• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankat vatten i dieseln

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Tankat vatten i dieseln

Jodå Anders vi är snälla mot din plånbok, sug du upp dieseln, på plastdunkar, låt den stå så separeral den sig, sug sedan över dieseln från toppen. Blanda ut den med en dunk vid varje tankning, häll på Redline eller motsvarande. Då försvinner bara några liter. Spara "slatten" till att tända majbrasan nästa år.
Hälsningar Leffe

Kan verkligen rekomdera tratten Home
Brukar dränera bränsletankarna på mina fordon på hösten brukar vara både vatten och smuts som stannar i tratten enkelt och snabbt
Kolla med båtillbehörfirma
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Nu tycker jag man skall tänka såhär du e frisk och du mår bra, töm tanken köp medlet på mekonomen tanka upp bilen och skratta åt detta istället det kan hända vem som helst! =)
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Nu har jag varit i staden och handlat enligt sonens och era anvisningar. En pump att köra med borrmaskinen, en 20 liters genomskinlig dunk och en flaska Water Remower. Jag har kunnat hitta tanken mellan framstolarna.

Allt tycks nu klart för aktivitet i morgon. Sonen med kvinna kommer och hans hjälp kostar en middag på lammstek. Det är helt okey.

Tack för alla tips och den hjälp och uppmuntran jag får av er klubbkamrater.
Och hustru retar mig inte alls utan är förstående att man kan göra fel, fick t.o.m en tröstande kram.

Återkommer med besked om hur det fungerar.
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Kan bara tillägga att jag jobbade (skolpraktik) på en liten kusttanker som levererade olja, bensin, etanol, rme osv, till gotland, kalmar, södertälje osv.

Efter varje last fick vi rengöra tankarna (lastlådorna) för att det var så mycket vatten, sand o krossat glas i tankarna att vi inte klarade en inspektion inför en ny lastning. Efter detta har jag verkligen insett vikten av bra filter på bränslesidan.

Dessutom kan jag berätta för er att Statoil, preem o shell handlar mycket produkter från polen, norge och av varandra.. sedan säljer de samma skräp under sitt eget namn. Onödig fakta men kan ju vara kul att veta ;)

Men en lösning för ditt problem är kanske att när du pumpar ur bränslet så kan du köra det genom ett löst filter med vattenavskiljare, finns att köpa hos båthandlare (ett sånt där med filter och en glasskål i botten så man ser vattnet). Alternativt ett lite dyrare alternativ är ett Racor filter.

Vissa bilar har ju även en vatten drain på filtret som man kan tappa ur på om lampantänds för vatten i filtret, vet dock inte om fiat har det..

Lycka till

Hälsningar från ett soligt Nordatlanten
(på väg till hallifax och usa med 8000 bilar i lasten ;)

/Fraxe
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Tack snälla Fraxe, ochalla ni andra. Vilket system vi har. Jag skickar ut en liten nödsignal över mina klanterier och får svar från nordatlanten. Vilken unik och fantastisk sak internet och HBK är.

Tummen upp Fraxe, och bli medlem nu.

Ps. Vill du ha en passagerare nästa resa?
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Jo det är snart dags...

Det kom lite skola ivägen för mina husbilsplaner dock.. ;)

Men snart är jag färdig Sjöingenjör och nu när jag mönstrar av i bremerhaven den 5:e juli så skall jag försöka hitta en trevlig husbil att köpa ( för nu har jag nog sparat klart till den bilen jag vill ha ;), då skall jag ta o göra slag i saken o bli medlem :)

När det gäller passagerare hade det vart trevligt.. om inte USA satte käppar i hjulet för allt och alla.. kontroller och ännu mera kontroller av allt och alla....


/Fraxe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Fraxe.

Lycka till med husbilsköpet.

Du kan anställa mig på fartyget, inga löner förutom mat och bostad, jag kan skala potatis eller vilket jobb som helst.
Anders
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Hej igen.

Nu har jag tömt ut 40 liter från botten i tanken. Dieseln skiktade sig bra och jag ficke nog ca 5 - 6 liter vatten i första dunken. Vi tog en dunk till och i den såg vi inget vatten. Efter att ha stått en timme var det ingen bottensats i dunk 2.

Vi slog i en halv flaska Water Remover. Det stod att man kunde hälla i starkare om man hade vatten i tanken.

Removern fick verka i 30 minuter, sedan startade vi motorn. Den gick fint mjukt och bra i 2-3 minuter, sedan tändes LAMPAN. Vatten i dieseln.

Vad göra? Finns det tappkran på en Fiat 3,0 -08?
Kan man köra till verkstad.
Ska man köra och tro att felet rättar sig själv med Water Removern?

Har någon fixat vatten i dieselfelet lampa lyser själv?

Nu deppar jag snart ihop.
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Hej
Det finns i botten på fillterhuset en litet vit skruv som man kan skruva på så vattnet kommer ut .Kan även trä på en klen slang i botten av filterhuset så man får ut det kontrollerat . Filterhuset sitter högt upp på ratt sidan
MVH Sonny
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Okey Sonny.

Vi har funnit filtret och känner elkopplingen under. Finns där någon form av skruv vingmutter eller liknande?

Det är så satans trångt i en helintergerad, men det är väl inte trängre för sonen än för en meck på verkstan. Jag knäcker min rygg om jag ska jobba i den ställningen.

Vi skall testa så får vi se.

Nu e de lammstek på G. Och lite rött för att pimpa humöret.

Tack.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Nu fungerar allt perfekt igen.

Sonen hittade den lilla vita på sidan av filtret han skruvade upp och ut kom vatten. Efter att ha runnit en kom det diesel. Då stängde han och när jag startade motorn lös ingen lampa. Perfekt och tack återigen för tipps och uppmuntrande ord. Numer finns ett reservfilter i bagaget och faktiskt kommer jag kunna dränera vattenfiltret själv i fortsättningen.
 
Toppen