett Hjärtligt Tack för att du försökte! Det uppskattas!
MVH BOH HBK681
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Tappat släktforskningen????

BOH!
OK!
Då kan du kanske göra som vi gjort, lägg ut det på nätet!
Med i alla fall MinSläkt går det automatiskt att göra om din forskning till HTML-kod.
Det blir visserligen en förskräcklig massa filer men inget man behöver hålla reda på, bara att tanka upp allt i minsläkts html-mapp till en egen mapp på hemsidan och sedan länka.
Man kan själv bestämma vad som ska komma med och inte.
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Tappat släktforskningen????

Hej alla hjulburna släktforskare

Vi gjorde ett studiebesök på DIS forskningsstuga i Linköping i höstas. (Vi är Dismedlemmar).
För första gången fick vi då se ArkkivDigital och dess brilljanta skarpa bildsidor.

Men vad hjälper det när man ändå kör fast. Problemet är att vi vill veta mer om en person, Elisabeth Andersdotter född 18/10 1856. Hon dog 9/6 1874. Gid nr 1555.29.22000 i Genline. Hon var min pappas faster men hennes öde var troligen "mörkat". Ingen i släkten vet något om henne.

Vad dog hon av?
Var finns hon begraven?
Varför är hennes livsöde inte känt av hennes brorsbarn?

Problemet är att församlingens dödbok på Genline slutar redan några år före hennes död.

Vet faktiskt inte hur jag skall komma vidare med Elisabeth. Tacksam för tips! (och ev. hjälp)

Tore
 
Senast ändrad:

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Tappat släktforskningen????

Ingela & Kenth!
När jag började med släktforskning använde jag Min Släkt. Detta ligger kvar i datorn. Men för 4-5 år sedan gick jag över till Disgen och är mycke nöjd! Men, vi är inte riktigt datakunniga. Vi så att säga "stapplar oss fram". Så hur man lägger ut det på nätet har jag ingen aning om. Det där med dataokunnighet lyser ju igenom. Se t.ex att det finns ingen bild varken på oss eller vår husbil i vårt avatar. Heter det så? Bilder finns i mitt program Adobe Photoshop.
Nu kommer jag direkt från en tur till begravningsplatsen. F..n vad det blåser! Men lyktorna (2 st) brann! Jag är ju inte från Std (Gbg) men min fru är född här och har sina föräldrar och far- och mor-föräldrar liggande här. Min fru är handikappad med mycke värk så vissa sysslor ligger då på mig, men det tar jag gärna!
MVH BOH HBK681
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Tappat släktforskningen????

BOH,

Skicka bilder på din husbil med epost till service@husbilsklubben.se så hjälper vi dig att lägga in Avatar och i Min Husbil.

Annars kan du trycka på "Gemet" när du skriver ett inlägg och bläddra dig fram till en bild som du laddar upp och då kan vi hämta den där.

Det finns detaljerade beskrivningar under Hjälp i den blå raden samt under Om Hemsidan i meny till höger.

(Ursäkta utvikningen från ämnet)
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: Tappat släktforskningen????

Vi använder oss av Geni. Har ingen erfarenhet av andra "program" för detta ändamål. Geni finns här www.geni.com och är mycket enkel att använda.

MVH
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Tappat släktforskningen????

sveboo;

Utveckla gärna varför du avvecklade HOLGER !?
Vad fann du bättre?
Själv har jag "önskningar" kring H efter några år med 5:an, 6:an och numera 7:an.
Jag är rädd om index, bildkopplingar m.m. - ofta tappar man bort något i överföringar ( i andra progr. erfarenheter)
En annan fråga?
Måste jag vara medlem för att se in i svenska kyrkböckerna?
Jag har testat någon gång men fastnar ofta i "registreringsformulär"
Forskningen i finska arkiven finns tillgänglig på nätet - utan kostnad!

:twitcy:
MVH / HASSE
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Tappat släktforskningen????

Håkan!
Jag tackar för utvikningen från ämnet och återkommer.
MVH BOH HBK681
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Tappat släktforskningen????

Hej igen.

Roligt att så många skriver.

Det här med släktforskningen går ju, i varje fall för min del, i vågor. Ibland kör man fast och får lägga ner så mycket jobb på att komma vidare så att det känns ofrånkomligt med en viloperiod efteråt, ibland har man helt enkelt inte tid och ibland så är det bara så att man känner för att "softa" en period. Men oavsett orsaken så är man alltid tillbaks på banan efter en tid. Ämnet har ju så vida gränser så man kommer inte att hinna beta av allt innan det blir dags att förena sig med dom som man nu sitter och letar uppgifter om.

Skillnaden mellan Genline och Arkiv Digital har framgått av tidigare inlägg, så jag vill bara tillfoga det att jag inte har övergett Genline och att jag har Arkiv Digital på ett tremånaders abonnemang för att kunna få en uppfattning om det. Än så länge är det ju en hel del uppgifter som inte hunnit in.

Hasse! Att jag övergav Holger för Disgen var mest av praktiska orsaker. Dels att man i släktforskarföreningen jag är medlem i nästan uteslutande hanterar det och dels för "kopplingen" mellan Genline och Disgen. Så det var inget missnöje med Holger, men jag upplevde det i alla fall då, för 3-4 år sedan, som om Disgen hade lite fler finesser. Hur det är idag med Holger vet jag inte. Så vitt jag vet är det så att man måste vara registrerad och betalande medlem hos någon för att få söka i deras kyrkböcker på nätet. Alternativet är SVAR, där kan man registrera sig utan medlemsavgift (vill jag minnas) för att sedan mot avgift beställa microfilmade kyrkböcker. Men det kan i längden bli ganska dyrt. Och lite bökigt är det. Man måste ju ha läsare och det tar tid.

Tore! Snopet när det fattas böcker för just den period man söker i. Det kan ju naturligtvis bero på att de helt enkelt inte längre existerar. Kan ha brunnit upp eller förstörts på annat vis. Men har du kollat på landsarkivet? Kan ju finnas där. Jag är osäker på var Ale ligger, men rätt Landsarkiv kan du söka fram på Google.

Ha det bra och njut av livet trots höstmörker / Sven-Erik
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Tappat släktforskningen????

Sven-Erik
Tack för svar. Jag har varit inne på ditt lösningsförslag om ett besök på landsarkivet i Göteborg. Men det är ju en ren välsignelse med digitaliserade arkiv. Jag går till vårt lokala lilla bibliotek och får där kostnadsfritt tillgång till Genline.
Detta är ju jättebra och synnerligen behändigt.

Men hur är det? Genline bygger på gamla filmer och det torde vara många år sedan den första inskanningen gjordes. Undrar om Genline uppdaterar sina digitala arkiv eller om det blir Digital arkiv som tar över den biten (med att skanna in senare kyrkböcker)?

Svaret får vi väl se så småningom.

Ha det bra själv!
Hälsningar Tore
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Tappat släktforskningen????

Hej Tore.

Så vitt jag vet har Genline inte aviserat tankar på att använda annat underlag, utan sidorna med mormonfilmerna som underlag blir nog kvar under överskådlig tid. Det blir ju ett jättejobb att scanna om hela underlaget.

Nackdelen med mormonunderlaget är ju att det har passerat flera steg med lite sämre läsbarhet för varje steg.

Arkiv digitals sidor on line ser frächa ut och är tydligare. Dock kan det ju ändå ganska ofta vara svårt med tydbarheten, men det beror då mest på att forna tiders präster ofta hade en krattig handstil. Men det får man stå ut med, det är ändå försent att sätta dom i välskrivningskurs!

Ha det gott / Sven-Erik
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Tappat släktforskningen????

Hej!
Jag har nu återfallit efter nära 20 års bortavaro ifrån släktforskningen. Det är en helt ny värld att kunna söka via nätet. Helt fantastiskt. Vilket företag har mest material att söka ur: DigiArkiv eller Genline?
Tacksam om någon som har erfarenhet om detta skriver en liten rad.
:confused: Agne
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen